RADAR Kapittel 1 Sosialisering. Sosialisering er en prosess der individet tilegner seg kunnskaper, ferdigheter, normer og verdier som kreves for at en.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Noen tips til undervisningen
Kriminell lavalder Straffelovens § 46
4 Kriminalitet.
1 Jeg og samfunnet.
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
Likestilling og samlivsformer
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Familie og hverdagsliv
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Norske verdier og levemåter Diskusjonsgrunnlag Januar 2011.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Samfunnskunnskap Emne 3: Barn og familie. Familie «Hele familien» – mor, far, barn, svigerbarn, barnebarn.
Samliv og familie i Norge Det er mange typer familier i Norge Introduksjonsprogrammet
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
 Verdens største solidaritetsaksjon arrangert av, med og for ungdom  Ungdom i Norge gir én dag av egen utdanning for å bidra til å gi utdanning til.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
norskMorsmål/ forklaring på norsk Setning med ordet En kjernefamilie En aleneforsørger Delt omsorg Homofil/lesbisk Et ekteskap En skilsmisse en samboer.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Sosial kontroll Sosial kontroll består av tre gjensidig avhengige prosesser: Sosialisering – at nye medlemmer av samfunnet lærer seg viktige verdier Normdanning.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Hva er en familie? Vi skiller mellom familie, slekt og hushold Familien er en sosial institusjon som vi finner i de fleste samfunn. Familie er en sosial.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Sjukmelding – en del av medikaliseringen av samfunnet Rolf Rønning Forskningsrådet
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Omsorg. Omsorg Alle mennesker er avhengig av omtanke og omsorg fra andre.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Formålet med opplæringen er å forebygge vold i familien og vold som begås av nære omsorgspersoner samt øke kunnskapen om hvilke konsekvenser volden har.
KRLE Familiefakta.
Samarbeid og konflikt.
Samhandling med ungdom
Sett inn riktig form av eiendoms- pronomenene
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
1 Egenomsorg og helse.
Kapittel 1 Helse og sykdom
Forskjeller mellom gutter og jenter
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
HMS © Caritas Norge..
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Ny kjønnsnøytral ekteskapslov 2008
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Kapittel 6 oppgave h Sett inn verbene i preteritum eller perfektum.
Religion og Identitet Lisa Stornes
Tverrfaglige tema.
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
WORKSHOP!.
Fysisk og psykisk helse
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Hvem kan inngå ekteskap?
Utskrift av presentasjonen:

RADAR Kapittel 1 Sosialisering

Sosialisering er en prosess der individet tilegner seg kunnskaper, ferdigheter, normer og verdier som kreves for at en selv og samfunnet skal fungere best mulig Sosialisering foregår hele livet Primærsosialisering: Sosialiseringen som foregår i familien Sekundærsosialisering: Sosialisering blant venner, kjente, idrettslag

Normer Normer: Regler som forteller oss hva sm er riktig og galt Uformelle normer: Uskrevne normer for hvordan vi skal oppføre oss, for eksempel skikk og bruk eller sniking i kø Formelle normer: Normer som er skrevet ned i for eksempel skolereglement eller lover

Normer…. Internalisering: Når normene er blitt en del av oss Sanksjoner: Reaksjoner på oppførsel. Positive reaksjoner er belønning, negative er straff Sosial kontroll: Kontroll av medlemmene i samfunnet gjennom sanksjoner

Roller Roller: Summen av de forventninger som retter seg mot en bestemt oppgave eller stilling. Eksempel: Det forventes at en lærer skal ha orden og kunne stoffet sitt Rollekonflikt: Kryssende og motstridende forventninger til de ulike roller en person har. Eksempel: Ulike forventninger knyttet til det å være venninne eller datter

Ungdomstiden Perioden mellom barn og voksen En løsrivningsprosess Egen ungdomskultur fra 1950-årene Overgangen til voksen er blitt mer utydelig enn før Trekk ved unge i dag: Globalt orientert Har høy utdanning Opptatt av forbruk Selvopptatte? Trenger mye ros?

Kjønnsroller Kjønnsroller: Summen av de forventninger som knytter seg til det å være gutt eller jente Forventninger til gutter og jenter er ofte ulike. Hvordan? Ulikhetene kan forklares biologisk; kvinner føder barn, er mer omsorgsfulle (er det riktig?). Gutter er mer fysisk sterke Sosialt kjønn: Det er de sosiale og kulturelle forhold som forklarer forskjellene Gutter ser ut til å ha større problemer i det nye kunnskapssamfunnet enn jentene

Familie og samliv Storfamilien: Flere generasjoner som levde sammen. Familien fylte flere funsksjoner Kjernefamilie: Mor og far med ett eller flere felles barn Funksjonstapping: Staten og det offentlige har overtatt oppgaver som familien tidligere hadde. Eksempel: barnehager, aldershjem

Trekk ved den moderne familie Høy aktivitet Ofte en stresset hverdag Oftere partnerbytte Senere giftealder (Kvinner 30år, menn 32.9) Sterke forventninger til hverandre Kvinner mindre avhengige av menn enn før Men; familien er fremdeles viktig

Samlivsformer Homofile partnerskap Samboerskap Ekteskap: Arrangerte ekteskap Tvangsekteskap

Ekteskap Rettslig bindende samliv mellom mann og kvinne Giftemål i kirke eller borgerlig Etiske forpliktelser i forhold til utroskap, likestilling og hjelpsomhet Skilsmisser: ekteskap i ble oppløst Separasjonstid på 1 år før oppløsning av ekteskapet

Samboerskap Å bo sammen uten å være gift Vanligst blant yngre Ingen offentlige samboerkontrakter Mange inngår en samboeravtale Samboere har ikke lov til å adoptere barn

Registrert partnerskap Lov fra 1993 om homofiles rett til å registrere partnerskap Samme regler som ekteskap, men kan ikke adoptere barn

Samlivsbrudd 20 tusen barn opplever hvert år at foreldrene flytter fra hverandre 80% av barna bor med begge sine biologiske foreldre 8 av 10 barn bor med moren etter et brudd Sosiale søsken: Når mor eller fars nye partnere har barn fra før

Homser og lesber Homofil: En som føler seg tiltrukket av en person av samme kjønn Lesbisk: Å være kvinnelig homofil Seksuell omgang mellom menn forbudt fram til : Ny partnerskapslov

Kriminalitet Sosiale avvik: Brudd på det som flertallet i samfunnet ser på som viktig Kriminalitet: Avvik der straffeloven brytes Rettsstat: Rettssikkerhet for den enkelte. Kan bare dømmes om en bryter en lov

Straffesak Hva betyr ordene? Tingrett/forhørsrett Lagmannsretten Høyesterett Påtalemyndighet Forsvarer/Aktor Anke Domstolspyramiden

Former for straff Betinget fengsel: Slipper å sone i fengsel om en ikke begår nye lovbrudd Ubetinget fengsel: Dommen må sones i fengsel Samfunnsstraff: Avtale med lovbryter om å ta arbeid, få opplæring eller møte opp til for eksempel samtaler Konfliktråd: Møte mellom lovbryter og offer Forseelser: Eksempler: Kjøre for fort, gateuorden

Begrunnelser for straff Individualpreventive hensyn: Straffen skal være en lærepenge for den som gjør noe galt Skal avskrekke lovbryteren Allmennpreventive hensyn: Straffen skal virke avskrekkende for andre Symbolfunksjon: Myndighetene gir inntrykk av at de gjør noe når folk settes i fengsel

Er fengsel løsningen? Kan straff påvirke folks handlinger? Bør det bli mer samfunnstjeneste for mindre forbrytelser? Er fengsler utklekkingsanstalter for nye forbrytelser?

Hvorfor blir noen kriminelle? Individuelle årsaker: Lovbryteren er selv ansvarlig for sine handlinger Samfunnsmessige årsaker: Det er samfunnet som gjør at noen blir kriminelle. Eksempel: Mange arbeidsledige kan føre til kriminalitet