INKLUDERING, BEGEISTRING OG SAMSKAPING I FOLKEHELSEARBEIDET SANDNES, 28.04.2016 Ruth Marie Donovan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Folkehelse i all sykepleie – fremme helse, redusere ulikheter Ruth Marie Donovan, rådgiver Helse Bergen NSF, Oslo
Line Finstad, research manager Capus Executvie
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Samskapelse og partnerskap Eksempler fra Norge
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Individet i fellesskapet
Åpenhet, samarbeid, deltakelse Hvilke muligheter har Framtidens byer med sosiale medier og e-Governance/Gov 2.0? Dag Petter Svendsen Statsviter og analytiker.
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Dialektisk relasjonsteori
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Tekst, bilde og komposisjon
Forandringsprosessen
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Innsikt om din gruppekultur og hvordan dette påvirker ditt team
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
Krista: Epistemological standpoint What is our epistemological standpoint What does that mean for our study What makes a good study Torill:Must-Method.
Norsk Monitor Synovate Norge.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Organisatoriske barrierer i Statoil
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kapittel 2- Juridisk metode
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
hvordan kan det gjennomføres?
Forskningsstøtte ved UBA
Samarbeid og medbestemmelse
Kommunikasjon i helsetjenesten
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Games for Civic Engagement
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
Danning og voksenrollen i barnehagen
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

INKLUDERING, BEGEISTRING OG SAMSKAPING I FOLKEHELSEARBEIDET SANDNES, Ruth Marie Donovan

HVA PÅVIRKER MINE REFLEKSJONER? William Kymlicka (Kanadisk politisk filosof, Multiculturalism)  Er rettferdighet likhet eller å anerkjenne forskjeller?  Prosesslikhet versus resultatlikhet Sosial ulikhet – Dahlgren & Whitehead  Forskjellene er systematiske, sosialt frembrakte og anses som urettferdige Likeverdige tjenester gjennom helsefremmende arbeid  Når noen får like tjenester er det noen som ikke får like gode tjenester  Epowerment og medvirkning Sosial markedsføring – Bruk av markedsføring for å redusere ulikheter

Stadiemodellen av Proschaska og DiClimente ble opprinnelig utarbeidet for individuelle atferdsendringer knyttet til alkohol og tobakk men kan med fordel nyttigjøres i arbeidet med å implementere endringer i organisasjoner eller i lokalsamfunnet. Stadiemodellen brukt for å måle grad av modenhet for endring i lokalsamfunnet, opererer med ni stadier. De 9 stadiene er: 1. har ingen oppmerksomhet til temaet/problemet, 2. Benekting av problemet, 3. er oppmerksom på temaet/problemet, men har ikke iverksatt noen tiltak, 4. føroverveielse - vurderer å gjøre noe med temaet/problemet), 5. forberedelse – planlegger konkrete handlinger for å løse problemet, 6. handling, 7. stabilisering og vedlikehold, 8. bekreftelse og utvidelse, 9. profesjonalisering (lokalsamfunnet har høy grad av eierforhold til tjenesten, tilbudet/programmet (Sletteland & Donovan, 2012 ). LOKALSAMFUNNETS MODENHET FOR ENDRING

ET TANKEEKSPERIMENT I kommunen du jobber er du blitt bedt om fremme mental helse for befolkningen.  Hvordan vil du gå frem?  Hva trenger du av innsikt?  Hva trenger du i verktøykassen?  Hvem kan hjelpe?

HAR DU EN PLAN? HVEM må du få med deg? HVOR vil du begynne? HVA vil du prioritere? HVORDAN vil du gjennomføre endringen? SMART  Spesific, measurable, achievable, realistic, timebound

MÅLGRUPPEFORSTÅELSE Hvem er målgruppen? Hvilke metoder trenger du å bruke for å få mer innsikt i målgruppen Fokusgruppe, intervju, spørreundersøkelse Bruk intervensjonsstrategi basert på anerkjente atferdsteorier og modeller

JEG HØRER HVA DU SIER... OG JEG DRITER I DET!

NØKKEL ELEMENTER I SOSIAL MARKEDSFØRING Brukerorientert – reell medvirkning Atferdsfokus – det handler i bunn og grunn om hva folk gjør Teoridrevet (formative Research) – hva vet du om hva som styrer dagens atferd? Utvikle innsikt (fokusgruppe, intervjuer) Forståelsen av kost/nytte (Utbytte) – Whats in it for me? Forståelsen av konkurrerende atferder- Hva kan jeg gjøre i stedet? Prinsippet om segmentering – HVEM er det du vil nå? Metodemix; Control, inform, design, educate and support

FRA BUREAUCRACY TIL ADHOCRACY Co-creation – samskape løsninger Social marketing Innovasjon Tjenestedesign Kommunikasjon & påvirkning Health Literacy From telling to involving! Fra kunnskap til handling Fra kunnskapsformidling to shared decision-making

EKSEMPLER RØST – Bergen  Sosiale medier skaper endring. #Gårforlivet Fengselsprosjektet  Skreddersy kampanjen tett på kontekst LAR prosjektet Nesttun Real life projects Ås, Bergen og NTNU Trappa til everest «tell me your story» Bilsete bruk i Texas Act – belong - commit

Gå aksjonen #Gårforlivet startet på Facebook 1. november 2015 og har frem til nå mobilisert mange mennesker til å komme seg ut på tur. Beksjeden er enkel. Vi gårforlivet, vi går for hverandre og vi deler motivasjon

Brukerne tok bilder som de delte med hashtaggen #gårforlivet. Fra 1. november 2015 frem til nå har brukerne delt langt over 1000 bilder! Bildene er satt sammen i en mosaikk og representerer betydningen av fellesskap, tilhørighet, inkludering og det å bety noe for andre. #RØST2016