Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ingun Ulstein Stipendiat Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ingun Ulstein Stipendiat Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ingun Ulstein Stipendiat Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens
Multisenterstudier Ingun Ulstein Stipendiat Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens

2 Multisenterstudier Blakstad-Gaustad familieprosjekt ved schizofreni
Kohortstudie 9 mndrs. oppfølging Demens i familien Randomisert, kontrollert intervensjonsstudie 12 mndrs. oppfølging KEH-studien Åpen, naturalistisk intervensjonsstudie 24 mndrs. oppfølging NIRS-studien Valideringsstudie

3 Vitenskapsteori Snever oppfatning Modifisert oppfatning
Når noe er vitenskaplig bevist, er det sant Modifisert oppfatning Fremme nye teorier som kan forklare alle kjente og innsamlede data Gi en overbevisende begrunnelse for våre nye teorier Vise at den nye erkjennelsen er generaliserbar

4 Forskjellige vitenskaplige metoder
Deduksjon Induksjon Hypotetisk – deduktiv prosess

5 Hvorfor skal vi forske? Erverve ny kunnskap
Unngå at behandling baseres på ”tro” Utvikle bedre og mer effektiv behandling Evaluere behandlingsprosedyrer

6 Forskningsmetoder Kvalitativ Kvantitativ Observasjon
Intervensjon/eksperiment

7 Observasjon Retrospektiv eller prospektiv
Longitudinell studie (forløpsstudie) Repeterte målinger Tverrsnittstudie En måling Case-kontroll eller kohort

8 Intervensjon/eksperiment
Parallellgruppe eller cross-over design Randomisering Pasientene blir tilfeldig fordelt på … Intervensjonsgruppe eller kontrollgruppe Behandling A eller behandling B Stratifisering For å unngå ubalanse sørger man for at noen faktorer er likt fordelt i gruppene Åpne studier Blinde eller dobbelt-blinde studier

9 Valg av metode og design er avhengig av hva vi ønsker å studere

10 Kontrollerte Randomiserte Dobbelt blinde studier = GULLSTANDARD

11 Teststyrke/statistisk power
Hvor mange pasienter/personer må inkluderes for å kunne trekke holdbare konklusjoner om effekt? Hvor stor forskjell i effekt må det være mellom to behandlinger for at den skal ha klinisk betydning? Dette kan føre til et antall forsøkspersoner som overskrider senteret rekrutterings-potensialet

12 Hvorfor multisenterstudier?
Gir mulighet for å ... Inkludere et stort nok antall forsøkspersoner Undersøke behandlingenes generaliserbarhet Sammenligne forskjellige sentra

13 Utfordringer Mye å organisere Kostbart Komplisert statistikk –
Muliti-level-problematikk Mixed modell

14 Rammebetingelser Avdelingens ledelse må være informert og velvillig innstilt Klare avtaler om betaling Prosjektmedarbeidere må få tid til disposisjon for å arbeide med prosjektet Ansett en prosjektmedarbeider med ansvar for regelmessig kontakt og oppfølging av sentrene som deltar Sentra/medarbeidere som ikke er komfortabel med metoden, bør ikke delta

15 Protokoll Klar og entydig protokoll
La deltagende sentre få mulighet til å påvirke protokollen, men husk at prosjektleder har det endelige ansvaret Krev at deltagende sentre er lojale overfor vedtatt protokoll

16 Informasjon til prosjektdeltagere
Skriftlig Muntlig Informasjonen må gjentas mange ganger

17 Opplæring av prosjektdeltagere
Opplæring i bruk at testmateriell Video Rollespill Opplæring i behandlingsmetode Skriftlig materiale Forelesning Instruksjon i smågrupper

18 Oppfølging Jevnlig kontakt med prosjektmedarbeiderne
Work-shop Veiledningsgrupper Telefon- eller videokonferanser Ad hoc veiledning per telefon eller Sørg for at prosjektdeltagerne opplever faglig eller annen gevinst ved å delta

19 Inklusjonskriterier - DIF
Pasient med demens i henhold til ICD-10 kriteriene Nær pårørende med ansikt-til-ansikt kontakt med pasienten minst en gang ukentlig Pårørende stress skala over 5 poeng Ikke tidligere deltatt i pårørende gruppe

20 Vanlige problemer Vanskelig å finne pasienter som fyller inklusjonskriteriene Pasienter som fyller inklusjonskriteriene ønsker ikke være med Behandler ”tror” mer på den ene av behandlingen og finner det uetisk med randomisering Skuffelse når pasienten randomiseres til kontrollgruppen

21 Sannhet I sin søken etter veien til sannheten, fant han ingen.
Det han fant var imidlertid mange stier som førte til like så mange forskjellige sannheter. Men det var det med disse sannheter, at de var alle like tvilsomme. (Legen Arrowsmith i boka av samme navn – forfatter Sinclair Lewis 1924)


Laste ned ppt "Ingun Ulstein Stipendiat Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google