Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjonsmøte om ungdomsskolen
Advertisements

HVA ER UTESKOLE? UTESKOLE ER:
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Koding i læreplanen og som en del av skolehverdagen
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!

Foreldremøte 9. trinn 01. April 2014.
Programfag til valg Meløy kommune.
Lillehammer 25. September 2012
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Teknologi og forskningslære
Svensedammen skole.
Velkommen til Svensedammen skole
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Velkommen til ungdomstrinnet.
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Valgfag på Kastellet skole
Utdanningsvalg 10.klasse
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Slåtthaug ungdomsskole
Velkommen til Tastarustå skole
Tema: Økologi 1NXV Tre økter i våres: 9 mai: generell økologi
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
SMESTAD UNGDOMSSKOLE Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2016 Rektor Merete Eskelund.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?.  Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter.
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Velkommen til Tastarustå skole Foreldremøte nye 8.trinn Fellesskap, Aktivitet og Glede Rustå for livet.
Avd. for helseopplysning - SiA
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Velkommen til ungdomsskolen
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Foreldremøte 8.klasse høsten 2017.
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Utdanningsvalg 10.klasse
Informasjon om fagvalg 8 trinn
Valgfag for 8 trinn 2017/18.
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Valgfag innsats for andre
Velkommen til tastaveden skole
Velkommen til Apalløkka
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Revidert læreplan i engelsk
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Velkommen IA samling på Liermoen torsdag 11. febr.
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Fagvalg Musikk, dans, drama EDVARD MUNCH VIDEREGÅENDE SKOLE
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Valgfaget design og redesign
Valfag og fordjupingsfag
MARKAPLASSEN SKOLE Umi-Sci-Ed Dag Rune Kvittem Valgfag programmering
Fra barneskole til ungdomsskole
Velkommen til møte om fagvalg
Utskrift av presentasjonen:

Valgfag Hva kan jeg velge mellom på ÅUS?

 Fysiske aktiviteter Fysiske aktiviteter  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  delta i gruppeaktiviteter eller individuelle aktiviteter som utfordrer både koordinative og fysiske ferdigheter  gjøre sitt beste, samhandle med og oppmuntre medelever  samtale om sammenhengen mellom fysisk aktivitet, mestring og bevegelsesglede  Kosthold og helse Kosthold og helse  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  utveksle synspunkter om aktuelle råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet  planlegge og gjennomføre et eget aktivitets- og kostholdsopplegg  lage enkle og ernæringsmessige gode måltider Fysisk aktivitet og helse

Ski Skøyter Tur i nærområdet Førstehjelp Ballspill Styrketrening Lage sunn mat på kjøkkenet Sykkeltur Aking Aktiviteter

Vi lager turmat

Bruk av nærområdet

 Undersøkingar Undersøkingar  Mål for opplæringa er at eleven skal kunne:  undersøkje teknologiske produkt og dei vala som er gjorde med omsyn til bruk, tekniske løysingar, funksjonalitet og design  demonstrere riktig bruk av utvalde verktøy  vurdere teknologiske produkt ut frå brukartilpassing, HMS-krav og miljøtilpassing  Idéutvikling og produksjon Idéutvikling og produksjon  Mål for opplæringa er at eleven skal kunne  utvikle ein realistisk kravspesifikasjon for eit teknologisk produkt og beskrive kva behov produktet skal dekkje  framstille produktet med eigna materiale, komponentar, og funksjonelle teknologiske løysingar  bruke kunnskap om andre produkt i arbeidet med eige produkt  teste eigne produkt og foreslå moglege forbetringar Teknologi i praksis

Arbeid med lyd/lys og bilde Robotlego Olabil Rigging til forestillinger Lære om pc; hvordan er den skrudd sammen Aktiviteter

Robotlego

Miksebord-lyd og lys

 Skape Skape  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  utvikle og formidle ideer til en eller flere produksjoner  samarbeide om å utvikle et audiovisuelt eller scenisk uttrykk, inkludert relevante tekniske løsninger  sette opp et enkelt budsjett og markedsføringsplan  Formidle Formidle  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  presentere en eller flere produksjoner for publikum  samarbeide både på og bak scenen for at resultatet skal bli best mulig  utveksle synspunkter om valg av virkemidler og utførelse Sal og scene

Teatersport Drama Dans Lære om produksjon av forestillinger (Teatret vårt i Molde) Sang og musikk Produksjon av musikkvideo Aktiviteter

Lage masker til forestilling

Drama

 Friluftsliv Friluftsliv  Dette hovedområdet omfatter et bredt spekter av aktiviteter i naturen og gir praktiske erfaringer med natur og friluftsliv eller naturbruk. Turer av ulik varighet, fiske, jakt, fangst, høsting, dyrking og skjøtsel kan høre inn under hovedområdet. Allemannsretten og gjeldende regler for bruk av natur og naturressurser er dermed sentralt stoff. Hovedområdet omfatter også å utnytte og ta vare på naturens ressurser i form av matkonservering og håndverksprodukter som del av tradisjonen og naturopplevelsen.  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  ferdes mest mulig sporløst, trygt og respektfullt i ulike typer natur og værforhold  gjøre veloverveide valg av rute og leirplass  dyrke, jakte eller høste fra naturen og benytte, tilberede eller oppbevare ressursene  forklare hvordan allemannsretten og regler for høsting, jakt, fangst og fiske regulerer ferdsel og bruk av naturen i lokalmiljøet eller regionen  Miljø Miljø  Dette hovedområdet handler om å ta vare på naturen og miljøet og om å utnytte ressursene på en bærekraftig måte. Videre omfatter hovedområdet forståelse av miljøutfordringer i lokalsamfunnet, og kunne sette disse i sammenheng med globale utfordringer.  Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  kartlegge hvordan naturen brukes i lokalmiljøet og vurdere om det er en bærekraftig forvaltning av ressursene  utforske og registrere lokale miljøendringer og reflektere over mulige forklaringer til endringene  forslå tiltak som kan bidra til å hindre uønskede miljøendringer Natur-miljø og friluftsliv

 Ut på tur!  Lære å tenne bål  Fisketurer  Fluebindingskurs  Tilberede det vi fanger  Deler av jegerprøven  Skyting på lerduebane og elgbane  Henge opp fuglekasser  Studere ulike dyrearter  Sanke mat(bær, sopp)  NB! Riktig utstyr til aktiviteten Aktiviteter

Fluefiskekurs i Rauma elv

Du får karakter Alle får standpunktkarakter når et valgfag avsluttes. Du kan velge samme valgfag om igjen, og da avsluttes det ikke etter første år. Når du fullfører ungdomsskolen kan du altså ha hatt bare ett valgfag og én karakter, eller du kan ha vært gjennom flere valgfag og har dermed flere karakterer. Alle karakterene skal stå på vitnemålet, men det blir beregnet et gjennomsnitt av karakterene dine i valgfag som teller ved opptak til videregående opplæring.