Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Klassereiser og utdanningens betydning

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Klassereiser og utdanningens betydning"— Utskrift av presentasjonen:

1 Klassereiser og utdanningens betydning
Simen Markussen - Frischsenteret

2 Fallende sysselsetting

3 Sysselsetting etter klassebakgrunn
Klassebakgrunn: Foreldres inntektsrank i barnas fødselskohort. Sum av foreldrenes inntekt Mellom år. Kun norskfødte av norskfødte foreldre. Figuren viser kun menn. Sysselsetting: Inntekt over 2G i snitt fra år. Kilde: Markussen og Røed (2017): Egalitarinism under pressure

4 Sysselsetting etter klassebakgrunn
Klassebakgrunn: Foreldres inntektsrank i barnas fødselskohort. Sum av foreldrenes inntekt Mellom år. Kun norskfødte av norskfødte foreldre. Figuren viser kun menn. Sysselsetting: Inntekt over 2G i snitt fra år. Kilde: Markussen og Røed (2017): Egalitarinism under pressure

5 Lav klasse = dårligere utfall enn før
Inntektsrank/Inntektsandel Sysselsetting (gutter) Uførhet Tidlig død (gutter) Familieetablering (gutter)

6 Hvorfor? IQ? Utdanning? Uendret fordeling av IQ etter klasse
Om noe, redusert betydning av IQ for arbeidsmarkedsutfall Utdanning? Lav klasse: Uendret andel av samlet utdanning, motsats til middelklassen (Relativ) utdanning viktigere for arbeidsmarkedsutfall Spesielt for personer med lav IQ

7 Hvorfor henger de laveste klassene etter i utdanning?
Vår «forklaring»: For å ta utdanning kreves enten gode evner eller støtte hjemmefra. Mindre støtte hjemmefra i lav-klasse- familier Figuren viser relativ andel med høy IQ blant dem med utdanning utover grunnskole relativt til alle i klassen

8 Hvorfor henger de laveste klassene etter i utdanning?
Gutter fra laveste klasse, med fullført vgs. har 50% oftere høy IQ enn klassen som helhet For jenter er det lavere, ca. 30% For barn fra høy klasse er det nesten ingen forskjell

9 Kabel-TV, IQ og utdanning
Hva: Effekt av tilgang på kabel-tv, lokal variasjon i kabel-tv utbygging, IQ-data fra sesjon, fullføring av vgs., sammenligning av søsken Funn: Kabel-TV gir lavere IQ (gutter), effekten av 1 år med TV-tilgang tilsv. ca 4.5% av effekten av 1 års ekstra grunnskole Reduserer fullføringsgraden i vgs. - kun for gutter! TV-utbyggingen kan forklare ca. 1,2 pp. reduksjon for gutter, ca 20% av den økte kjønnsforskjellen Hvorfor? Mindre lesing, endrede TV-vaner Mest negative effekter for gutter fra hjem med høyt utdannede foreldre, her erstattet TV i større grad lesing

10 Oppsummering Hvorfor gjør gutter det dårligere på skolen?
Våre funn tyder på at Kabel-TV har noe av skylda, men dette forklarer på ingen måte alt Er det et problem? Ja, og i økende grad fordi utdanning blir stadig viktigere for hvordan man gjør det i arbeidslivet, ikke minst hvorvidt man deltar overhodet

11 Om forskningen Egalitarianism under pressure – Towards lower economic mobility in the knowledge economy?, Simen Markussen og Knut Røed Television, cognitive ability and high school completion, Øystein Hernæs, Simen Markussen og Knut Røed, Journal of Human Resources, 2018


Laste ned ppt "Klassereiser og utdanningens betydning"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google