Integrating Nurse Researchers in Clinical Practice Tone Rustøen Forskningsleder i sykepleie, HSØ Professor II, UiO.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Advertisements

Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Oppfølging av fagevaluering UoH Molde 8. oktober 2013.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Oslo universitetssykehus Praksiskonsulentordningen
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Nærings-ph.d. Haugesund, august Hva er Nærings-ph.d?  En ordning der NFR gir støtte til en bedrift som har en ansatt som ønsker å ta en doktorgrad.
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Målrettet motivasjon av ansatte for fagutvikling
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Hvordan utdanne PhD-er til norske virksomheter? Leiv K. Sydnes Professor i kjemi Universitetet i Bergen Tekna-seminar i Oslo
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
FRA IDE TIL VIRKELIGHET.
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
Norsk mal: Tekst med kulepunkter Strukturreform og ledelse Ingvild Marheim Larsen Langesund 24.august
Prosjekt trainee Sykehuset i Vestfold August 14-august 16.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
RUSMIDDELFORSKNING Program for psykisk helse NFR, Odd E. Havik Programstyreleder.
Seminar med stipendiater , Arnulf Omdal 1 PhD: fra visjon til virke Med doktorgrad i lomma – kva no? 1.Overgangen til arbeidslivet 2.Yrke og arbeid.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Anne Husebekk Rektor Foto: Geir Gotaas Bevisst Ambisiøs Mangfoldig Kjønnsbalanse i akademia.
Status for sykepleieprofessorenes forskning i Norge - innledning til diskusjon Karen Bjøro, RN, PhD 2. Nestleder Norsk Sykepleierforbund Professorsamling.
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Retningslinjer for klinisk praksis
Kunnskapsbygging og strategi for evaluering Ida Lindkvist og Anette Wilhelmsen Evalueringsavdelingen 07. June 2017.
Mulighetene for en videreutdanning
Det integrerte universitetssykehuset
Institutt for helsevitenskap, NTNU i Ålesund
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Landskonferanse i alderspsykiatri, Bodø 2014
NTNUs Mentorprogram Svandís Benediktsdóttir Likestillingsrådgiver
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
Universitetet i Stavanger
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Endringsledelse - strategi
Brystsmerter DEL 2 Diagnostikk Risikostratifisering
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Evaluering av FoU-fellesskapene
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Presentasjonsmøte nytt dekanat
Sektorutfordringer i helseforskning – hvordan bedre samspillet?
Sektorutfordringer i helseforskning – hvordan bedre samspillet?
Veien inn i ledelse ER LEDELSE NOE FOR DEG? ER DU DEN VI SER ETTER?
Styremøte 20. juni 2018.
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Å være forberedt- forhåndssamtaler for personer med demens
Utskrift av presentasjonen:

Integrating Nurse Researchers in Clinical Practice Tone Rustøen Forskningsleder i sykepleie, HSØ Professor II, UiO

Hva jeg skal snakke om Integrering krever økt kompetanse Integrering gjennom ulike områder (forskningsgrupper, delte stillinger klinikk/høgskole eller universitet, internasjonalt samarbeid og lage felles prosjekt)

Status forskning blant sykepleiere ved OUS

Sykepleietjenesten OUS Er i en oppbyggingsfase mht forskning Er ca 6000 sykepleiere ved OUS- ingen koordinert sykepleietjeneste- utfordrende mht faglig samkjøring

Oslo Universitetssykehus KlinikkerDr grads stipDr grad Psykisk helse og avhengighet 22 Medisinsk klinikk 54 Kirurgi og nevrofag 50 Kvinne og barneklinikken 31 Kreft, kirurgi og transplantasjon 56 Hjerte, lunge og kar 22 Akuttklinikken15 Diagnostikk og intervensjon 20 Stab 11

Betydningen av forskning av sykepleiere – for pasientene og for det tverrfaglige samarbeidet

Betydningen av sykepleievitenskapelig forskning Pasientene skal motta kunnskapsbasert behandling og omsorg Faglig utvikling kan gi motiverte medarbeidere- føle seg verdsatt Et sykehus med faglig sterke medarbeidere viktig for rekruttering (Magnet hospitals) Vi er mange og ofte nære pasienten- viktig for brukermedvirkning og at forskningen blir pasientnær Forskning og fagutvikling skaper engasjement og entusiasme

Hvilke utfordringer har vi?

NFR evaluering care/nursing sciences 2011 Kvaliteten varierte fra “very good” til “weak” Fant kun få eksempler på god forskning Miljøer med tilknytning til universitet gjorde det best, mens høgskoler med få ressurser ifh akademisk personale og finansiering kombinert med høy undervisningsbyrde gjorde det mindre bra

NFR evaluering Forskningen var fragmentert, uten et klart fokus og noen ganger metodisk lite fundert. Dette resulterte i overfladiske funn Høy alder på PhD kandidatene Panelet var uenig I at sykepleieforskning ofte per definisjon ble sett på som kvalitativ For mye publisering i sykepleie tidsskrift- og på norsk

Anbefalinger fra NFR The Norwegian society has a great need for evidence- based practices in the nursing area (in a wide sense). This means that the most crucial research questions should be identified, and resources allocated to their efficient solution. This goal cannot be achieved within the present system, with distribution of limited resources as a thin layer over a wide range of small research units. Instead, a limited number of strong environments should be supported, with sufficient power to tackle these important research questions in a way that will allow solid answers (in close geographical and functional connection with the universities).

Hvordan kan vi integrere? Ha strategier- både overordnet og klinikkvise Aktiv deltagelse i forskningsgrupper Delte stillinger mellom helseforetak og høgskole/ universitet Planlegge større prosjekt- tverrfaglig Internasjonalt samarbeid

Strategi for forskning Være tydelig og våge å prioritere OUS forskningsstrategi: Visjon: integrasjon klinisk virksomhet, utdanning og forskning Ledere skal måles på enhetens forskningsproduksjon

Delta i forskergrupper

Forskningsgrupper AKU Smertemedisin Intensiv Traumatologi Akuttmedisin Sykepleie

Forskningsgruppe sykepleie AKU 2 professorer 2 post doc 10 dr.grads stipendiater- 1 har levert inn avhandlingen Internt og eksternt finansiert Alle internt finansierte er i 50% klinisk arbeid Har gruppemøter 1 gang i måneden

Hva forsker sykepleierne på ved AKU? RCT to evaluate the effect of nurse led follow up after being a patient in the intensive care unit. Symtoms and quality of life in COPD patients. Recovery and rehabiliation after lung cancer surgery. Symptoms, stress and quality of life in the family caregiver of the intensive care patient. Neuropathy, pain and quality of life in intensive care patients. RCT to evaluate the effect of an intervention to enhance patients’ pain management after discharge from cardiac surgery

Forskning sykepleiere AKU Intensiv Anestesi Operasjon Mottak, akutt, prehospital Stor interesse blant flere for å starte med forskning

Hvorfor en egen gruppe i sykepleie- forskning? I en oppbyggingsfase, vil favne bredt. Ville vi bli usynlige i andre store grupper? Tett oppfølging og veiledning Stort oppmøte og assosiserte medlemmer fra andre klinikker

Delte stillinger

Delte stillinger høgskole/universitet helseforetak Trenger hverandre for å utvikle faget både teoretisk og praktisk Viktig for høgskole/universitet med forankring i klinikken (forskningsmidler og mer klinikknære problemstillinger?) For klinikken vil en fra høgskole/universitet være stimulerende og viktig for videreutvikling av forskning- kontakt med faget og akademia, teoriutvikling Ulike varianter og ulike brøker- hva er best?

Høgskolen i Bergen fikk 8 millioner av Helse Vest- Vært ca 22 PhD kandidater knyttet til satsningen, publisert over 80 artikler- flere post doc stillinger HiO (A) fikk SHP midler til smerteforskning i 2004 Sterke miljøer får lettere ekstern finansiering Kan også bygge ut støttefunksjoner Støtte sterke miljøer?

Finansiering Eksternt: De regionale helseforetakene, NFR, Helse og rehabilitering, Kreftforeningen (kun post doc) Har fagfellene sykepleiefaglig bakgrunn? Er tiden moden for endringer nå? Internt: sette av stillinger til forskning

Internasjonalt samarbeid Viktig og utfordrende, øker muligheter for ekstern finansiering Finne et miljø som er i forskningsledelsen ved det tema en vil bygge opp Lærer også om det å være forsker- roller etc.

Viktige faktorer? Dr grad og post doc Ha en gruppe av veiledere rundt dr grads studenten- ivareta tverrfaglighet Når det planlegges større prosjekter- lage en sykepleie arm

Hvordan stimulere til at sykepleiere blir i OUS etter avlagt dr.grad? Må oppleve et stimulerende fagmiljø og at de verdsettes Forskere bør sitte sammen Fange opp talenter tidlig? Se på arbeidsoppgaver? Lønn? Stillinger for forskning i klinikken? Bør vi bli gode på noe? Kan det øke motivasjonen?

Oppsummering- hva har vært viktigst for oss Avsatte stillinger til forskning og ekstern finansiering Ønske om å styrke forskningen blant sykepleiere hos ledere Internasjonalt samarbeid Fokus på klinisk relevant forskning Samarbeide universitet/høgskole og helseforetak Forskergrupper- gjøre hverandre gode