Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertUnn Sivertsen Endret for 6 år siden
1
Læring etter øvelser Hva gjøres nasjonalt for å bidra til endring av atferd og implementering av læring etter evaluering? Elisabeth Næss og Guro Hjortland Pedersen 1. november 2016
2
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
Samordningsansvar på nasjonalt nivå for samfunnssikkerhet og beredskap Fagdirektorat brann, farlige stoffer, el- og produktsikkerhet Sivilforsvaret Etatsstyring av Fylkesmannen på samfunnssikkerhetsområdet Internasjonalt kontaktpunkt Styrer Det Lokale El-tilsynet Ca. 650 ansatte Underlagt Justis- og beredskapsdepartementet Foto: DSB
4
«Vi lærer ikke nok av øvelser, det er de samme læringspunktene som går igjen»
5
Utfordringer knyttet til læring etter øvelser og hendelser
Involvering fra ledernivå Metodekompetanse Fra individuell til organisatorisk læring
6
Involvering av ledernivå
Et spørsmål om kultur?
7
Metodekompetanse Øvelser som virkemiddel Data og analyse
8
Evaluering og læring Hvorfor evaluere? Dokumentere hva som skjedde
Analysere Vurdere Finne læringspunkter og forslag til tiltak
9
Lære av hverandre Fra individuell til organisatorisk læring
10
Men hva gjøres da?
12
Samlede overordnede tiltak
Felles situasjonsbilde hos nødmeldingssentralene (11X-forum og Oslo pd.) Felles situasjonsbilde ved innsatsleders kommandoplass (OLF og OBRE) Informasjonsdeling og rapportering til Redningsledelsen (Oslo pd.) Samhandling mellom politiet og Statens vegvesen (Oslo pd. og VTS) Liaisonrollen (DSB/JD) Befolkningsvarsling – akuttvarsling (Oslo kommune) Utveksling av informasjon mellom aktørene (DSB + samvirkeaktører) Informasjon til befolkningen (DSB + samvirkeaktører) HNS prosedyrer (DSB)
13
Oppfølging Aktivitet Frist Statusrapport på vurdering av tiltak
Møte med utvidet styringsgruppe Medio juni Statusrapport nr. 2 Medio september Erfaringsseminar (NØEF) Primo 2017
14
Akseptable og uakseptable læringspunkter
«Ved gjentakende læringspunkter er det derfor alltid viktig å vurdere hvorfor de oppstår på nytt».
15
Nasjonalt øvelses- og evalueringsforum
16
Organisering kjernegruppe sekretariat referansegruppe
17
Målgruppen Målgruppen er alle offentlige, private og frivillige organisasjoner som bør gjennomføre/delta i beredskapsøvelser, samt evaluere disse.
18
NØEF administrerer Nasjonal øvelseskalender
arrangerer øvelses- og evalueringsseminarer for forumet arrangerer fagdager i fylker eller utvalgte sektorer har oversikt over eksisterende kurstilbud og utvikle kompetanseutviklingstiltak innenfor øvelsesplanlegging og evaluering deltar i nordisk samarbeid på øvelses- og evalueringsområdet, herunder ha et tett samarbeid med ’Det Centrale Øvelsesforum’ i Danmark og ’Nationellt forum för inriktning och samordning av övningar’ (NAFS) i Sverige utarbeider veiledningsmateriell
19
DSBs øvingsveileder Øvingsveileder - planlegging, gjennomføring og evaluering av øvelser Grunnbok Metodehefter Funksjonsøvelse Diskusjonsøvelse Spilløvelse Fullskalaøvelse
20
Øvingsveilederen Behovet for øvelse Organisering og planlegging
Hensikt, mål og avgrensning Øvingsform og scenariotema Øvelsesdeltakere Øvingsdokumenter Scenarioarbeid Evaluering Konkrete tips
21
Plan for videre arbeid Nye metodehefter Evaluering Lokal øvingsleder
Mediespill Klar til bruk dilemmaøvelser
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.