Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Foreldremøte 8.klasse høsten 2017
2
Rennesøy skule Fakta 8.-10-klasse, 220 elever 28 ansatte
Ren ungdomsskole fra høsten 2016; en positiv omlegging Bedre plass nå enn før; spesialrom og grupperom tilgjengelig Skolen skal pusses opp i løpet av Ledelsen skoleåret Hege Wilhelmsen Kaada, rektor (8.trinn) Erik Nielsen, vikarierende rektor/avdelingsleder (9.trinn) Kent Gunnar Stølen, avdelingsleder/lærer (10.trinn)
3
Hva er vi gode på Trivsel (relasjoner) Elevundersøkelsen Ungdata
Faglig dyktige lærere De nasjonale prøvene Gjennomføringstall videregående skole Godt arbeidsmiljø både for elever og ansatte Lavt sykefravær Gode resultater på undersøkelser og faktisk opplevd virkelighet korresponderer med undesøkelsene God rutiner og en skole som tar tak Bruker ressurser (jmf. spespedelever og vikarer) Strekker oss lang for elevene Legger til rette for aktiv bruk av skolen Bruk oss
4
Hjem-skole-samarbeid
De viktigste partene i elevens skolemessige utvikling Foreldrene har ekstremt mye å si for elevprestasjonene Vi ønsker å fortsette med å ha en åpen dialog med foresatte; lav terskel for å ta kontakt (bruk for eksempel hjemmesiden) Elever med foreldre som gir hjelp og støtte i skolearbeidet, gjør det bedre på skolen Fremsnakk skolen
5
Skoleåret 2017-2018 Ansatte Kontaktlærere for neste års 8.trinn
Jorunn Johnsen (matte, norsk, samfunn/krle, naturfag) Tone Helland (matematikk, norsk, samfunn, idrett) Lene Kauffmann (engelsk, norsk, samfunn/krle) Faglærere Geir Bø, Hanne Husvæg, Asgaut Vindenes, Torjus Halsne, Julie Wærholm, Randi Dyrseth
6
Neste års 8.trinn Antall: 75 elever; ca 25 elever i hver klasse
Fordeles på 3 klasser Pedagogiske vurderinger ligger til grunn for hvor elevene plasseres Klassene bruker mye tid i oppstarten på trivselstiltak og på å bli kjent Elevene blir inviterte til en besøksdag i juni. De vil da treffe kontaktlærerne sine og bli informerte om hvilken klasse de skal gå i Husk: i valgfag, gym, kunst og håndverk og språkfag blir det omrokkeringer og «nye» klasser
7
Neste års 8.klasse Kontaktlærere: Lene Kauffmann, Jorunn Johnsen, Tone Helland Faglærere: Mange ulike; også styrt ut fra elevenes egne valg av språk/valgfag Elevene blandes; ingen ren nynorsk/bokmål-klasse «Smågrupper» i kunst og håndverk, svømming og ART Karakterer; 1 – 6 Større arbeidstrykk
8
MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 08.25 – 09.10 Matte Samfunnsfag
Timeplan for 8A MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 08.25 – 09.10 Matte Samfunnsfag Norsk Naturfag Språk 09.15 – 10.00 Språk Engelsk Musikk Engelsk 10.10 – 10.55 Utdanningsvalg RLE Matte 11.30 – 12.15 12.25 – 13.10 K&H Valgfag Naturfag 13.20 – 14.05 K&H Gym Svømming / ART Gym
9
Valg av fremmedspråk/fordypning/arbeidsliv
Tysk Spansk Engelsk fordypning Matematikk fordypning Arbeidslivfag Valg av fag er for hele ungdomsskolen (med visse unntak) Oppstart av gruppe er avhengig av et visst antall søkere
10
Videregående skoler; språk
Nivå 1 Nivå 2 Bergeland vgs Tysk, fransk Tysk, fransk og spansk St. Olav vgs Ingen tilbud Kongsgård vgs Randaberg vgs Tysk Hetland vgs Jåttå vgs St. Svithun vgs Fransk Sola vgs Bryne vgs
11
Valgfag På Rennesøy skule vil høstens 8.klasse få mulighet til å velge mellom ulike valgfag: Fysisk aktivitet og helse Design og redesign Teknologi i praksis Elevene velger hvert år hvilket valgfag de ønsker; kan skifte hvert år. Dersom eleven skifter valgfag, regnes gjennomsnittskarakteren. Elevene har fått en presentasjon av de ulike fagene.
12
Læreplan i valgfaget design og redesign
Designprosess Mål for opplæringen er at eleven skal kunne bruke arbeidstegning, materialskisser eller digitale verktøy og designe en eller flere bruksgjenstander eller kunstprodukter foreta bevisste valg av materialer og teknikker ut fra estetiske, funksjonelle, natur- og miljømessige hensyn og mulighet for gjenbruk beskrive ulike løsningsalternativer Produkt Mål for opplæringen er at eleven skal kunne bruke egnede teknikker, materialer og verktøy i produksjonen av en eller flere bruksgjenstander eller kunstprodukt utveksle synspunkter om verdien av design og redesign i et miljø- og samfunnsperspektiv
13
Teknologi i praksis Undersøkingar Mål for opplæringa er at eleven skal kunne undersøkje teknologiske produkt og dei vala som er gjorde med omsyn til bruk, tekniske løysingar, funksjonalitet og design demonstrere riktig bruk av utvalde verktøy vurdere teknologiske produkt ut frå brukartilpassing, HMS-krav og miljøtilpassing Idéutvikling og produksjon Mål for opplæringa er at eleven skal kunne utvikle ein realistisk kravspesifikasjon for eit teknologisk produkt og beskrive kva behov produktet skal dekkje framstille produktet med eigna materiale, komponentar, og funksjonelle teknologiske løysingar bruke kunnskap om andre produkt i arbeidet med eige produkt teste eigne produkt og foreslå moglege forbetringar
14
Fysiske aktiviteter Mål for opplæringen er at eleven skal kunne delta i gruppeaktiviteter eller individuelle aktiviteter som utfordrer både koordinative og fysiske ferdigheter gjøre sitt beste, samhandle med og oppmuntre medelever samtale om sammenhengen mellom fysisk aktivitet, mestring og bevegelsesglede Kosthold og helse Mål for opplæringen er at eleven skal kunne utveksle synspunkter om aktuelle råd og anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet planlegge og gjennomføre et eget aktivitets- og kostholdsopplegg lage enkle og ernæringsmessige gode måltider
15
Skjema for språk/valgfag
Leveres kontaktlærer innen 19.april; dvs onsdag etter påske Elevene får vite hvilke fag de får ved skolestart Skrivet og denne presentasjonen vil ligge på skolens hjemmeside
16
Diverse Hjemmesiden Ordensreglementet blir presentert ved oppstarten av året, regulerer hva som er tillatt/ikke tillatt Tiltaksplan for hva som skjer ved brudd av ordensreglene Kantine, en gang i uken Chromebook
17
Samarbeid og tillit Foreldre og skole er de viktigste bidragsyterne til elevens læring Innsats og samarbeid øker elevens læringsutbytte Vi gleder oss til at din ungdom skal starte hos oss Han/hun vil bli tatt vare på, bli møtt med respekt og oppleve faglig utvikling Vi ser frem mot et godt samarbeid!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.