Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring"— Utskrift av presentasjonen:

1 Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring
Cathrine Heisholt, Tønsberg kommune Line Havstein, Vestfold fylkeskommune

2 Norges nest minste fylke i areal
VESTFOLD Areal: km2 Folketall: 88% av befolkningen bor øst for E18 Jernbane E18 Torp Høgskolen i Vestfold Norges nest minste fylke i areal Etter Oslo og Akershus landets tettest befolkede fylke innbyggere i 2015 (112,4 innb. per km2 landareal 2014) Har høyest tettstedsandel etter etter Oslo/Akershus og Rogaland - små og mellomstore byer langs kysten Befolkningsveksten er ujevnt fordelt - 88% av befolkningen bor i byer og tettsteder langs kysten (øst for E18) Gir press på verdifullt areal – landbruk og kulturmiljø tett på byen Godt utbygget infrastruktur med jernbane, regional flyplass og ny E18 Fylket vokser samlet med 0,33% årlig – regionhovedstaden Tønsberg vokser mest. Vekstprognose som tilsier at vi må legge til rette for nye innbyggere innen 2040. Dette krever både infrastruktur og areal.

3 Bakgrunn og hensikt 1 3 Overordnede føringer for planen finnes i
RPBA ble vedtatt i 2013 etter ønske fra en rekke aktører om en regional plan for bærekraftig arealpolitikk 1 Overordnede føringer for planen finnes i Plan og bygningslovens formålsparagraf Regjeringens forventninger til regional og kommunal planlegging Regional utviklingsstrategi (Fylkesplanen) for Vestfold 3 RPBA har to hovedformål: Utforme en felles forpliktende arealpolitikk med rom for bærekraftig samfunnsutvikling Bidra til større forutsigbarhet i planleggingen for offentlig og private aktører 2 RPBA skal både bidra til å oppfylle lokale ønsker og målsettinger, og bidra til at Vestfold oppfyller nasjonale mål - Verdifulle landbruksarealer og kulturmiljøer ligger tett på byene Har skapt konflikter i kommunenes planlegging, innsigelser fra regionale/statlige myndigheter og langdryge planprosesser. Planen er et initiativ fra kommuner som så behovet for en felles, overordnet arealplan

4 RPBA gir retning og rammer for utviklingen av Vestfold frem mot 2040
Langsiktig, helhetlig og bærekraftig arealpolitikk for Vestfold Enklere saks- behandling Arealpolitikk Forutsigbarhet Dialog og samarbeid mellom VFK, fylkesmann, kommuner, andre interessenter Aksept for omdisponering av landbruksareal innenfor LUG – forutsatt omdisponering mot slutten av planperioden Vekstprognoser, bolig- og arealbehov ble konkretisert i kommuneark Langsiktige utviklingsgrenser ble vist i plankart i RPBA og ble forutsatt lagt inn ved rullering av kommuneplan Grensene ble vist som åpne der man ikke kom til enighet – skulle håndteres i kommuneplan Alle parter opplevde at de inngikk kompromisser i prosessen Avsto fra egne ønsker, planer og fordeler for å bidra til felles mål og like vilkår Raskere, enklere og færre innsigelser Forutsigbarhet i arealpolitikken

5 planforutsetninger for den
Mål, strategier, retningslinjer og effektmål Kommuneark/ planforutsetninger for den enkelte kommune Plankart Handlingsprogram Avklart regionalt utbyggingsmønster og forhåndsavklarte areal skal forenkle planprosessene og bidra til forutsigbarhet i planleggingen for offentlig og private aktører Planen legger opp til et regionalt utbyggingsmønster som: Styrker Vestfolds byer og tettsteder gjennom konsentrert utvikling og fortetting av eksisterende områder Er en areal- og transportplan som skal se disse i sammenheng, reduserer spredt og bilbasert vekst og øker andelen kollektiv, sykkel og gange Skal redusere avgangen av verdifulle arealressurser Planen består av…

6 Om prosessen

7 Slik gjorde vi det Kommunearkene viser planforutsetningene som ligger til grunn for plankartet. Befolkningsutvikling: Forventet befolkningsutvikling i kommunen fram mot Arket viser både kommunevalgt og SSBs vekstfaktor. Fordeling: Fordeling av boliger på nye byggeområder innenfor og utenfor langsiktige utviklingsgrenser (LUG). Arealutnyttelse: Samlet antall boliger på de nye byggeområdene innenfor langsiktige utviklingsgrenser på grunnlag av forventet arealutnyttelse. Fortetting: Andel av boligbygging som forventes å komme som fortetting i kommunen. Reserven er et anslag gjort av kommunen av boligreserven i områder som ikke er bebygget Fortetting / tetthet: andelen av utvikling som skal komme som fortetting og/eller transformasjon

8 Temakart – landbruk Utarbeidet temakart i RPBA-prosessen, lagt til grunn for planarbeidet. (Skal legges til grunn for kommuneplanleggingen). Klassifiserer dyrka mark – A,B,C-verdi.

9 Temakart – kulturmiljø
Temakart kulturmiljø med spesielt vern for Tønsberg Skal balansere utviklingsbehov og vern av kulturminner gjennom å peke ut kulturmiljøer for vern og samtidig akseptere at vern må vike innenfor LUG Vanskelig å formidle hva det betyr – ja-soner druknet i støyen rundt nei-områder Valg av 37 kulturmiljø var en faglig vurdering uten prosess og medvirkning – kom overraskende på kommunene og har skapt støy og konflikt i ettertid Mange opplever at stor vekt på kulturmiljøer gir planen en slagside mot vern fremfor utvikling

10 Avklaring av areal innenfor LUG – eksempel på grense avklart i kommuneplan – avklart areal utsatt omdisponert til senere i planperioden

11 Ikke alt lot seg løse – «kompensasjonsareal», uenighet, politisk omkamp, innsigelser og tid- og ressurskrevende prosess

12 Hva har vi lært og hvilke erfaringer har vi gjort oss?

13 Noen råd til veien videre

14 Takk for oppmerksomheten
Lykke til!


Laste ned ppt "Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google