Å bygge kompetanse portefølje Veien til toppstilling Professor dr.art. Rikke Gürgens Gjærum, HIH, HIOA. Kjønn & skjønn ved UIT, 11.11.2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN?
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Godkjenning av fagområde – en ny mulighet Hva kreves av tilbyder? Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Utvalget for språkpolitikk ved UiO Presentasjon av hovedpunkter “Snart to hundre. Universitetet i Oslo og språket i internasjonaliseringens tidsalder”
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Borre ungdomsskole
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Strategisk utdanningsutvalg Odd Arne Paulsen
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Lønn som fortjent? Live Rasmussen Foto: Fredrik Hovind Juell Layout: Torgunn Karoline Moe.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Mandat og rammeverk for evalueringen
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
De viktigste endringene ved revisjonen i 2015
Gjennomføring av tilsynet
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Senter for atferdsforskning mandat
Overordnet strategi SV-fakultetet
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Kvalitet i fleksible studier
Pedagogisk merittering
Om opprykk til førstelektor
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Førstelektorprogram ved UiT
Tone Milde Seniorrådgiver
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Å bygge kompetanse portefølje Veien til toppstilling Professor dr.art. Rikke Gürgens Gjærum, HIH, HIOA. Kjønn & skjønn ved UIT,

Om profileringsdokument og kompetanseportefølje

Profileringsdokumentets språkføring er viktig Begreper I forskning arbeider vi med å generere data, skape kunnskap og være således aktivt handlende subjekter. Kunnskap er ikke et objekt man kan plukke Dermed er du alltid underveis og peker fremover i en faglig retning som du er nysgjerrig på Hva er da kunnskap? Objektsbegrep: – Kunnskap – Knowledge Handlende begrep: – Erkennis – Savoir på norsk ville betyr «å kunnskape»

Å ha tro på egen kompetanseportefølje Hvordan forteller du om deg selv? Hvilken kompetanse trenger fremtiden? (argumentere for jobb) Hva er dine beveggrunner? (hvor finner du din nyskjerrighet) Karriereløp eller selve livet? Gode råd til en ung søkende sjel (Ingrid Valvik) Utdanningsvalg Å la seg lede av nyskjerrigheten Å kjenne pliktene kalle Å ville bidra i samfunnsutviklingen Å gledes over andres fremgang Å ta kravene på alvor

Hvor kommer du fra og hvor finner du din inspirasjon? ippdetalj?topic=nrk:klipp/

FAGLIGE SØYLER SØYLE 1SØYLE 2SØYLE 3 Hva består din kompetanseportefølje av? Analysere egen kompetanse Hvordan ønsker du å bygge videre kompetanse til toppstillingsnivå?

Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger Kunstfag: – Utøvende og skapende musikk, Teater, Opera, Ballett, Kunst, kunsthåndverk og design,Litteratur, Skriveverksted, Arkitektur & Film og fjernsyn. Fag i lærerutdanningene: – Dans, Drama/teater, Musikk, Formgiving, Kunst og håndverk. Forskriften omfatter stillinger basert både på vitenskapelige og kunstneriske kvalifikasjoner. Endret ved forskrift 17 aug 2015 nr. 963 (i kraft 15 sep 2015).

§ 1-2.Kriterier for ansettelse i stilling som professor (1) Vitenskapelig nivå i samsvar med etablerte internasjonale eller nasjonale standarder eller (2) Omfattende kunstnerisk virksomhet på høyeste nivå etter internasjonal standard og relevant bredde og fordypning i faget eller disiplinen på høyeste nivå og (3) Dokumentert relevant praktisk- pedagogisk kompetanse på grunnlag av utdanning eller undervisning og veiledning.

§ 1-3.Kriterier for ansettelse i stilling som dosent Del 1: a) Dokumentert omfattende forsknings- og utviklingsarbeid på høyt nivå rettet mot yrkesfeltet b) Dokumentert omfattende pedagogisk utviklingsarbeid og annen pedagogisk virksomhet av høy kvalitet c) I tillegg høye kvalifikasjoner innenfor ett eller flere av følgende områder: - Ledelse av forsknings- og utviklingsprosjekt - Tverrfaglig samarbeid og nettverksbygging - Omfattende samarbeid med nærings- og samfunnsliv for utvikling av studietilbud og forsknings- og utviklingsvirksomhet - Omfattende samarbeid med kulturlivet for utvikling av studietilbud og forsknings- og utviklingsvirksomhet - Yrkeserfaring av særskilt karakter og relevans fra nærings- og samfunnsliv - Yrkeserfaring av særskilt karakter og relevans fra kulturlivet - Oppbygging av vitenskapelige samlinger Del 2: Dokumentert relevant praktisk-pedagogisk kompetanse på grunnlag av utdanning eller undervisning og veiledning.

Komiteer bruker også skjønn «Å bruke skjønn, handler om å komme frem til den beste handlingsmåten i en situasjon. Skjønn er ikke å følge normer og regler til minste bokstav, men å vurdere den enkelte situasjon slik at reglenes intensjon blir oppfylt. Til dette trengs erfaring, kunnskap og faglig innsikt slik at en i en kompleks situasjon kan vurdere riktig» (Alvsvåg 2000). «Ved å være oppmerksom og årvåken i situasjonen, tror jeg det er mulig. Nettopp fordi dette rommet er så skjørt, må det hegnes om. Det skapes ikke av seg selv, men av oss som sitter i komiteene» (Wifstad, 2006). Phronesis eller klokskap Faglig skjønn

Professor på kunstnerisk grunnlag For å oppnå kompetanse i det fagområdet stillingen utlyses for eller det fagområdet søkeren er tilsatt i ved søknad om opprykk (angitt i utlysing og stillingsomtale), må søkeren oppfylle de generelle krav til fordypning som er nevnt ovenfor innen dette. Hvis søker ble tilsatt på fagfeltet på bakgrunn av vitenskapelig kompetanse (doktorgrad eller tilsvarende), vil vedkommende måtte søke opprykk på bakgrunn av vitenskapelig kompetanse. Hvis søker ble tilsatt på bakgrunn av kunstnerisk kompetanse, så vil vedkommende måtte søke opprykk på bakgrunn av kunstnerisk kompetanse. I bedømmelsen av den samlete kunstneriske produksjon (med særlig vekt på de utvalgte arbeidene), skal det legges vekt på søkerens kunstneriske aktivitet de siste 5-10 årene. Det skal legges vekt på om søkerens faglige aktivitet i den senere tid har vist stigning, stagnasjon eller tilbakegang. Dokumentasjonen kan bl.a. bestå av: kunstneriske originalarbeider, gjengivelse av kunstnerisk arbeid, for eksempel fotografier, audiovisuelle opptak eller liknende, publikasjoner basert på søkerens skapende og utøvende virksomhet, dokumentasjon av konserter, utstillinger, forestillinger, oppsettinger ved for eksempel program, katalog, samt omtaler eller kritikker i anerkjente publikasjoner, kunstneriske priser, innkjøp og oppdrag. Alle søkere skal i tillegg levere en fullstendig liste over alle publikasjoner eller annen dokumenterbar virksomhet som påberopes som grunnlag for bedømmelsen. Listen kan være kommentert. Kunstneriske arbeider i gjengivelse leveres i fem eksemplarer så sant dette ikke går utover kvaliteten i det materialet som leveres. Søkeren selv avgjør om deler av dokumentasjonen bare kan leveres i ett eksemplar. Originalverk framstilles for bedømmelseskomiteen etter nærmere avtale.

Professorkompetanse forutsetter betydelig vitenskapelig produksjon Hovedvekt skal legges på vitenskapelige arbeider, samt på forskningsledelse og deltakelse i forskningsprosjekter. Forskningen skal være av høy kvalitet og vise både bredde og dybde. Produksjonen skal reflektere en selvstendig forskningsprofil, og vise evne til å ta opp nye problemstillinger. Vedvarende forskningsaktivitet er en forutsetning for tildeling av professorkompetanse. Kvalitet, originalitet og nyskaping i vitenskapelig produksjon vektlegges foran totalt omfang, og nyere arbeider tillegges større vekt enn eldre. Den totale forskningsproduksjonen bør svare til minimum 15 publikasjoner etter avlagt doktorgrad av høy kvalitet og originalitet publisert i internasjonale tidsskrifter med fagfellevurdering, hvorav minst fem som førsteforfatter og minst to som sisteforfatter. Dersom noen artikler er publisert i et av fagområdets mest prestisjetunge tidsskrifter og artiklene er av meget høy kvalitet, kan antall artikler vurderes redusert. I store vitenskapelige fellesarbeider bør bidraget fra søker spesifiseres i søknaden og dokumenteres ved skriftlig uttalelse fra leder av studiene, eller ved henvisning til en anerkjent kontaktperson som kjenner arbeidene og søkeren. Dokumentert kunnskaps- og forskningsformidling, innsats for å spre kjennskap til vitenskapelige metoder og resultater skal vektlegges. Spesielt meritterende er populærvitenskapelige artikler og opplysningsmateriell. Dokumentert utdanning og praksis i administrasjon og ledelse, samt erfaring fra relevante verv skal tillegges vekt. Meritterende er administrativ erfaring fra undervisnings- og forskningsvirksomhet. Slike kvalifikasjoner omfatter også etablering, ledelse og drift av egen forskningsgruppe, etablering av et vitenskapelig miljø og arbeid som sakkyndig ved bedømmelse.

Søknadens oppbygning 1. Søknadsgrunnlag – raskt til kjernen 2. Beveggrunn for din toppstillingssøknad 3. Bruk forskriften som struktur 4. Profileringsdokumentets oppbygging – Søyler i FoU-arbeidet 5. Plasser FoU-arbeidene innen de ulike søylene og beskriv dem 6. Publiseringsliste 7. CV

Opptakten er viktig Tenk på: Leservennlighet Layout Enkel struktur Logikk Samle alt i en bok

Og hvor er kvinnene? Nobelprisen i medisin har blitt delt ut 104 ganger siden Av de 204 som har fått prisen før årets vinnere, har bare ti av dem vært kvinner. Norske May Britt Moser ble en av disse ti, ikke i kynisk tro på egen karriere men i søken etter å medskape menneskehetens fremgang!

Kjønn i akademia Utfordringer: Hvilke vurderinger gjør du før du tar et valg? Prioriteringer i livet som helhet Publiseringskanal: hvor viser du arbeidet ditt frem Utvikling av prosjekt, fra ide til presentasjon Videreutvikle et arbeid til flere sjanger Internasjonalt arbeid og nettverksutvikling Delta i kommisjonsarbeid Samarbeid med andre – eierforhold til prosjektet Ledelseserfaring Veilede på master og phd Konkurranse eller samspill?

Betinget samarbeid eller «tit-for-tat suksessnøkkelen for arbeidsplasser: 1. Samarbeid i første trekk 2. Gjør deretter det samme som motparten gjorde i forrige trekk Det er fire grunner til at denne samarbeidsmodellen vinner frem. For det første er det en snill strategi For det andre er den ikke dumsnill For det tredje er den tilgivende For det fjerde er den enkel å bruke og forholde seg til Derfor tenkte jeg at dere skulle få denne såkalte sukksessnøkkelen nå som starten på vårt samarbeid!