Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Kriseplanverk - «Alvorlige skolehendelser»
Samfunnssikkerhet- og beredskap
2
Vi kan forebygge, men ikke forutse Kriseplanlegging - Skole
4
Bred lokal prosess Planarbeidet tuftet på en bred lokal prosess, og gjennom samarbeid med: Politiet i Molde Skolens ledergruppe Drøfting med tillitsvalgte – medbestemmelse Opp til diskusjon i elevrådsstyret Presentert for Skoleutvalget Vedtatt i arbeidsmiljøutvalget (AMU) Gjennomgått med alle ansatte (avdelingsvis) Kriseplanlegging - Skole
5
Styringsdokumenter Kriseplanlegging - Skole
6
Andre ressurser og kilder
Skolens plan -> En del av politiets planverk 2009 -> politidirektoratet starter arbeid med planverk i alle distriktene Høsten > Informasjon til skoleledere i politidistriktene Våren > Lokalt arbeid med skolens planverk Høst > Skolens plan i drøfting, elevråd, skoleutvalg og AMU Kriseplanlegging - Skole
7
Samfunnssikkerhet og beredskap
Skole i et sikkerhets- og beredskapsperspektiv: «Stor ansamling av mennesker på avgrenset område» Ulike scenario – Ulike beredskapsmessige utfordringer: Smittefare (Pandemi) Ulykker (Skoleskyss, lokal trafikk, brann, farlige maskiner, uhell osv) Vold (skille mellom «ordner selv» og «må ha hjelp fra politiet»). Terror (ulike typer trusler mot skolen) Kriseplanlegging - Skole
8
Elementer i samfunnssikkerhet- og beredskap
Oversikt ROS-analyse Forebygge Redusere sannsynlighet for at uønsket hendelse skal inntreffe Relasjoner Samspill Vennestøtte Empati Inkluderende skoleklima Nulltoleranse mobbing Beredskap Redusere konsekvens av uønsket hendelse. (planverk) Håndtere Iverksette skolens planverk -> Hva og Hvem -> Beredskap for skadehåndtering -> Informasjon og pårørendesenter -> Media/ info -> Etterarbeid og normalisering Kriseplanlegging - Skole
9
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS-analyse)
Risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS-analyser) bør utarbeides for hvert scenario, i samsvar med «Risikovurdering av HMS-tilhøve» i «HMS-retningslinjer» for MR fylkeskommune. Identifisere uønsket hendelse Vurdere risiko ved hendelse Utarbeide forebyggende og skadereduserende tiltak. Vurdere risiko på skala fra 1-5: Sannsynlighet for at vold og terror skjer? (LITEN) Konsekvens av vold og terror? (STOR) Kriseplanlegging - Skole
10
ROS-analyse Alvorlige skolehendelser
Identifisert hendelse: Vold og Terror Mest benyttet begrep: «Alvorlige skolehendelser» Scenario med «Liten sannsynlighet» men «Store konsekvenser» Definisjon: Skoleskyting der elev eller annen inntrenger bruker våpen for å skade eller drepe en eller flere elever og/ eller ansatte ved skolen. Andre hendelser med vold, eller trusler om vold Kriseplanlegging - Skole
11
Trusselvurdering Vi må være mentalt forberedt på at kriser kan skje i Norge og ved egen skole, med bakgrunn i: forekomst og spredning av våpen personer som lever i et mentalt grenseland med få bindinger til et positivt sosialt fellesskap personer som stimuleres av vold og som lever et eget liv blant likesinnede på internett (Dyregrov, Raundalen og Schultz) Kriseplanlegging - Skole
12
Vi kan Forebygge, men ikke Forutse (Udir)
Skolens plan for ”Alvorlige skolehendelser” består av: Varslingsrutiner, med beskrivelse av ansvarsforhold Beskrivelse av forventede handlinger Beskrivelse av forebyggende tiltak Prosedyrer ved innringte trusler Plan for langsiktig oppfølging etter ”Alvorlige skolehendelser” Varslingsliste Kriseplanlegging - Skole
13
Den som identifiserer -> VARSLE
2 1 POLITI (112) Skoleledelse og/ eller Administrasjon Avdelingsleder Kontaktlærer/ lærer Egne elever
14
Dersom situasjon oppstår:
Evakuere – om mulig rolig og trygt sende bort alle elever som er i nærheten. Barrikadere – (ved skoleskyting): Om mulig låse dører og benytte inventar som skjold/ barrikade ved dør/ vindu for å beskytte ansatte og elever. Evakuere ut vindu om mulig! Varsle politi (112)
15
Iverksettelse av skolens planverk
Kriseplanverk gjennomgått for alle ansatte Eget, begrenset planverk er presentert for elevrådet. Plan for krisekommunikasjon - mediehåndtering Hva gjenstår: Kort informasjon til elever og foresatte skal legges på skolens nettside. Plan om plakat i alle klasserom: «Rømme hvis du kan! – Gjemme deg om du må!!» Kriseplanlegging - Skole
16
Oppfølging av planverket
VIKTIG: Tidlig identifisering av elever i risikosone gjennom kontinuerlig forebyggende arbeid – relasjonsbygging og nulltoleranse mot mobbing! Vi ønsker en kultur der elever kan varsle om egne og andres problemer. Dette oppnås når det er tette og gode relasjoner mellom elever og lærere. Planverket må være lett tilgjengelig for alle ansatte Årlig rullering og øving (hvem gjør hva) Jevnlig gjennomgang av ansvarsforhold og rutiner for varsling -> Hvem gjør hva? etterarbeid og deskalering –> Hvor finner vi nødvendig støtte? Kriseplanlegging - Skole
17
Aktuelle problemstillinger til diskusjon
Hvordan løser skolene problemstillingen knyttet til varsling av elever og ansatte (løsninger for stille varsling)? Hvordan håndterer vi elever som opptrer truende overfor ansatte og medelever, eller som har mange trekk vi kjenner fra politiets ”gjerningsmannsprofil”? Hvor legges lista for kontakt med politiet? I hvor stor grad skal elevene være kjent med skolens planverk for ”Alvorlige skolehendelser”? Hvordan informerer vi foresatte – Behov for pårørendesenter i FK? Er vi som skoleledere skolert og forberedt på ”medietrykket” som umiddelbart vil oppstå ved en slik krise? Ved planlegging av nye skoler/ renovering: Hva med Låsing – Adgangskontroll – Sonedeling av skolen? Arkitektur, pedagogikk og funksjonalitet: Nye skoler har mye glass. Hva da med mulige gjemmesteder? Kriseplanlegging - Skole
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.