Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Drømmedag – beredskapskontakter

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Drømmedag – beredskapskontakter"— Utskrift av presentasjonen:

1 Drømmedag – beredskapskontakter
9. Feb 2016 Regional plan for samfunnssikkerhet og beredskap (2014 – 2017), Risiko- og sårbarhetsanalyse for Oppland og Handlingsprogram

2 Vedtatt i fylkestinget 30.april 2014

3 Organisering av revisjonsarbeidet
Styringsgruppe: Fylkesordfører (leder) Fylkesmann Fylkesrådmann Fylkesberedskapssjef Politimester Vestoppland politidistrikt Politimester Gudbrandsdal politidistrikt KS-Oppland Planmyndighet Fylkestinget Fylkesutvalget Referansegruppe: Fylkesberedskapsrådet Faglige arbeidsgrupper: KIKS + IS Klimatilpasning og miljø Innspill fra interne og eksterne beredskapsaktører Prosjektledelse, sekretariat: Oppland fylkeskommune (PL) Fylkesmannen i Oppland

4 Regionalplanen utarbeides etter plan- og bygningsloven – Oppland eneste fylket som gjør det i landet (Hedmark kom etter i 2014).

5 Regional ansvarsfordeling:
Fylkesmannen samordner det regionale beredskapsarbeidet, mens… Fylkeskommunen er regional planmyndighet, dvs at….. …….planprogrammet vedtas i Fylkesutvalget, og regionplanen vedtas av Fylkestinget jf. PBL § 4-1.

6 Hensikten med regional plan for samfunnssikkerhet og beredskap:
At planen skal brukes som et overordnet grunnlag i arbeidet med videreutvikling av ROS-analyser og beredskapsplanverk for fylkes- og kommunenivået, Politiet, Statlige regionale myndigheter/etater og organisasjoner. Mao. planen er IKKE en beredskapsplan, som skal tas i bruk ved kriser og katastrofer!

7 Planens viktigste grep for samfunnssikkerhet og beredskap er :
Beredskapsaktørenes roller og ansvar– herunder organisering, kapasiteter/ressurser og kompetanse Risikobildet i fylket – felles forståelse og erkjennelse av risiko. Synliggjøring av uønskede hendelser med forslag på tiltak. Vektlegging av klimatilpasning og kritisk infrastruktur og kritiske samfunnsfunksjoner(KIKS) og informasjonssikkerhet. Helhetstenkning- herunder - samfunnssikkerhet og beredskap på tvers av sektorer og virksomheter i fylket - effektivisering av felles beredskapsressurser for å redusere sårbarheten - stimulere til mer kompetanseoverføring mellom beredskapsaktørene - videreutvikle bruken av det kommunale beredskapsråd Beredskapsmessige hensyn i arealplanleggingen(forebyggendetiltak) – koblingen mellom risiko og sårbarhetsanalysen og bruk av planleggingsvirkemidler

8 Klimaendringer/Klimatilpasning
«På bakgrunn av innholdet i denne rapporten anbefales det at kommunene som del av klimatilpasningsarbeidet må oppdatere sine helhetlige ROS-analyser slik at endringer av klimaet inngår i risikovurderingene. Spesielt må fareområder på grunn av flom og skred kartlegges, slik at nybygg ikke utilsiktet legges i fareområder. Skog som beskytter boliger og infrastruktur mot skred må kartlegges. Kommunene bør også som del av arealforvaltningen kartlegge mulige boligtomter/ tomter til andre formål som kan benyttes både som erstatningstomter ved uønskede hendelser, men også for å få ny bebyggelse og ny infrastruktur på sikre områder dersom dette er nødvendig ut fra krav i Byggteknisk forskrift (TEK 10).»

9 Klimaendringer/Klimatilpasning forts.
«Det må forventes at kommunene må bruke mer midler på vedlikehold av bygninger og infrastruktur som følge av fuktigere klima med mer sopp og råte. Ved renovering av kulverter, stikkrenner etc. langs kommunal veg må det sikres at dimensjonering er tilstrekkelig for å møte økt nedbørsmengde, og tiltak for å unngå flom av overvann i tettbygde strøk bør vurderes. Tilstrekkelig gode fundamenterings- og dreneringsmuligheter må sikres på eksisterende og nye eiendommer. Tiltak i skog- og landbruk må følges opp ved å sikre at utbygger ivaretar drenering og erosjonssikring, slik at vann på avveie unngås.»

10 KIKS - kritisk infrastruktur og kritiske samfunnsfunksjoner
Viktige tiltak: Verdivurdering/klassifisering Risikovurdering Tiltak i lover Sikkerhetsgjennomganger/evaluering av tiltak Opplæring av ansatte og innbyggere Beredskap

11 Fylkes-ROS

12 Rammer for utarbeidelse av Fylkes-ROS:
DSB`s «retningslinjer» NB! Ny veileder i 2014 NRB 2013 22. juli-kommisjonens rapport «Pinseflommen» 2011 og 2013 Fylkes-ROS Hedmark (dialog med FMHE, som er i samme prosess) Gjeldende regionplan

13 Fylkes-ROS er inndelt slik: Hensikt avdekke risikoforhold
risikoreduserende tiltak inn i handlingsprogrammet (årlig rullering) grunnlag for å utvikle kommunenes helhetlige ROS-analyser Metode DSBs veileder for kommunale ROS-analyser Nasjonalt risikobilde Fylkesmannens fagspesifikke retningslinjer

14 Gradering av konsekvensområder med kriterier
Ufarlig En viss fare Farlig Kritisk Katastrofe Menneskers liv og helse Ingen personskader Få og små personskader 2+ alvorlige personskad er 3+ døde, 5+alvorlig skadd, > 50 evakuerte 20+ døde, 30+ alvorlig skadd, > evakuerte Natur og miljø Ingen miljøskade Mindre miljøskade Alvorlige skader på miljøet Omfattend e skader på miljøet Svært alvorlige og langvarige skader på miljøet Kritisk infrastruktur og samfunnsvikti ge funksjoner (KIKS) Systemet settes midlertidig ut av drift. Ingen direkte skader, kun mindre forsinkelser. Ikke behov for reservesystemer Systemet settes midlertidig ut av drift. Kan føre til skader dersom det ikke finnes reservesysteme r Driftsstans i flere døgn. Systemet settes ut av drift for lengre tid. Andre avhengige systemer rammes midlertidig Hoved- og avhengige av andre systemer settes permanent ut av drift Økonomi og materielle verdier Skader < kr Skader > kr 5 mill. Skader > kr 50 mill. Skader > kr 100 mill. Skader > kr 250 mill.

15 Gradering av sannsynlighet med kriterier
Lite sannsynlig Sjeldnere enn > 50 år. Mindre sannsynlig En gang mellom hvert år. Sannsynlig En gang mellom hvert år. Meget sannsynlig En gang mellom hvert år. Svært sannsynlig Oftere enn en gang < 1 år.

16 Prioriterte uønskede hendelser – Oppland Hovedinndelingen er den samme som i NRB 2012 – gjenkjennelighet!!

17

18

19

20 UØNSKEDE HENDELSER

21 UØNSKEDE HENDELSER

22 RISIKOBILDE FOR OPPLAND
2 3 10 1 28 7 11 6 5 18 8 4 27 9 26 14 24 25 20 12 23 21 22 19 Sannsynlighet 15 16 13 17 Konsekvens

23 Hvordan utarbeide samlet risiko?

24 Benyttet ROS-skjema – uønskede hendelser Hendelse Årsaker
Sannsynlighet Konsekvenser A: Mennesker B: Natur/Miljø C: Krit.Inf/Sam D: Øk. verdier Risiko B. Natur/Miljø C: Krit. Inf/Sam Samlet risiko Tiltak F:Forebyggende S: Skadebegr. Ansvar 15. Skogbrann Gnist tog Lynnedslag Bålbrenning v/langvarig tørke Sannsynlig (En gang mellom hvert år) A: En viss fare B: Farlig C: En viss fare D: Farlig A: B: C: D: F: Info i media Stans skogarb Bålforbud S. Øvelse Skogbrannres Planverk Kommunen Virksomhetseier Jernbaneverket C: Krit. Inf./Sam D: Øk. Verdier C: Krit. Inf/Sa Tiltak/ Ansvar F: Forebyggende

25 Forslag til samlet risikomatrise med eks på nummerering av hendelser

26 Med utgangspunkt i Nasjonalt Risikobilde 2013 og- prosess og metode (www.dsb.no) bruk følgende mal:
Bakgrunn Risiko (sannsynlighet og konsekvens) Sårbarhet (evne til å gjenopprette normal tilstand) Forebygging og beredskap Tiltak og ansvar

27 Eksempel på aktuelle tiltak:

28

29

30

31

32 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "Drømmedag – beredskapskontakter"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google