Oppfølging av fylkesplan Østfold mot 2050 Arealregnskap Nedre Glomma regionen 03.12.2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UU og Fylkesmannens rolle
Advertisements

Forus næringsområde og boligsoneparkering i Stavanger
Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Hvordan kan økt arealutnyttelse kombineres med gode bokvaliteter?
Kommuneplanens samfunnsdel med arealstrategi
Overordnede føringer – arealplan Innspill fra næringslivet i Sarpsborg • Sunn vekst Nærings- og arbeidsplassutvikling må være fokus og drivkraft også i.
Generelt om Randaberg Kommunen
Vilje •Politisk. BRUK AV BIOGASS I ØSTFOLD •Fylkeskommunen skal bruke sin innkjøpsmakt som et virkemiddel for å nå fylkeskommunale mål på klima, universell.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Forslag til kommuneplan 2011 – 2023, arealdelen
Samspill mellom de nye plantypene
Fra fylkesdelplan Rondane til regional plan for Rondane-Sølnkletten
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Planstrategi som nytt verktøy
Reguleringsplaner.
Planbestemmelser.
Begrensninger og muligheter
KOMMUNEPLANLEGGING OG BIOENERGI. ET EKSEMPEL FRA HAMAR KOMMUNE Plan- og utviklingsavdelingen.
Langsiktig arealstrategi
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Enhet plan- og samfunnsutvikling Hege Hornnæs Alexander Mysen
Fylkesdelplan Mosseregionen – Regional utvikling Regionalt samarbeid innb i tettsteder (9/10) i kommune- sentrene (4/5) i.
Arealplan, innspill, føringer og framdrift
Velkommen til Hobøl !.
Østfoldhelsa og Østfold analyse Tanker rundt Samhandlingsreformen Kjell Rennesund.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
> 9-kommunesamarbeidet Vekst og bosettingsmønster 2 Jonathan Hall.
Reguleringsplan - planprosess
God planlegging Rådgiver Marianne Siiri, seksjon for plan og miljø Dato
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Arealregnskap som oppfølging av fylkesplanen  En metode for å fordele den regionale arealpotten i fylkesplanen mellom kommunen i regionen  En metode.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
1 Helge Kolstad (AP), Østfold fylkesting Landskapsvern og regionpolitikk Hensikten med en estetikkveileder.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
HR nettverk Østfold - Bakgrunn og rammer. Morten Oppegaard, rådgiver.
Grunnlag for gode detaljreguleringsplaner Hva forventes av kunnskapsgrunnlaget.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fylkesportalen og fylkesdatabasen - Veien videre… Per Vallner, Fylkesmannen Elin T. Skeide, Østfold fylkeskommune Eldbjørg Solli Lund, Statens Kartverk.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Velkommen til folkemøte Politisk: Knut Sletten, Leder Planutvalget Hans Henrik Hansen, Nestleder Planutvalget Laila Benjaminsen, Medlem Planutvalget Helge.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Regional plan for fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv i Akershus
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Fagernes Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Velkommen til folkemøte
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Fortetting med kvalitet
Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring
SPR for SBATP og jordvern Sissel Tørud, Landbruksavdelingen
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Orientering til styret om AMUS mars 2017
Planprogrammet skal sette rammen for rulleringen av kommuneplanens arealdel, og er en del av oppstart for kommuneplanarbeidet. Planprogrammet skal gjøre.
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Internkontroll Pilotnettverk
Trøndelags befolkning i tettsteder
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Arealregnskap, fortettingspotensial og arealfordeling Nedre Glomma
Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Arealscenarier i byutredningen
Seminar med partiene 14. november 2018
Rullering av Regional transportplan
Utskrift av presentasjonen:

Oppfølging av fylkesplan Østfold mot 2050 Arealregnskap Nedre Glomma regionen

Fylkesplanens forventninger til kommunenes oppfølging  Samarbeid innenfor miljø, verdiskaping, folkehelse og levekår.  Areal- og transporteffektivitet skal ligge til grunn for all arealplanlegging  Fastsette ytre, langsiktige grenser for byer og områdesentres mulige utbredelse de neste 40 år, i førstkommende kommuneplanprosess  Dele inn arealene i tre kommuneplanperioder med rekkefølgebestemmelse  Samarbeide i kommuneregionen om regionale næringsområder, felles bolignormer og parkeringsbestemmelser

Retningslinjer §5.3.1 Arealer for fremtidig tettbebyggelse skal ikke tas i bruk før kommunene har detaljert og definert arealbruken gjennom revidering av sine kommuneplaner. (Gjelder også for uavklarte områder i kommuneplanrulleringene.)

§5.3.2 Rekkefølge I førstkommende kommuneplanprosess skal kommunene prioritere en rekkefølge på de fremtidige arealene for de to neste kommuneplanperiodene år: nåværende tettbebyggelse og vedtatte kommuneplaner år: fremtidig tettbebyggelse, avgrenses i kommuneplanen år: Fremtidig tettbebyggelse, avgrenses i kommuneplanen

§5.3 Regionvise begrensninger Region Nedre Glomma Behov ved fortsatt arealforbruk som i dag 24 kvkm Totalt fremtidig areal fastsatt på kartet 18,3 kvkm Total pott i retningslinjene 15.6 kvkm Allerede vedtatte fremtidige utbyggings områder som skal inngå i de15,6 kvkm 12.6 kvkm Rest fremtidig areal i NG 3 kvkm

Hvilke arealer regnes ikke med Arealer innenfor den fremtidige tettstedsgrensen som ikke skal tas i bruk til utbyggings formål, sikres gjennom kommuneplanene som LNF områder og båndleggingsområder Skal ikke inngå i som nytt tettstedsareal i arealregnskapet

SSBs definisjon av tettsted:  En hussamling skal registreres som et tettsted dersom det bor minst 200 personer der (ca boliger).  Avstanden mellom husene skal normalt ikke overstige 50 meter. Det er tillatt med et skjønnsmessig avvik utover 50 meter mellom husene i områder som ikke skal eller kan bebygges. Dette kan f.eks være parker, idrettsanlegg, industriområder eller naturlige hindringer som elver eller dyrkbare områder. Husklynger som naturlig hører med til tettstedet taes med inntil en avstand på 400 meter fra tettstedskjernen. Disse husklyngene kalles tettstedssatellitter.

Retningslinjer §5.4.2 Høy arealutnyttelse § Fortetting og transformasjon; før dyrka mark tas i bruk og fremfor annen utbygging § Effektiv arealutnyttelse § 5.5 Funksjonell lokalisering §5.6 Boligbebyggelse som fortetting, variert tilbud § 5.7 Fortetting med kvalitet § 5.8 Effektiv bruk av næringsområder, samt sikre utvidelsesmuligheter

Kommunenes/regionens ansvar  Fordelingsnøkkel Drøftinger Forankring  Samordning  Følge opp retningslinjer/prinsip per for arealbruk Samordning - ikke griseflaks- eller første-man-til-mølla

Fylkeskommunens ansvar  Bidra til utvikling av arealregnskapsmodell – metodikk  Bidra til forankring i kommunene/regionen  Forhold til kart/retningslinjene som beskriver: langsiktig grense rekkefølge i 1. rullering prinsippene for arealbruk samordning i regionen –arealregnskap –boligbyggeprogram –funksjonsfordeling på regionale næringsområder –parkeringspolitikk

Hvilke verktøy har vi?  Geodata  GIS analyse?  Skal kommunene selv gjøre beregningene eller ønskes bistand fra ØFK?  Prosjekt med konsulenthjelp?  Skjønsmidler?

Veien videre  Status innenfor langsiktig grense: arealplaner fremtidig areal pr kommune. Alle formål. Tabell og kart.  Hvor mye areal trenger hver kommune: Befolkningsvekst Næringsutvikling ?  Fordelingsnøkkel?  Gjennomgå eldre planer – fortetting?

 Status  Modell arealregnskap  Erfaringer  Skjønsmidler  Drøfting/forankring  Forhold til Hvaler sin prosess  Indre Østfold

Hvilke forventninger har kommunene?  Til ØFK  Til hverandre?  Gjennomføringen