Foreldrefokusert arbeid Barnas stasjon Fredrikstad 8.mars 2011 Haldor Øvreeide 12.03.2010Haldor Øvreeide.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Advertisements

Metodiske samtaler med barn og deres viktige voksne Haldor Øvreeide Institutt for familie og relasjonsutvikling Haldor.
Institutt for Familie og relasjonsutvikling
Relasjon med barn.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Rolighetsmoen barnehage
Mangfold og fellesskap
Å samtale så barn lytter, og snakker Haldor Øvreeide
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
God psykisk helse - åpen kommunikasjon med barn Alta 20.april 2016 Haldor Øvreeide Institutt for familie og relasjonsutvikling Haldor.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Hva er omdømme?  Omdømme er summen av oppfatninger som finns om oss, egenskaper vi tillegges, de (for)dommer som felles – kort sagt summen av alle historier.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Helsepedagogikk ”ANSATTHISTORIE” I motsetning til ”Pasienthistorie, Brukerhistorie”? ”Min historie” Sidsel Riisberg Paulsen Kreftsykepleier.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Barnesyn og barns medvirkning
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Hvorfor en overgangspakke?
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
ÅNDELIG OG EKSISTENSIELL SMERTE
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
INFORMASJON OM BARNEVERN
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Foreldrehverdag.no – et universelt foreldrestøttende tiltak
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kapittel 1 Helse og sykdom
(Parent Management Training - Oregon)
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Triangulerte samtaler og utviklingsstøtte
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kapittel 11 Læringsteori.
Institusjonelle omgivelser
1. Innledende påstander om organisasjoner
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Velkommen til foreldremøte
Montessori og teknologi
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
GRUNNKURS I ETIKK Kan jeg begrunne det jeg tenker å gjøre…?
Voldsforebyggende opplæring
Tverrfaglige tema.
Autoritativ barnehage
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Utskrift av presentasjonen:

Foreldrefokusert arbeid Barnas stasjon Fredrikstad 8.mars 2011 Haldor Øvreeide Haldor Øvreeide

Omsorgstriaden Foreldre kontroll ”Vi” engasjere/facilitere assistere/kompensere Barn Haldor Øvreeide

Barnets psykologiske eksistens oppstår gjennom samspill Haldor Øvreeide

Barnets psykologi oppstår i samspillet mellom to prosjekter Det individuelle prosjektet, hvor barnet søker mening, tilknytning, kompetanse – basert på allmenne og individspesifikke biologiske egenskaper hos barnet Det kulturelle eller sosiale prosjektet, som er samfunnets behov for funksjonelle individer – utføres og filtreres først og fremst gjennom forelderens relasjon til barnet Det er i samspillet mellom disse to prosjektene at barnets psykologiske eksistens: følelsesbevissthet og regulering, språk og tanker, utviklingsprofil og livskvalitet oppstår Haldor Øvreeide

Haldor Øvreeide Barnet er subjekt òg avhengig Barnet er et selvorganiserende subjekt og en kraft i sin egen utvikling – men er ikke selvivaretaende Barnet er avhengig av ivaretaende tilknytning til voksne Ut fra dette får barnet en relasjonell identitet Skal barnet akseptere kontakt/omsorg må den voksne kvalifisere seg for barnet Kvalifisering som voksen er å kunne stille seg innenfor erfaringen – å gi medopplevelse og å være mervitende og mestrende – et etisk prosjekt

Haldor Øvreeide Avhengighet Barnets avhengighet gjør tilknytning nødvendig Tilknytning vokser ut av dialog / koopersjon Det er behov og egenskaper på begge sider av tilknytningsrelasjonen

Foreldre – spedbarn En etisk grunnposisjon Haldor Øvreeide

Intern legitimitet Gir hun prioritet til barnet? Tar hun en etisk posisjon I forhold til det avhengige barnet – handler ut fra en etisk intensjon Handler hun ut fra barnets observerte behov? Vurderer og leverer I forhold til faktiske behov og ressurser I relasjonen – I tråd med en konsekvensetisk bevissthet Handler hun i et samarbeidende, kooperativt format med barnet? Respekterer kapasiteten og individualiteten til barnet – i tråd med respekt etikk Handler hun på en forutsigbar og transparent måte ? Med etisk integritet Haldor Øvreeide

Ekstern legitimitet Bygger hun en base for seg selv for å ta utvidet ansvar for barnet – søker kompetanse og tar et utvidet ansvar Er hun i en kulturelt akseptert rolle og respekterer hun andre relasjoner for barnet – slik at hun respekterer barnets biologiske, kulturelle og multirelasjonelle identitet – respekt for den tredje Ansikt strukturen I barnets identitet Handler hun I tråd med kulturelle verdier og forventninger som antas å være av verdi for barnet og for barnets beskyttelse – tar ansvar for barnets inkludering i samfunnet som relasjonen eksisterer i Haldor Øvreeide

I den konkrete situasjonen må verdier og hensyn avveises Det vil si at det svært ofte må gjøres valg fordi det eksisterer mer eller mindre eksplisitte dilemma Haldor Øvreeide

Transaksjonell utviklingsmodell 1.faktor: Barnets egenskaper – allmenne og individuelle – biologisk betinget 2.faktor: Foreldres egenskaper, forventinger og innstilling – kulturelt betinget 3.faktor – samspillmønster /tilknytning – en gjensidig forventing som etableres gjennom ”feed-forward” som en selvstendig og avgjørende faktor ved utvikling – betinget av kommunikasjonserfaringen Haldor Øvreeide

Utviklingsdialogen Intersubjektivitet / medopplevelse / erkjennelse av barnets tilstand Utløser felles ressurser Støtte / ivaretakelse / ny kunnskap/ trygg tilknytning / lojalitet Haldor Øvreeide

Dialogerfaringen organiserer repetisjoner + - Dialog erfaring Dialogpotensial evne til natalitet (H.Arendt) Dialogpotensialet kan organisere en ”ny start” Haldor Øvreeide

Haldor Øvreeide Den utviklingsstøttende dialogens prinsipper Hvor den voksne: Følger – toner seg inn til barnets psykologiske tilstand Opptrer relevant – utløser (skaper) nysgjerrighet og gir relevant informasjon og struktur Gir subjektplass / rom og anerkjennelse – gir barnet mulighet til reaksjon og selvorganisering Samregulerer – skaper rytme – turtaking mellom to subjekt Tar ledelse – viser ansvar og omsorgsintensjoner som voksen – tar en hierarkisk tilpasset posisjon

Dialogens to grunntema Det relasjonelle og emosjonelt orienterte jeg-du – tema Det saksorienterte tema – verden utenfor relasjonen Det første tema bærer det andre Haldor Øvreeide

Haldor Øvreeide Dialogen er: dyadisk i prosess triadisk i konsekvens

Haldor Øvreeide

Utviklingsstøttende posisjon Den voksne følger barnets oppmerksomhet, støtter og utvider barnets perspektiv i en utviklingsfremmende retning Haldor Øvreeide

Begrenset utviklingsstøtte ofte styrt av voksnes behov og tabuer. Den voksne deler og anerkjenner bare noe av barnets erfaring, og vesentlige sider ved barnets erfaring blir uten utviklingsmessig støtte. Haldor Øvreeide

Medopplevelse uten utviklingsintensjoner hos den voksne. Symmetrisk “peer” relasjon hvor den voksne deler, men er ikke i stand til å utvide og gi barnets erfaring en utviklingsstøttet retning Haldor Øvreeide

Fravær eller egosentrisk krav til barnets deltakelse i relasjonen på den voksnes premisser. Den voksne overser eller avviser barnets erfaring og krever eventuelt full oppmerksomhet på seg Haldor Øvreeide

Utviklingsbanen – nærmeste utviklingssone Haldor Øvreeide

Barns problem er også uttrykk for ressurser og positive egenskaper Barnets kommunikasjonsproblem kan sees som barnets generaliserte kommunikasjonsorganisering ut fra dets kortsiktige suksessfulle erfaring med å løse utfordringer i kommunikasjon og relasjon Barnet må møtes med respekt for sin organisering Haldor Øvreeide

NB: Barnets avhengighet og tilpassingskompetanse kan maskere barnets behov og egenskaper, særlig i relasjoner og situasjoner med sterk avhengighet og trussel om avvisning Haldor Øvreeide

Hald or Øvre eide Foreldreansvaret som: Formelt lovansvar - tildelt i Lov om barn og foreldre (Norge) - begrenset i Lov om barneverntjenester (Norge) Rolle – sosial forventing Tilknytning – følelse for - eksistensiell erfaring Kompetanse – tilstrekkelighet – Legitimitet – Kapasitet – Kunnskap – Ferdighet Rettighet – moralsk domene – et område for autonomi Identitet – selvoppfatning – sosial verdi

Haldor Øvreeide rolle person rolle person Foreldreansvaret Rollen har: oppgaver – mål og ytelser Personen har: erfaringer, følelser og aspirasjoner forvente – utfordre Vi Foreldre anerkjenne – gi gyldighet Vi må stille oss innenfor erfaringen til personen og utenfor oppgaven i rollen

Triangulering Hjelper Omsorgsperson 1 Optimaliseres tillater og informerer Barnesamtalen/ Relasjonen direkte arbeid med barnet anerkjennes som viktig 3 2 Barn Haldor Øvreeide

Haldor Øvreeide

Haldor Øvreeide

Haldor Øvreeide

Fortellingen som skapes i samspillet skal: Fange inn barnets opplevelse og erfaring og gi denne gyldighet Beskrive barnets sammenheng gi barnet en historie Styrke barnets selvrespekt Lede barnet videre Haldor Øvreeide