1 Oddbjørn Løndal, BUP-Åsane/ RKBU-Nord, Universitetet i Tromsø De Utrolige Årene: Foreldre, barn og fagfolk - Treningsprogram Utviklet av Carolyn Webster-Stratton,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Advertisements

De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
En ny epoke i livet - skolestart
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Hønefoss politistasjon
DUÅ – De Utrolige Årene Et forskningsbasert program
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Trygge foreldre – trygge barn
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
VOKSNE INGEN ADGANG Serien AV barn FOR barn. Format •30 min, 1 gang pr uke •NRK SUPER.
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Early Years ”New Zealand-modellen”
Gratulerer NSF Sør-Trøndelag 100 år Bårdshaug 23 mai 2013 Diabetessykepleier Anna Kristoffersen Frøya kommune.
Venn kommer av norrønt: Vinr
Bibliotekprosjekt – Mortensrud skole
FJELL SKOLE 570 elever 30 forskjellige land 77 % to- språklige barn.
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Å leve med ADHD i familien
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
Student i ”moden” alder
KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT?
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Erfaringer med styrking og allmenngjøring av det flerkulturelle perspektivet i lærerutdanningen Lærerutdanningskonferanse NAFO Oslo 23 og 24 mars Innlegg.
HelART i Ulåsen barnehage
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Prosjekt barn og unge i hedmark
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Systemrettet Rådgivning Relevans, muligheter, utfordringer Liv M. Lassen
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Mobbing og atferdsproblemer
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Hasjavvenningsprogrammet Nord -Trøndelag Jægtvolden 22. sept 2015.
Styrking av foreldrekompetanse forebygger atferdsvansker hos barn Charlotte Reedtz, RKBU Nord «Te ka slags nøtte» 2011.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
APALLØKKA SKOLE Ca. 400 elever, 14 klasser Tradisjonelle klasserom Kunnskapsrike lærere, gode klasseledere Kunnskapsløftet og kompetansemålene er pensum.
«De utrolige årene» i Hovedgårdensonen barnehager Presentasjon for oppvekstkomitèen
Oktobernytt Tiden flyr, og vi legger bak oss en måned med mange felles opplevelser og god lek. Sosial kompetanse er vårt hovedfokus i alt vi gjør, og vi.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Fagkurs for inkludering av innvandrere i arbeidslivet - helse, renhold, barnehage og kjøkken.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Verdal kommune og Kompetansesenter rus – Midt-Norge inviterer til workshop Regional overdosestrategi i Nord - Trøndelag – 10.00: Registrering.
Tema : Vennskap 4. Møtedag 5. Grupper 6. Turdag Varmmat
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Brukererfaring fra intensiv trening
Siste året i barnehagen
Psykisk helse.
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
Refleksjonsoppgave – utfordrende atferd
Utskrift av presentasjonen:

1 Oddbjørn Løndal, BUP-Åsane/ RKBU-Nord, Universitetet i Tromsø De Utrolige Årene: Foreldre, barn og fagfolk - Treningsprogram Utviklet av Carolyn Webster-Stratton, Ph.D. The Incredible Years Training Series

De Utrolige Årenes - programserie Skole- og barnehage- program Dinosaur- skole i klasserom/ barnehage Dinosaur- skole i smågruppe Foreldre- program småbarn- baby 0-3 år Foreldre- program år Foreldre- program år Foreldre- program år BASIC Foreldre- program 4 – 8 år

Skole-/ barnehageprogrammet: 6 workshops à 1 dag Workshop 1:Relasjonsbygging. Pro-aktive fagfolk. Workshop 2:Oppmerksomhet, ros og oppmuntring. Workshop 3:Belønnigssystemer/ motivasjon. Workshop 4:Å redusere negativ atferd – å overse og å re-dirigere. Workshop 5:Å redusere negativ atferd - konsekvenser. Workshop 6:Emosjonell regulering, sosiale ferdigheter og problemløsning. Lærepyramiden

Dinosaurskole i klasserom, SFO eller barnehage Allmennforebyggende tilbud til hele klasser, SFO- eller barnehageavdelinger. Forutsetter at personalet allerede har DUÅs skole-/barnehageprogram. Samlingene er innkludert i ordinært dagtilbud –1 - 3 samlinger per uke - avhengig av alder/behov. Ideelt med tilgang til foreldregruppe ved behov.

Tema i Dinosaurskolen 1)Å gjennkjenne og forstå følelser. 2)Gjøre sitt beste i skole, SFO eller i barnehage. 3)Problemløsning. 4)Å kontrollene sinne. 5)Hvordan opprette og pleie vennskap? The Incredible Years Training Series

De Utrolige Årene Dinosaurskole i smågrupper Grupper à 6 barn. Blandet gruppe, - alder, kjønn. Samlinger på 2 timer, - eventuelt 2 x 1 time per uka. Bør kombineres med foreldregruppa. Nært samarbeid mellom hjem/skole/SFO/barnehage. Varighet uker. The Incredible Years Training Series

Dinosaurskole i skoler, SFO og barnehager - utbredelse Søndre Nordstrand, Oslo (DK og DS) Ringsaker kommune (DK) Fjell kommune ved Bergen (DK) Lindås kommne ved Bergen (DK) Os kommune ved Bergen (DS) Levanger kommune, Trøndelag (DS) Verdal kommune, Trøndelag (DK) Tromsø kommune (DK) DK = Dinosaurskole i klasserom, SFO eller barnehage DS = Dinosaurskole i smågruppe