Educational pathways of minority youth: Intersections of gender, class and ethnicity Prosjektleder: Jon Lauglo, NOVA / Ped.Uio / Nifu-Step Prosjektmedarbeidere:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innvandrerbefolkningen, utvikling
Advertisements

Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Mangfold og fellesskap
Ungdom med innvandringsbakgrunn i Oslo – integrering og tilhørighet Kristinn Hegna, Forsker/prosjektleder NOVA.
Folkehelseprofilene, statistikkbankene og skolemiljøet Heidi Lyshol Avdeling for helsestatistikk 2015.
Barn og unge rapporterer til FN om sine rettigheter
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
…..…. Youth For Understanding Elevutveksling år ANSAs rådgiverseminar 14 oktober: Nord Trøndelag ved Høgskolen i Levanger 22 oktober:
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Spesialundervisning – en rettferdig praksis? Betydningen av sosiodemografiske faktorer for vedtak Marianne Nilsen Kvande NTNU Samfunnsforskning Besøksadresse:
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
Rådgivernettverk Elev- og lærlingombud Lasse Knutsen.
Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Presentasjon av kartleggingen SLT Styringsgruppen 2/9-08 Ruskartlegging Tjøme kommune 2008.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Sportsklubben nord Versjon
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Nav veileder i videregående skole
Alkoholbruk blant unge i Agder
Samarbeid mellom skole og barnevern
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Ingun Ulstein Stipendiat Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens
Arbeidet med prosjektskissen
Elevstatus, omvalg og forsering
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Rådgiversamling 2. november 2016
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Utvalg År Besvarte / Inviterte Prikket Sist oppdatert
Velkommen til August 2017.
Fremtidens arbeidskraft – hvordan velger dagens gutter og jenter utdanning og yrke? Fra prosjektet Gender Segregation in the Labour Market: Comparative.
Rekruttering og deltakelse i korps
Tverrfaglig uke for LUT
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Sandefjord voksenopplæring
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Yrkesfaglig Studiekompetanse
Velkommen til Osloskolen og Trosterud skole
NAV-veiledere i vid. skole
Elever og foresatte 10.trinn
Oppfølgingsprosjektet
PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU
Klassereiser og utdanningens betydning
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Anders Bakken Integreringskonferansen 19. september 2018.
Elevenes valg av fremmedspråk Gerard Doetjes
Flerkulturelt barnevern
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Boforhold og velferd En empirisk studie Kristine von Simson
Gjennomføring etter 5 år
Ungdom med kort botid i Norge – NAFO – 21.10
Kompetanseutvalget (2017- )
Oppfølging av Høstrapporten
Rapport Veidekke.
Presentasjon for Valler videregående
Integreringsstrategi
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Hvem kan inngå ekteskap?
Tilpasset opplæring Kurs 5
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Educational pathways of minority youth: Intersections of gender, class and ethnicity Prosjektleder: Jon Lauglo, NOVA / Ped.Uio / Nifu-Step Prosjektmedarbeidere: Forsker Kristinn Hegna, NOVA Stipendiat Ingrid Smette, NOVA

Bakgrunn for prosjektet Betydningen av fullført utdanning for integrasjon i arbeidslivet av etniske minoriteter Økende andeler unge med innvandrerbakgrunn i høyere utdanning. Samtidig: urovekkende høye andeler som dropper ut av videregående skole Høye ambisjoner, dårligere skoleresultater Store variasjoner avhengig av kjønn, sosial bakgrunn og etnisk bakgrunn Hva skjer?

Problemstillinger Å beskrive og forklare forskjeller i, og utviklingen av, utdanningsønsker/-aspirasjoner og valg av videregående opplæring mellom unge gutter og jenter med ulik sosial og etnisk bakgrunn –Utvikling over tid –Betydningen av ulike typer sosiale, kulturelle, strukturelle ressurser –Betydningen av opplevelse av inklusjon/eksklusjon, diskriminering –Kjønnede, kulturelle / “etniske”, klassemessige oppfatninger av utdanning og skolegang

Datakilder LUNO – Longitudinell ungdomsundersøkelse i Oslo –Inkluderer årskullet i 9. trinn i Oslo høsten 2006, ca 2500 elever –Oppfølging i 10. klasse, 2. trinn i VGS og senere Etnografisk feltarbeid med utgangspunkt i 10. klasser –To flerkulturelle skoler på steder med ulike sosial geografi –Følge elevene fram mot valg av videregående skole, ny kontakt når de har begynt på videregående

Utfordringer Å kategorisere ungdom uten å essensialisere –Minoritetsungdom, innvandrerungdom, annengenerasjons…, etnisk minoritetsungdom, etterkommere… –Fokus på etnisitet (”landbakgrunn”): Skjuler forskjeller innad, skjuler sosiale/strukturelle forskjeller, likhetstrekk med en form for rasisme, legitimerer ”rasistiske” konklusjoner –Andre skillelinjer: Botid i Norge, egen og familiens språkkompetanse, sosial integrasjon/kapital i forhold til ”norske” ungdommer og familier, erfaring med rasisme/diskriminering. –Viktigste skillelinjer: kjønn og sosial bakgrunn

Utfordringer Hvordan studere interseksjonalitet? – et teoretisk perspektiv, to metodologiske tilnærminger I det kvalitative materialet – er noen ulikhetsdimensjoner enklere å observere enn andre? I det kvantitative materialet – hvordan oppnå mer enn en additiv tilnærming? Hvordan integrere kunnskapen fra de to kildene?