Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

- Sosialpolitikk, oppvekstpolitikk, kulturpolitikk og økonomisk politikk.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Hønefoss politistasjon
Barnas økonomi 2011 Slik lærer vi barna om økonomi og sparing Christine Warloe, forbrukerøkonom i Nordea.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Halvårspresentasjon Ungdomskunnskap 2013
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Barnefattigdom – Hva er det og hva kan vi gjøre med det? Barne- og ungdomskonferansen 2006 Gardermoen 1/11 Tone Fløtten, Fafo.
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
KRL Av Karina Schjølberg
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Språk og sosialisering
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Læreplanen Historie Vg2.
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
"God bagasje på livets reise."
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Handlingsplan mot mobbing
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Alle barn har rett til utdanning!. ”Hjelp skal ikke være gaver, men hjelp til selvhjelp mellom likeverdige, der alle bidrar etter evne ut fra en følelse.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Samfunnskunnskap Emne 3: Barn og familie. Familie «Hele familien» – mor, far, barn, svigerbarn, barnebarn.
Det er lydighet som er ansvarlig bak tett binding mellom eieren og hans hund. Uten lydighet, ville det ikke være lett å administrere ting. Lydighet trening.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Fana IL Fotball Holdnings kampanje 2013.
Stemmer fra Gaza - Gi oss arbeid og kontakt med verden! En av Norsk Folkehjelps partnere på Gaza-stripen er General Union of Cultural Centres. GUCC gir.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Utviklingen av sosiale hjelpetiltak og helsetilbudene i Norge.
Avd. for helseopplysning - SiA
Hvordan forebygge mobbing?
En introduksjon.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Den norske arbeidslivskulturen
Folkets handelsavtale – innføring til lærer
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Ressursfokus vs mangelfokus
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Seniorer i finansnæringen
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Antikkens filosofer 8. trinn
Nettvett U-18 Bodø politistasjon
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Etikk i skole og arbeidsliv
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Danning og voksenrollen i barnehagen
FORELDREKONTROLL Vet du hva dine barn surfer på, spiller eller bruker av app`r? Det er ikke lett å følge tempoet til egne barn og hva de blir utsatt for.
Utskrift av presentasjonen:

Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren

Barn og unge tilbringer mye tid i institusjoner Ansatte i barnehage, skolefritidsordning, skole og klubb har overtatt mange av oppdrager- og omsorgsoppgaver som foreldrene hadde tidligere Mye av dette ansvaret handler om å være en god rollemodell

Et kunnskapssamfunn Det er en viktig oppgave for ansatte i oppvekstsektoren å lære barn og unge å orientere seg i flommen av informasjon fra internett og forholde seg kritisk til kildene

Et flerkulturelt og globalt samfunn Vi lever i et samfunn der mennesker fra flere land og kulturer lever sammen En viktig oppgave for ansatte i oppvekst- sektoren er å lære barn og unge toleranse og solidaritet Toleranse: Å godta at mennesker er likeverdige, selv om man har ulike meninger i mange spørsmål Solidaritet: Handler om å vise vilje til å stå sammen med og forsvare mennesker eller grupper som blir urettferdig behandlet eller har det vanskelig på en eller annen måte

Et teknologisk samfunn I samfunnet har vi fått mye ny teknologi til bruk ved kontakt- og samværsformer. For eksempel bruk av internett og mobil Det er viktig å lære bort gode nettvaner og sunne regler for bruk av mobiltelefon

Et individorientert samfunn Hver av oss har stor frihet til å velge sitt liv selv Barn og unge trenger hjelp til å tenke gjennom ulike valg og konsekvensene av disse

Et forbrukersamfunn Vi lever i et samfunn der vi er utsatt for stort kjøpepress og en bruk- og kast- holdning Barn og unge trenger å lære om de negative sidene ved forbrukersamfunnet og å vise solidaritet med resten av verden

Økonomisk ulikhet Norge er et rikt samfunn, men velstanden er ulikt fordelt. Mange barn vokser opp i familier med dårlig råd Ansatte må sørge for rimelige aktiviteter og utflukter, slik at ingen får problemer med å delta