Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud"— Utskrift av presentasjonen:

1 Gran 3.11.2016 Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Overordnet senterstruktur Føringer fra Regional plan for Hadeland og Regional plan for attraktive byer og tettsteder i Oppland Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud

2 Regional plan for Hadeland
Vedtatt i Fylkestinget februar 2015 Laget i et samarbeid mellom Regionrådet for Hadeland og Oppland fylkeskommune Bygger bl.a. på Areal- og transportanalyse for Hadeland, utarbeidet av Civitas i 2012

3 Tettstedsutvikling Det er lagt til grunn tre regionale tettsteder, hvor konsentrert utvikling prioriteres: Gran - Regionsenter og det viktigste senteret for handel, service og kompetanse Nesbakken Harestua I disse tettstedene skal det legges til rette for en tydelig fortetting. I tillegg peker planen på to lokale utviklingsområder Brandbu – utviklingsområde for nærservice og bolig. Roa – utviklingsområde for nærservice og bolig.

4 Natur, landbruk, vannveger og tettsteder
Foto: Sissel Skjervum Bjerkehagen

5 Tettstedsutvikling Prinsippskisse for tettstedsutvikling og arealbruk

6 Gran Allmenningstråkket på Gran. Årets trebygg i Oppland 2015.
Coop Extra Gran. Fra Rema til torget er det 430 m, dvs. diameter 860 m.

7 Arealbruk Mål: En samordnet arealdisponering som muliggjør planlagt vekst innenfor en bærekraftig ramme. Dette vil regionen oppnå ved at: Det utarbeides et felles avsnitt i kommunens planstrategi, som gir tilstrekkelige føringer for videre felles overordnet planlegging, slik at arbeidet med kommuneplanenes arealdel koordineres og samkjøres. Regionens arealbehov avstemmes på tvers av kommunegrensene. Målsettingen er rett virksomhet på rett plass. Planens retningslinjer for arealbruk følges opp av kommunene.

8 Retningslinjer for arealbruk (utdrag)
Boligbygging og fortetting må prioriteres innenfor avklarte byggeområder i prioriterte tettsteder. Nye områder, i randsonen til tettstedene, tas ikke i bruk før fortetting er gjennomført. Muligheten for bruk av kollektiv transport skal tillegges vekt ved videre utbygging. Kontorarbeidsplasser, offentlig tjenesteproduksjon, andre arbeidsintensive virksomheter og varehandel, må legges sentrumsnært, fortrinnsvis med gangavstand mellom funksjonene. Boligområder bør utvikles i gangavstand til sentrum og trafikknutepunkter. Sentrumsnære boligområder skal bygges ut med høy arealutnytting og varierte boligtyper. Arbeidsplasser og næringsliv er viktige forutsetninger for en attraktiv tettsteds- og sentrumsutvikling, og bør i størst mulig grad lokaliseres sentrumsnært. For lokalisering av varehandel henvises det til Fylkesdelplan for varehandel (2004), og til pågående revisjon av planen « Regional plan for attraktive byer og tettsteder )

9 Muligheten for bruk av kollektiv transport skal tillegges vekt ved videre utbygging.
Foto: Sissel Skjervum Bjerkehagen

10 Vedtatt i Fylkestinget 15.6.2016
Utarbeidet av OFK i et nært samarbeid med SVV, FMOP og kommunene i en omfattende prosess Bygger bl.a. på en handelsanalyse fra 2014 (Analyse & Strategi) og en boligutredning fra 2015 (Prognosesenteret) Kan hentes fra under styringsdokumenter/regionale planer.

11 Kap. 2: Attraktivitet og bærekraft. Overordnet mål
REGIONAL PLAN FOR ATTRAKTIVE BYER OG TETTSTEDER I OPPLAND Kap. 2: Attraktivitet og bærekraft. Overordnet mål Målet for byer og tettsteder i Oppland er å framstå som både attraktive og bærekraftige i et langsiktig perspektiv. Foto: Ådne Homleid

12 Senterstruktur Hadeland 2004
Senterstrukturen i fylkesdelplanen fra 2004 Gran er regionalt handelssenter Jevnaker og Roa er kommunale handelssenter Brandbu, Grua og Harestua er lokale handelssentre

13 REGIONAL PLAN FOR ATTRAKTIVE BYER OG TETTSTEDER I OPPLAND
Senterstruktur I Oppland var det i alt 61 tettsteder pr i ht. SSB’s definisjon. I fylkesdelplanen 2004 er det 46 handelssentre I Regional plan 2015 er det foreslått 20 handelssentre Kreftene må samles om færre og større steder som blir robuste nok til å bli attraktive.

14 Senterstruktur 2016 Senterstrukturen i ny regional plan:
6 regionale sentre 14 områdesentre Lokalsentre er ikke definert, opp til kommunene På Hadeland: Gran er regionalt senter Nesbakken og Harestua er områdesentre

15 Kap. 5: Regional planbestemmelse
2. Definisjoner b) Plass- og/eller transportkrevende varehandel er handelsvirksomhet der den dominerende delen av vareutvalget når det gjelder omsetning, er biler, båter, landbruksmaskiner, trelast og større byggevarer, utsalg fra hagesentre og planteskoler. c) Storvarehandel er handelsvirksomhet der den dominerende delen av vareutvalget når det gjelder omsetning, er møbler, hvitevarer, brunevarer og deler og utstyr til motorkjøretøy, og hvor virksomheten er over 1500 m2 BRA. (OBS: bare relevant for Gjøvik og Lillehammer)

16 Kap. 5: Regional planbestemmelse
2. Definisjoner Indre sentrumssone for alle sentra, avgrenses i kommuneplanens arealdel eller områderegulering etter retningslinjer fastlagt i denne planen. Fram til kommuneplanens arealdel fastsetter indre sentrumssone, gjelder følgende utstrekning fra ytterkant til ytterkant: Gjøvik og Lillehammer: inntil 1000 m Øvrige regionale sentre og områdesentre: m Lokalsentre: inntil 600 m Bydelssentre: m

17 Kap. 5: Regional planbestemmelse
3. Regler for lokalisering av handelsvirksomhet og kjøpesentre a) Nye handelsvirksomheter eller kjøpesentre eller utvidelser av slike, som blir større enn 1500 m2 BRA, kan bare lokaliseres innenfor indre sentrumssone i regionalt senter, områdesenter, bydelssenter eller lokalsenter.

18 Kap. 5: Regional planbestemmelse
3. Regler for lokalisering av handelsvirksomhet og kjøpesentre c) Arealgrensene og lokaliseringskravene i punkt a) og b) foran gjelder ikke plass- og/eller transportkrevende varehandel, dersom denne lokaliseres i tilknytning til en by eller et tettsted på en slik måte at den kan nås fra hovedvegsystemet med minst mulig forstyrrelse av miljøet i byen eller tettstedet.

19 Kap. 5: Varehandel: «Sentertrappa»:
Regional planbestemmelse 3b) Nye kjøpesentre eller handelsvirksomheter som enkeltvis eller samlet utgjør et bruksareal til handelsvirksomhet:

20 Er det samsvar mellom de to regionale planene?
I all hovedsak, ja Ulik begrepsbruk: Regionale tettsteder vs. områdesentre (Nesbakken og Harestua) Lokale utviklingsområder vs lokalsentre (Brandbu og Roa) Utstrekning av sentrum: Hadelandplanen har 1 km radius rundt sentrum Opplandsplanen har m radius rundt indre sentrumssone

21 Landet vs. Storbyen: Hvor står vi i Oppland
Landet vs. Storbyen: Hvor står vi i Oppland? Kan vi tilby begges kvaliteter?


Laste ned ppt "Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google