Nordmørsløftet – IKT i barnehagen Et utviklingsprosjekt for 12 kommuner i Orkidenettverket Et eksempel på hvordan det går an å samarbeide og bygge videre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IKT – prosjekt i barnehagen Mål: Dokumentasjon av hverdagen vår.
Advertisements

Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Sakshaug barnehage 71 barn 4 avdelinger 9 minoritetsspråklige barn 20 ansatte.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Kunsten å lykkes med innovasjon i kommunen… Flekkefjord legger stein på stein for å få etablert en innovasjonskultur i organisasjonen…
Velkommen til nytt barnehageår! Spesielt ønsker vi de barna som er nye på avdelingene velkommen til oss- vi ser frem til å bli godt kjente med dem og familiene.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
TRYGG TIDLIG Foreldreveiledning. agenda Sandefjord, Innhold Implementering Erfaringer både hos foreldre og fagfolkene som er involvert. Justeringer.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
 ”Noen vet kanskje hva et barn er, men ingen vet hva det kan bli.  Noen vet kanskje hva en barnehage er, men ingen vet hva den kan bli.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Oktobernytt Tiden flyr, og vi legger bak oss en måned med mange felles opplevelser og god lek. Vennskap, respekt, inkludering og toleranse jobbes det med,
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Velkommen til foreldremøte.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Bærekraftig samfunnsutvikling
Novembernytt Pytten Nå er høsten her, og vi skriver alt november. Vi legger bak oss en spennende oktober måned, med mye latter, lek og læring. Vi hadde.
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Øvelser med kommunal kriseledelse
Familieråd En for alle, alle for en
Håndtere endringer i organisasjonen
Samarbeid og medbestemmelse
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
«Alle med… Går ikke på bare 123»
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Valgfag innsats for andre
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
1. Innledende påstander om organisasjoner
Klar ferdig gå….part three!
Barnehagenorsk Samling 14
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Nå er vi spente!.
Velkommen til foreldremøte
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Høstrapport – tall og statistikk
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Modul 3 – Intensiv opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Nordmørsløftet – IKT i barnehagen Et utviklingsprosjekt for 12 kommuner i Orkidenettverket Et eksempel på hvordan det går an å samarbeide og bygge videre på den felles tenkingen for å bli den «Gode oppveksteier»

Møre og Romsdal

Surnadal på 3 minutt

Denne verden lever barn opp i

Hjerneforsker: Nettbruk gjør barna dummere Digitale medier er distraherende, avhengighetsskapende og hindrer læring, mener den tyske hjerneforskeren Manfred Spitzer. Han mener det må bli mindre, ikke mer, bruk av informasjonsteknologi i skolen. Er det slik at vi skal sitte på arbeid å overvåke barn i barnehagen

Trass i alle disse dystre spådommer ble det alle disse dystre spådommer Gjort vedtak på strategimøte i IKT Orkide om å starte opp med arbeidet for å se nærmere på dette med IKT og barnehage Vi ønsket at alle barnehagene i Orkidenettverket skulle få et løft når det gjelder digitale verktøy og bruken av disse – vi ønsket å bli gode på dette Det ble dannet en prosjektgruppe og tilsatt en prosjektleder. Det ble også etablert lokale utviklingsgrupper i hver kommune + en kontaktperson på IT-avdelingen i kommunene

Noen reaksjoner Har vi ikke nok å holde på med ellers? Dette er helt unødvendig, de spiller jo hele tiden hjemme likevel Foreldrene vil jo at de skal være ute og leke ! Skal vi bli dataeksperter også nå ?

Hvorfor IKT?– (noen argumenter for) Kvalitet er det som er best for barnet – i dag !! Ikke det som var best i går ! Trenger ikke finne opp kruttet, bruk det dere har! Digitale verktøy ER interessant for barna – ferdig med det !! Ta vare på barndommens egenverdi, heter det – men digitale verktøy er jo en del av egenverdien Bruk digitale verktøy når det passer, ikke hele tiden !

Litt mer om hvorfor IKT ? Fordi oppholdet i barnehagen er en del av utdanningsløpet og det er krav om at barna skal ha en viss kjennskap til digitale verktøy ved skolestart. Fordi IKT er forankret i nasjonale styringsdokumenter Fordi barnehagene ikke må henge etter – omdømmebygging Hva er en viss kjennskap? Dette måtte vi lære mer om – vi fant litt for lite stoff om dette –definere selv Hvor er dette forankret ? Ludvigsenutvalget, Rpl. Lov om bhg. Omdømmebygging- som starter i bhg – vi må gjøre det selv – handler om status, mestring, kunnskap, profesjon m.m.

Mål for prosjektet – hva ønsket vi Vi ønsket at prosjektet skal bidra til at barnehagene i nettverket får økt sin kompetanse om hvordan man kan bruke digitale verktøy både pedagogisk og administrativt Hvordan få til dette? Kompetanseheving i alle ledd, kvalitetsutvikling, bevisstgjøring, holdningsendringer, informasjon og ledelsesutvikling

Hvilke endringer ønsket vi å se At barna lærer og utvikler seg (prosessmål) At alle i barnehagen er på tilnærmet likt nivå- ut fra sine forutsetninger og modenhet At barna utvikler et bevisst forhold til bruk av sosiale medier At barna får et bevisst forhold til bruken av digitale verktøy Sosial utjevning Alle trenger ikke kunne ALT, men alle må kunne noe

Ønsket vi mer… Vi ønsket en digital danningsprosess – hva er det ? Vi må definere hva vi mener med begrepet. Digital dannelse starter med de voksnes kompetanse. (Marianne Hagelia)

Digital kompetanse ? Ferdigheter, kunnskaper og holdninger både når det gjelder foreldre, eier, ansatte og andre Profesjonsfaglig digital kompetanse: Individuelle ferdigheter Digital kompetanse Medie-informasjonskompetanse Kunnskap om barndom Lover og regler (Barbro Hardersen)

Hva handler prosjektet mest om ? Et «annerledes» prosjekt som handler mest om endringer og endringsledelse, holdninger og kompetanse Her handler det om å bruke verktøyene som passer best for oss. Verktøyene finnes i dag, men blir utviklet og endret i morgen. Hvordan forholder vi oss til det ? Ludvigsenutvalget legger mer vekt på læring i bhg - kommer i ny rammeplan – hvilke føringer inneholder den? Ikke verktøyene i seg selv som er interessante, men hva vi bruker dem til

Hva gjorde vi først? Oppstartsmøte Opprettet en prosjektgruppe med deltakere fra hver kommune Opprettet eget område på Intranettet Hvor kan en finne informasjon om tema Råd og tips, referat, info m.m. Utarbeidet og gjennomførte kartlegging av den digitale tilstanden i bhg Hva med private barnehager?

Hva fortalte den første kartleggingen oss ? Den sa oss noe om den digitale tilstanden i barnehagene Ingen tvil om at vi trengte et løft – både når det gjelder struktur, utstyr og kompetanse Bare et fåtall av barnehagene hadde utarbeidet planer Ingen hadde avsatt tid til opplæring m.m. Mange barnehagar måtte arbeide med holdninger

Hva gjør vi nå ? Gjennomførte flere prosjektgruppemøter………

Vi kom frem til at.. Lage milepælsplan – den ble endret underveis Vi har en vei å gå ! Vi måtte involvere ledere! Vi arrangerte Kick-off for ledere – ca 250 stk. Tema var implementering og ledelse av utviklingsprosjekt Men vi måtte også få med oss resten av personalet – og arrangerte Kick-off for ca 1000 ansatte Utarbeidet plan for standarder og utstyr – levert til hver barnehage og kommune - forankringsdokument Gjennomført lederutvikling i 2015 i samarbeid med IMTEC – 4 samlinger. Vi har lagt vekt på endringsledelse og kulturendring på generell basis

Litt mer om hvorfor vi har fokusert mest på ledere Uten at leder er med kommer vi ingen vei ! Det er styrer sitt ansvar at lover og regler i barnehagen blir fulgt Det er styrer sitt ansvar å lede utviklingsarbeid og prosesser Alt utviklingsarbeid må være godt forankret i alle ledd i barnehagen

Hvordan komme til målet ? For å nå målene i den enkelte barnehage, er det viktig å jobbe langsiktig og strukturert. Her er noen faktorer som er viktige å få på plass: Ha et klart mål for vår barnehage At målet er klart definert og forståelig for de involverte Hvorfor vi gjør dette? Informasjon og kommunikasjon Viktig at alle involverte blir informert i hele prosessen og at det er god kommunikasjon mellom alle ledd Involvering Viktig at personalet blir involvert i arbeidet og får et eierskap til prosjektet Delegering av oppgaver er en viktig del av involveringen Alle må kartlegge nåsituasjonen og definere ønsket situasjon

For å få til alt dette, forutsetter vi at: Prosjektet er solid forankret hos eier/kommuneadministrasjon/politikere- at alle parter er innforstått med at temaet er aktuelt og viktig Barnehagene ikke blir «hengende» etter andre sektorer når det gjelder infrastruktur, utstyr og kompetanse Alle involverte parter ser behovet for kompetanseheving når det gjelder bruk av digitale verktøy i denne sektoren

Forutsetninger for å lykkes med utviklingsarbeid…… Barnehagen blir en lærende organisasjon- dvs at barnehagen blir god til å skaffe seg kunnskap, arbeide med holdninger, bruke kunnskapen som allerede finnes i barnehagen som igjen gir ny kunnskap og forståelse. At vi driver med barnehagebasert utviklingsarbeid- dvs at ledelsen og alle ansatte i barnehagen deltar i en prosess der den samlede kompetansen til barnehagen utvikles At alle arbeider for å få til et godt samarbeid og forståelse mellom alle partene – f. eks. mellom IKT- avdelingen i kommunen og barnehagen

Teknisk utstyr I tillegg til å ha gode arbeidsmetoder og planer, må barnehagene også ha utstyr og støttetjeneste Det er nok ikke gjort på en- to- tre å komme opp på et ønsket nivå når det gjelder utstyrsfronten! Viktig at barnehagen synliggjør behovet overfor eier og politikere Det tekniske utstyret som bør finnes i hver barnehage må speile resten av samfunnet. Barnehagen må ha utstyr som er aktuelt og tilgjengelig Barnehagen må sammen med eier komme frem til hva som er minstekravet til infrastruktur og utstyr, men vi foreslår f. eks at barnehagen bør ha minst en IPAD pr 4 barn I tillegg til målsettinger for prosjektet, må barnehagene ha sine egne mål Målene må være tydelige og kjent for alle. Det er likevel lurt å ikke ha for ambisiøse mål

Har det skjedd noe i barnehagene våre? Har vi nådd noen mål ? Vi har fått større fokus på bruken av digitale verktøy Når er det mest fornuftig at vi velger det bort ? Vi ønsker oss ikke tilbake til «gule-lapper» tiden ! Vi tenker mer på hvordan vi kan bruke verktøyene i det pedagogiske arbeidet – og til hva ? Vi er blitt mer bevisste på personvern og det etiske rundt tema Personalet har drøftet om vi skal ha facebookside eller ikke – er det rett for vår barnehage

Hva har skjedd i barnehagene? Dette har satt i gang en prosess hos oss i vår barnehage Tenker vi på digitale verktøy på en annen måte ? Det handler ikke bare om å være flink på data…….for IKT er ikke bare pc`n. Hele personalet er ikke nok involvert? Vi bør starte de viktige diskusjonene i barnehagen ? Vi må ha et større fokus på etikk ? Større fokus på personsikkerhet – «Hvordan fjerner vi dritten» (Marianne Hagelia) Flere har utarbeidet plan for bruk av digitale verktøy

Har det skjedd noe ? Forts…. Vi har kommet i gang med intern opplæring – ansatte lærer av hverandre. Flere barnehager har utarbeidet plan for bruk av IKT Mange gode eksempler på animasjoner, bilder, m.m. i kommunene

Sove under stjernehimmelen

Puslespill

Eller……. Har egentlig ikke skjedd noe ! Vi har ikke merket noe ! Vår kommune har dårlig råd ! Barnehagen hadde klart seg uten dette Men artig å være på kick-off !

Noen tanker om hvordan utvikle og videreføre arbeidet i barnehagen etter at prosjektperioden er over ? På hvilken måte skal vi merke en forskjell i barnehagen? Hver barnehage må drøfte dette Gevinstrealisering – hvordan måler vi gevinsten? Hva er annerledes i dag i forhold til i går? Arbeidsgruppene i kommunene bør være aktive fremover Det sies at det tar 7 år før en kan merke virkningen av tiltakene

Til ettertanke ” Det er ikke slik at ”Snipp og Snapp” skal erstattes med ”Web og Wap”, og hva barnehagen vektlegger, er ikke ”hipp som happ”. Barnehager som evner til å ta tak i, kombinere og utvikle elementer som fører til muligheter til å lose barnehagen inn i en ny tid, kan være en barnehage som er med på å forandre verden for de små” Ikke glem det barnehagefaglige !

Takk for meg !