Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Senter for atferdsforskning mandat

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Senter for atferdsforskning mandat"— Utskrift av presentasjonen:

1 Senter for atferdsforskning mandat
Forskning som kan få betydning for praksis Kompetansesentervirksomhet Formidling av kunnskap til skoler og barnehager Forskning på høyt nivå UiS virksomhet Undervisning og veiledning til studenter Kurs i regionen saf nov 2007

2 Faglig virksomhet: forskning, undervisning og utadrettet formidling
Senterleder Ledergruppe Referansegruppe for forskning Referansegruppe for utadrettet virksomhet Faglig virksomhet: forskning, undervisning og utadrettet formidling Underv./veil Utadrettede virksomhet praksisfeltet Forskergrupper Master og phd Enkle kurs/ foredrag Em. vansker Spurv Utag. vansker Time Vgs innovarb De utfordrende barna Zero Respekt saf nov 2007

3 Kompetansesenter forskning og formidling
Oppdrag : 1. SAF skal bidra til generering av kunnskaper og arbeidsmodeller som vil være til nytte for praksisfeltet og som kan bidra til å redusere omfanget av sosiale og emosjonelle vansker i barnehage og skole. 2. SAF skal formidle forskningsbasert kunnskap og kompetanse på ulike måter slik at dette kommer våre forskjellige målgrupper til nytte. Mål: Saf skal være et ledende senter på temaområdet Forebygging og avhjelping av Sosiale og emosjonelle vansker i barnehage og skole saf nov 2007

4 SWOT Utadrettet virksomhet formidling av forskning
Styrke: Egen forskning og oppdatert kunnskap om internasjonal forskning gjør at det vi presenterer for praksisfeltet er forskningsbasert. Vår kontakt med praksisfeltet gjør det enklere for oss å sikre relevans for våre målgrupper Svakhet: Vi har ikke gode nok systemer for å fornye våre kurs. Ikke all forskning vi gjør utnyttes godt nok ut mot praksisfeltet. saf nov 2007

5 SWOT Utadrettet virksomhet program og kurs
Styrke: Vi har stor virksomhet overfor på grunnskolen. Temamessig har vi gode program rettet mot mot utagerende vansker. Vi holder gode kurs. Bredden i forskning gjør at vi kan sette sammen tema til program. Programmene våre gjør at vi kan jobbe helhetlig med skoler over tid. Svakhet: Vi har lite virksomhet overfor barnehager og videregående opplæring. Temamessig har vi lite ferdig når det gjelder emosjonelle vansker. Programmene våre tar mye ressurser og går på bekostning av enkeltkurs der vi ville vise igjen i et større område. saf nov 2007

6 SWOT Utadrettet virksomhet media- allmennformidling
Styrke: Vi har gode websider og er godt kjent i media. Svakhet: Forutsetningen som lå til grunn for våre gode websider, kommunikasjonskonsulenten, har vi ikke lenger. Vi bruker i for liten grad norske tidsskrift som formidlingskanal. saf nov 2007

7 SWOT Utadrettet virksomhet Case-jobbing
Styrke: Vår kompetanse og mulighet til å jobbe med noen særlig vanskelige enkeltsaker, samtidig som vi bygger kompetanse på skolen. Svakhet: Erfaringer fra arbeid med enkeltsaker trekkes i for liten grad med i forskning og vi har ikke gode nok systemer for kollegalæring ut fra slikt arbeid. saf nov 2007

8 SWOT Utadrettet virksomhet organisatorisk tilhørighet
Styrke: Å tilhøre et universitet samtidig som vi er et statlig kompetansesenter, gir en unik mulighet for samspill mellom forskning og praksis. Som kollegium har vi erfaringer fra praksis i tillegg til forskerkompetanse. Svakhet: Det er tidkrevende å forholde seg til to systemer med ulike forventninger og krav. Spenningene som ligger mellom akademia og praksis møter vi hele tiden. saf nov 2007

9 Mål: Å være et ledende kompetansesenter innen
sosiale og emosjonelle vansker, Muligheter: Sikre at forskning blir til nytte for praksisfeltet og at ny forskning får implikasjoner for allerede eksisterende program og kurs. Tilby konferanser for praksisfeltet som også gir rom for nettverks- bygging med fagfeller nasjonalt. Lage rutiner for at fagstoff jevnlig legges ut på hjemmesiden vår. Skrive flere artikler i norske tidsskrift og fortsatt være synlige i media. saf nov 2007

10 SWOT Utadrettet virksomhet Trusler
Vår suksess er avhenging av et godt samspill mellom ulike sider av vår virksomhet. Ressurstilgang og krav fra universitetet kan føre til en nedbygging av kompetansesentervirksomheten. Et godt samspill krever også en kollektiv oppslutning internt. En manglende oppslutning vil være en trussel. En lite synlig kompetansesentervirksomhet kan føre til at denne delen av vår virksomhet vurderes som lite tjenlig av Midtlyngutvalget. saf nov 2007

11 Undervisning/veiledning
Mål: 1. Senterets undervisning skal være forankret i den internasjonale forskningsfronten. 2. Undervisningen skal være relevant 3. Kommunikasjon med hver enkelt student og med gruppen skal bidra til et godt miljø. saf nov 2007

12 SWOT undervisning Styrke:
Undervisningen er forskningsbasert og gis av forskende personer som kjenner også den internasjonale forskningsfronten. Relevant: Mange studenter vil skrive masteroppgave på våre tema. Studentene gir gode tilbakemeldinger. Svakheter: Organiseringen hos oss kan bli bedre og mer forutsigbar. For lite muligheter til å gå i dybden. Vi underviser ikke i metodemodulen på master. Vi er ikke inne i grunnutdanningene. saf nov 2007

13 Mål: Å sikre en forskningsbasert undervisning som også er relevant,
Muligheter: * Knytte undervisningen tettere til forskergruppene. Det gir utviklingsmuligheter, minker sårbarhet og kan gi god energi både til forskning og undervisning. Bygge opp en modul som kan være aktuell utover master i spesped og utover uis. * Inkludere masterstudenter forskningsprosjektene våre. Muligheter med økte ressurser: Bidra med undervisning i grunnutdanningene *Utvikle andre undervisnings- og kurspakker innen våre felt *Bidra til å utvikle et studietilbud innen psykologi ved UiS saf nov 2007

14 SWOT undervisning Trusler
Mindre rekruttering av studenter til spesped master fordi markedet blir ”støvsugd” og det kommer flere konkurrerende mastere. Manglende samarbeid mellom institutt og senteret kan føre til at studentene ikke opplever en helhet i studiet. Manglende innflytelse på metodeundervisningen på master gjør at studentene er dårlig forberedt til å skrive masteroppgave på våre tema. En manglende mulighet til å tilby fordyping på vårt tema gir en for overflatisk kunnskap om et tema barnehage og skole har stor behov for og som vi har mye kunnskap om. saf nov 2007

15 Forskning Mål: SAF skal være et ledende forskningssenter ved UIS.
Forskningen ved SAF bygges opp til et SFF-nivå. saf nov 2007

16 SWOT Forskning Styrke Forskningstemaene er relevante for senterets oppdrag og praksisarbeidet vårt gir forskningsmuligheter. Temaene viser både bredde og dybde. Kvantitativ metode. Publiseringserfaring internasjonalt. Forskernettverket Corenet. Vi har høye ambisjoner om å nå opp på et SFF nivå. saf nov 2007

17 SWOT Forskning Svakheter
Mangler spisskompetanse på kvalitative metoder. Design og metodekompetanse i senteret er ikke god nok. Stor variasjon i metodekompetanse blant ansatte. For lav forskningsproduksjon. Vi utnytter ikke vårt internasjonale forskernettverk godt nok. Vi har ingen NFR-midler eller EU-midler. saf nov 2007

18 SWOT Forskning Intern organisering
Styrke: Forskergruppene stimulerer forskning og bidrar til kompetanseutvikling. Referansegruppa for forskning gir mulighet for informasjon mellom gruppene og samordning av forskning i gruppene. God støttekultur i kollegiet – raushet. Svakhet: Trykket på produksjon er ikke høyt nok. For lite fokus på kvalifisering etter drgrad. Trenger en fellesstrategi for forskningen vår saf nov 2007

19 Mål: Å bygge saf opp til forskningssenter på SFF nivå,
Muligheter: Vi har forskningsproduksjon av høy kvalitet Utvikle de ansattes forskningskompetanse gjennom seminarrekke og å skrive sammen. Forskergruppene stimulerer forskning. Bidrar både til produksjon og læring. Utnytte vår mulighet som kompetansesenter til å skaffe gode data. Utfordringer: Vi trenger: * Jevnlig tilgang på doktorgrads og post doc stipendiater *Professorkompetanse i alle forskergruppene *Økonomi for nettverksbygging og forskningssamarbeid med andre miljøer saf nov 2007

20 SWOT Forskning Trusler
Hvis vi ikke lenger anses som en viktig aktør for Statped. Ressursbehov – effektivitet vs kreativitet. Hvis andre oppgaver spiser av tid til forskningen. Manglende NFR-program på vårt område. Manglende strategi for å sikre tydelig fokusering og kvalitetsikring. Manglende tilførsel av stipendiater. Senterets rolle som nasjonalt kompetansesenter og ambisjoner om å bli et SFF, kan bli krevende å kombinere. saf nov 2007

21 SWOT adm.støttetjenester
Styrke: God bemanning som jobber godt sammen. Svakhet: Hullet etter at kommunikasjonskonsulenten sluttet og uklarhet om arbeidsoppgaver i sammenheng med dette. Rutinene for samarbeid med vitenskapelig ansatte når prosjekter planlegges. Økonomien vektlegges ikke sterkt nok. Muligheter: Bruk av digitale verktøy. Trekkes mer med som støtte for det vitenskapelige arbeidet. Trussel: Dersom det adm. og vitenskapelige arbeidet lever hver sine liv. saf nov 2007


Laste ned ppt "Senter for atferdsforskning mandat"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google