Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019."— Utskrift av presentasjonen:

1 Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019

2 2018 Til tross for at vegdirektøren i juli uttrykte bekymring for MC ulykkene, ble 2018 et år med en sterk reduksjon av drepte motorsyklister. Dette til tross for at været var svært motorsykkelvennlig. Mye tyder på mange kilometer med motorsykkelkjøring, altså høy eksponering. Trafikksikkerhetskonferansen 2019

3 Antall drepte Ett år med få drepte er for lite til å få tillit til at vi vil få en varig nedgang. Sett i et lengre perspektiv, så ser vi en god nedgang, men vi har over en del år sett at antall drepte har stabilisert seg rundt 20 drepte hvert år. Det er en utfordring at det ser krevende ut å komme idere ned. Trafikksikkerhetskonferansen 2019

4 Drepte og hardt skadde på MC og moped 2008-2017
Vi ser den samme tendensen til at tallene ser ut til å stabilisere seg når vi tar med de hardt skadde. Det er et betydelig antall drepte og hardt skadde i forhold til det tansportarbeidet tohjulinger utgjør. (2-3%) Trafikksikkerhetskonferansen 2019

5 Andel motorsyklister av alle drepte og hardt skadde
Med tanke på transportarbeidet, så blir andelen av motorsyklister blant alle drepte og hardt skadde, krevende for oss motorsyklister å forsvare. Det var for øvrig vegdirektørens budskap i juli, at bekymringen var knyttet til at motorsyklistene var en for stor andel av alle drepte. Trafikksikkerhetskonferansen 2019

6 Risiko for å bli drept eller hardt skadd pr mill
Risiko for å bli drept eller hardt skadd pr mill. kjøretøykilometer - MC og moped Mål om at det som et gjennomsnitt for perioden maksimalt skal være 0,082 dr og hs MC- og mopedførere per mill. kjørte kilometer. Vi må gjøre et stykke arbeid for å ha håp om å nå våre egne mål- Trafikksikkerhetskonferansen 2019

7 Alder-Tung MC Trafikksikkerhetskonferansen 2019
Vi har sett en økning i gjennomsnitts alder på de drepte og hardt skadde. Økningen etter 2010 gjelder særlig aldersgruppene 55 – 64 år og 45 – 55 år. For de øvrige aldersgruppene er antall drepte og hardt skadde redusert også etter Tidligere var det flest yngre førere som var utsatte, mens nå er de eldste aldersgruppene mest utsatt. Det er en utfordring som vi må ha med i arbeidet med tiltak. Trafikksikkerhetskonferansen 2019

8 Førerkort klasse A Noe kan forklares med at den største gruppen med MC førerkort (ca 60%) er mellom 40 og 70 år og som må antas å være de som kjører MC. Det er uansett med som en utfordring i det videre arbeidet. Trafikksikkerhetskonferansen 2019

9 Ulykkestyper – utvikling over tid
Drepte og hardt skadde på tung motorsykkel fordelt på uhellstyper 2008 – Utforkjøring fremstår som en annen tydelig utfordring, da det er økende andel av de alvorlige ulykkene. Trafikksikkerhetskonferansen 2019

10 Videre arbeid! Studere 33 utforkjøringsulykker 2015-2017 (dødsulykker)
Se på tilsvarende ulykker med hardt skadde Vurdere nye tiltak i samarbeid med relevante samarbeidspartnere: Utrykningspolitiet NMCU NAF KNA ATL og Trafikkforum MCF Hva gjør vi. Vi tar den økende andelen utforkjøringsulykkene på alvor og studerer de ulykkene spesielt, for å se etter felles trekk som kan gi grunnlag for målrettede tiltak. For å komme enda nærmere årsaken til alvorlige ulykker, har samferdselsdepartementet bedt om en nærmere undersøkelse av utforkjøringsulykkene med hardt skadde. Det er et mål å få til intervju med en del av gruppen. Vi ønsker å mønstre til dugnad blant alle aktører som kan forventes å ha noe å bidra med i trafikksikkerhetsarbeidet for motorsykkel. Vi må sammen bidra til tiltak og gjennomføring av tiltakene. Trafikksikkerhetskonferansen 2019

11 Takk for oppmerksomheten
Det er i hovedsak ikke kjøretøyet og vegen, men føreren som bestemmer risikoen når man kjører motorsykkel Trafikksikkerhetskonferansen 2019


Laste ned ppt "Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google