Kongsberg 14. april 2016 Ann Karin Midtgaard, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap Risikoanalyse av skoleskyting i Nasjonalt risikobilde.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Advertisements

Sikkerhet og beredskap
Forslag til struktur for Fylkes-ROS
Avdelingsleder Erik Thomassen Fylkesmannen i Østfold 24. oktober 2013
BEREDSKAP I KOMMUNENE Der hendelsene skjer < 2000 innbyggere 4< 1000 innbyggere Klimaendringer Ekstremvær Flom Skred Strømbrudd Ekom tjenester Pandemi.
Senter for atferdsforskning
Cyberangrep mot ekom-infrastruktur - ny scenarioanalyse i NRB 2014
PLAST. HVA ER PLAST? Plast er en samlebetegnelse for mange forskjellige materialer som har forskjellig oppbygning og forskjellige egenskaper. Plast er.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  E-post til foreldre  På ”It’s learning” eller.
PÅ JOBB FOR ET TRYGT HEDMARK HEDMARK POLITIDISTRIKT Alles plikter ved mistanke om vold/ fysiske overgrep mot pasient/klient.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Krisepsykiatri. Gjennom lovverket er kommunene pålagt å hjelpe mennesker i krise Kommunale kriseteam, består av bl.a. prest, fastlege, politi, helsesøster.
Omvendt undervisning Foredrag på Impulskonferansen i Molde, 21. oktober Roar Edland-Hansen, NDLA.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
1 STOPPING AV MOBBING Mobbingens psykologi Noen sentrale faktorer som bidrar til å skape og opprettholde mobbesituasjoner. Stopping av mobbing Hvordan.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Sosiale medier Film: Social media revolution 2011Film.
Kriser, tap og sorg. Hva er et menneske? Mennesket er et relasjonsvesen Mennesket er en helhet (ånd, sjel og legeme) Mennesket har behov for mening Mennesket.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Læring etter øvelser Hva gjøres nasjonalt for å bidra til endring av atferd og implementering av læring etter evaluering? Elisabeth Næss og Guro Hjortland.
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Drømmedag – beredskapskontakter
ROS-analyse.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Øvelser med kommunal kriseledelse
Vold på arbeidsplassen
En verden av usikkerhet
Skolemakkerskap (eller VIP-makkerskap)
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Å erkjenne risiko Helhetlig ROS i lys av 22. juli rapporten
Velkommen til August 2017.
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
ROS Trøndelag ”ville, vakre, trygge Trøndelag”
Husholdningens egenberedskap grafisk rapport
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Trygt og godt skolemiljø
HMS © Caritas Norge..
Utarbeidet av Difi, november 2014
Kriseplanverk - «Alvorlige skolehendelser»
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
HVA GJØR KIRKENS NØDHJELP?
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Møte med beredskapskapsledere i Buskerud
Åpen dialog – demokrati og deltakelse i relasjonelle praksiser
Radikalisering og voldelig ekstremisme
Arrangementer, risikovurdering
Sinne Film:
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Nå er vi spente!.
Leder i erfaringspanelet psykisk helse og rus Ove Vestheim
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Foreldremøte Glomfjord barnehage
Mellom Barken og Veden – vol 2
The Triumph of Hope over Experience Brynjulv Norheim, seniorrådgiver
UNGDOM OG LOVBRUDD Om kriminalitet og konsekvenser
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Kongsberg 14. april 2016 Ann Karin Midtgaard, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap Risikoanalyse av skoleskyting i Nasjonalt risikobilde

Nasjonalt risikobilde – katastrofer som kan ramme det norske samfunnet Egne delrapporter pr scenarioanalyse fra 2014 Årlige utgivelser av NRB siden 2011

Formålet med NRB  Bidra til at vi er forberedt på «katastrofer som kan ramme det norske samfunnet»  Avdekke svakheter i forebyggingen og beredskapen av uønskede hendelser og foreslå risikoreduserende tiltak  Gi innspill til andre aktørers ROS-analyser, beredskapsplaner og øvelser

Risikoanalysene i NRB er vurderinger av: 1.Sannsynlighet: Hvor trolig er det at scenarioet vil inntreffe? 2.Konsekvenser: Hvordan påvirkes samfunnsverdiene? 3.Sårbarhet: Er det svakheter ved systemet som rammes? 4.Usikkerhet: Vurderinger av kunnskapsgrunnlag og sensitivitet 4

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar KategoriRisikoområderScenarioer Natur- hendelser 1. Ekstremvær 1. Storm i indre Oslofjord 2. Langvarig strømrasjonering 2. Flom3. Flom på Østlandet 3. Skred 4. Varslet fjellskred i Åkneset 5. Kvikkleireskred i by 4. Smittsomme sykdommer 6. Pandemi i Norge 7. Matbåren smitte Skogbrann8. Tre samtidige skogbranner 6. Romvær års solstorm 7. Vulkansk aktivitet10. Langvarig vulkanutbrudd på Island 8. Jordskjelv11. Jordskjelv i by Store ulykker 9. Farlige stoffer 12. Gassutslipp på industrianlegg 13. Brann på tanklager i by 10. Atomulykker14. Atomulykke på gjenvinningsanlegg 11. Offshoreulykker15. Olje- og gassutblåsning på borerigg 12. Transportulykker 16. Skipskollisjon på Vestlandskysten 17. Brann i tunnel Tilsiktede hendelser 13. Terrorisme 18. Terrorangrep i by 19. Terrorhandling Sikkerhetspolitiske kriser20. Strategisk overfall 15. Det digitale rom 21. Cyberangrep mot finansiell infrastruktur 22. Cyberangrep mot ekom-infrastruktur 16. Hevnmotivert vold23. Skoleskyting 2015

Scenario Skoleskyting - samarbeid med Udir og POD  Sted: En videregående skole på et mindre sted i Nordland med 150 elever  Gjerningsmann: En 17 år gammel gutt  Motiv: Hevn  Responstid for politiet: En time  Skolen må håndtere hendelsen

Hva er skoleskyting?  Hevn mot skolen  Mord – selvmord  Ønske om publisitet «Jeg har fått nok. Jeg er lei av det meningsløse livet. Alltid det samme. Alle ler av meg. Ingen ser mitt potensial. Jeg mener alvor. Jeg har våpen og i morgen drar jeg til min gamle skole (…). Du vil høre om meg i morgen. Husk navnet på stedet: Winnenden» Skoleskyter (17 år) på internett natten før drapene i 2009 Analysen bygger på undersøkelser av Secret Service og FBI, granskingsrapporter og egen undersøkelse av 20 skoleskytinger etter Columbine-massakren i 1999

20 skoleskytinger med flere drepte fra og med Columbine-massakren i 1999 SkoleStedTidspunktGjerningsmannAlderDrepte og sårede Selvmord Columbine High School Littleton, Colorado, USAApril 1999Eric Harris og Dylan Klebold 18 og 17 år 15 drepte og 24 såredeJa Santana High School Santee, CaliforniaMars 2001Charles Andrew Williams 15 år2 drepte og 14 såredeNei Appalachian School of Law Grundy, Virginia, USAJanuar 2002Peter Odighizuwa (tidligere student) 43 år3 drepte og tre såredeNei Gutenberg-Gymnasium Erfurt, TysklandApril 2002Robert Steinhäuser (elev) 19 år17 drepte (13 lærere)Ja University of Arizona Tucson, Arizona, USAOktober 2002Robert Flores (student) 41 år4 drepteJa Red Lake High School Montana, USAMars 2005Jeff Weise16 år8 drepte og 15 såredeJa Dawson College Montreal, CanadaSeptember 2006 Kimveer Gill (elev)25 år2 drepte og 19 såredeJa Virginia Tech universitet Blacksburg, Virginia, USA16. april 2007Cho Seung-Hui23 år32 drepte og 60 såredeJa Jokela skole Tusby, FinlandNovember 2007 Pekka-Eric Aurvinen18 år9 drepteJa Nothern Illinois University DeKalb, Illinois, USAFebruar 2008Steven Kazmierczak (tidl. student) 27 år6 drepte og 21 såredeJa Kauhajoki yrkesskole Kauhajoki, FinlandSeptember 2008 Matti Sari22 år11 drepteJa Albertville-Realschule Winnenden, Stuttgart, TysklandMars 2009Tim Kretschmer17 år16 drepteJa Millard South High School Omaha, NebraskaJanuar 2011Robert Butler18 år2 drepte og 2 såredeJa Tasso da Silveira barneskole Realengo, Rio de Janeiro, Brasil April 2011Wellington Oliveira (tidligere elev) 23 år12 drepte og 12 såredeJa Chardon High School Chardon, Ohio, USA (5 000)Februar 2012T.J Lane17 år3 drepte og 2 såredeNei Oikos University Jacksonville, Florida, USAApril 2012One L. Goh43 år7 drepte og 3 såredeNei Sandy Hook Elementary School Newtown, Connecticut, USADesember 2012 Adam Lanza20 år26 drepte og 2 såredeJa Sparks Middle School Sparks, NevadaOktober 2013Jose Reyes12 år2 drepte og 2 såredeJa Reynolds High School Troutdale, Oregon, USAJuni 2014Jared Padgett15 år5 drepte og 1 såretJa Marysville High School Marysville, Washington, USAOktober 2014Jaylen Fryberg15 år3 drepte og 2 såredeJa

Hvor skjer skoleskytinger?  På mindre steder  «Hvit middelklasse»  «Code of silence»

Hvem er skoleskyterne?  Gutter, 15 – 22 år  Nedtrykte og innesluttede  Føler seg mobbet, krenket og ikke verdsatt  Deprimerte OG sinte  Vil bli husket for noe  Ikke rulleblad, diagnose eller rus De er ikke like, men har noe felles. De bestemmer seg ikke over natten for å løse et problem med vold. Handlingen er tvert imot resultat av en lang prosess hvor de etterlater spor underveis – faresignaler som kan fanges opp. US Secret Service og FBI

Det «kulturelle skriptet» for skoleskyting etter Columbine (Sandberg et al 2014) Et koreografert ritual for å få oppmerksomhet:  Målet er barn og unge i en undervisningssituasjon  Drepe flest mulig – en for en  Lang og detaljert planlegging – varsle på forhånd  Inspireres av kulturelle produkter fra tidligere skytinger (bilder, video, tekster, musikk)  Produserer kulturelle produkter

Skoleskytinger før og etter Columbine  Skoleskyterne er eldre –15 år/22 år  Flere skoleskytere begår selvmord –6 av 41/15 av 21  Flere skoleskytinger utenfor USA (5)  Det er flere drepte i skytingene –Før Columbine: En med fem drepte i 1998 –Etter Columbine: Ti med mer enn fem drepte –Columbine 1999: 15 drepte og 24 sårede –Sandy Hook Elementary School 2012: 26 drepte –Virginia Tech 2007: 32 drepte og 60 sårede

Skoleskyting i Nordland Sannsynlighet  Forutsetningene er til stede, men også antatt effektive barrierer –Forhold i samfunnet: Drap og selvmord blant unge, våpentilgang og -kultur –Forhold i skolen: Læringsmiljø, inkludering, mobbing, kunnskap, helsetjeneste Konsekvenser  16 døde, 10 fysisk og 40 psykisk skadde  Sterke sosiale og psykologiske reaksjoner i befolkningen –Sorg, sinne og fortvilelse –Bekymring for egne barn i skolen –Mister tillit til skolen og politiet –Stor belastning for lokalsamfunnet

Avdekket sårbarhet og behov for tiltak I  Politiet har lang vei til mange skoler  Faktisk responstid 2015 (for 80% av hasteutrykningene): –store byer: 12 min. –mindre byer: 19 min. –utenfor byer: 33 min. –Midtre Hålogaland politidistrikt: 21 min i mindre byer, 54 min utenfor

Avdekket sårbarhet og behov for tiltak I  Mange skoler mangler ROS-analyse av skoleskyting, beredskapsplaner og øvelser  Skolene må ha en plan for hva de gjør før politiet kommer –varsling, låsing, rømming  Mangelfull kunnskap om skoleskyting i skolene? –Ser etter feil tegn, overser tegn og varsling –Psykiske problemer avdekkes for sent

Tiltak etter skoleskytingene i Finland og Tyskland  De første reaksjonen i Finland var at skolene måtte overvåkes, få metalldetektorer, nøkkelkort og murbygninger. Etter nærmere årsaksanalyse fokuserte man i stedet på å forebygge utenforskap  Tre konkrete anbefalinger til finske skolebygninger: –Toveis talevarslingsanlegg der skoleledelsen når ut til elever og ansatte –Innvendige vegger av glass så man raskt oppdager en trussel og får oversikt –To dører ut av hvert klasserom for å gjøre det lettere å flykte  Talevarsling i Winnenden med beskjed om hva som skal gjøres, f.eks «Gå inn i klasserommet og lås dørene»  Varslingen kan utløses av enhver lærer, som har en chip rundt halsen. Alarmen går også direkte til politiet.

Skoleskyting i DSBs kommuneundersøkelse 2016

Hva er det viktigste for å unngå skoleskyting i Norge?  Forstå  Forebygge  Forberede