Tryggere barndom Med barnehagen som arena hvordan jobber vi med de aller minste? Kjersti Hildonen Spesialist i klinisk samfunnspsykologi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Teknologi i klasserommet
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Mestring og forebygging av depresjon
"God bagasje på livets reise."
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Mappe 1 Gruppe 2. ”Barn kan tidlig vise at de bryr seg om hverandre, løser konflikter og tar andres perspektiv. ”(R06, s.28) Å ta barns perspektiv vil.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
BARNAS BARNEVERN 2020.
Seksuelle SMiso Rogaland.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Den gode barndommen, de store utfordringene Grete Herlofson Norske Kvinners Sanitetsforening 5/10-15.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
BOF Barneorientert familieterapi
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
«Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg» (Mt 25,40). «Fra ord til liv» April 2016.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Avd. for helseopplysning - SiA
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Invitasjon til Helt sjef!
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Roller og forventninger
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Psykologisk førstehjelp
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Psykisk helse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Referat foreldremøte 11. september 2018
Invitasjon til Helt sjef!
Sinne Film:
Voldsforebyggende opplæring
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Tryggere barndom Med barnehagen som arena hvordan jobber vi med de aller minste? Kjersti Hildonen Spesialist i klinisk samfunnspsykologi

Barnehageansatte har verdens viktigste andreplass! Barnehagen: Omsorgsbase nummer to. Barn etablerer en tilknytning til voksne i barnehagen

Relasjonen barn har til viktige voksne, er avgjørende for videre utvikling Grunnmuren i livet bygges disse leveårene Barn utvikler forventninger til omverden og fremtidige relasjoner, basert på hvordan de har blitt møtt disse leveårene Etablerer sitt mentale kompass Følelsene husker denne perioden resten av livet Etablering av tilknytning til de viktigste voksenpersonene

Hvordan styrke barns utviklingsmuligheter i barnehagen og hvorfor?

Trygge barn og ungdom er penger på bok! «It is easier to build strong children than to repair broken men» (Frederick Douglass)

Forebygging handler i bunn og grunn om å lage trygge unger (Finn Skårderud)

Hvor «bygges» det trygge unger? I hjemmet I barnehagen På skolen På fritiden I lokalmiljøet I plan og bygg Det er essensielt å styrke den psykiske helsen til befolkningen i alle sentrale arenaer for innbyggerne

TRYGGE BARN ER PENGER PÅ BOK Nobelprisvinner i økonomi James Heckman: Investering i de aller yngste barna, gir størst avkastning En investering her er lurere enn å investere i bank og børs Gode barnehager og støttesystemer for barnehagene er antakelig statens mest profitable investering Ingen forebygging er bedre enn innsats tidlig i livet!

TRYGGE BARN ER PENGER PÅ BOK «Barnehager, barnehager, barnehager!» Arne Holte En god oppvekst varer livet ut Det er viktig at forebygging og helsefremming når barna der de er og ferdes NPF hovedsatsingsområde, nevner fire sentrale arenaer for forebygging og helsefremming: 1.Høykvalitetsbarnehager 2.Helsefremmende skoler 3.Alle familier skal ha tilgang til hjelp og forebyggende tiltak 4.Helsefremmende fritidsarenaer

Såret som liten, sårbar som stor Trygge barn er penger på bok for et samfunn og «helse i hver krok» for den det gjelder Omsorg setter seg ikke bare i følelsene – det setter seg også i kroppen, i læring og i konsentrasjonen, og i samfunnet.

«Jeg droppet ut av videregående allerede i barnehagen»

Men hva innebærer å forebygge psykisk uhelse og investere i helsefremmende tiltak? Øke innsatsen i form av universelle tiltak (primær forebygging) – det vil si strategier som henvender seg til hele befolkningen med formål å forebygge problemutvikling, heller enn kun å legge innsatsen inn etter at problemene har fått rotfeste Eksempel: Barnehagesatsning! Hvorfor satse nettopp på barnehagene?

Barnehagene som arena for helsefremmende og forebyggende arbeid Verdens viktigste andreplass Indre trygghet en nøkkelstørrelse Jobbe med å fremme den psykiske helsen til alle barn i barnehage Gjøre de voksne i stand til å tilby høykvalifisert omsorg gjennom: Trygghet i å møte barn emosjonelt Tørre å se og møte barns følelser Kompetanse på barns tilknytningsbehov og relasjonens betydning Psykologikunnskap til de ansatte i barnehagen COS som verktøy/metode

Barnehageutfordringen Radikalt ny situasjon i Norge på få år Like mange barn i barnehagen som på helsestasjon Fra tidlig alder opp til 40 timer i uka Sammenhengende i flere år Observert av fagpersonell I naturlig samspill med andre barn Personalet ser foreldrene/omsorgspersonene to ganger daglig Unik arena for forebygging og tidlig intervensjon

Barnehagesatsning Satsning på kompetanseheving hos barnehageansatte Tema: Tryggere barndom - benyttet i hovedsak Circle of Security og mentalisering som metode Mål: hjelpe våre samarbeidspartnere til å: Utvikle barn med robust psykisk helse Oppdage og hjelpe barn med psykiske helsevansker så tidlig at vi kan sette inn gode tiltak så raskt som mulig Bidra til at de blir mer ”selvbergende” og tryggere i sitt arbeid med barna på ”grasrota”

Hva har barnehagene fått opplæring i? Opplæring i tilknytning Opplæring i signaler barn viser på trygghet/utrygghet (tilknytningsmønstre) Opplæring i mentalisering Opplæring i tegn på omsorgssvikt (modellkommuneprosjektet) Opplæring i vanskelige samtaler med barn COS-parenting (to heldagskurs til alle barnehageansatte i kommunen)

Etter mer enn 50 års forskning, vet vi at jo tryggere tilknytning barn har, jo mer er de i stand til å: Oppleve mer glede med andre Føle mindre sinne ovenfor andre Søke andre for hjelp når de har det vanskelig Løse problemer på egen hånd Få langvarige vennerelasjoner Gå bedre overens med venner Løse problemer med venner Få bedre relasjoner med søsken Få høyere selvfølelse og selvtillit Å vite at de fleste problemer har en løsning Få tillit til at gode ting vil skje Få tillit til menneskene de er glad i Å vite hvordan man er god med andre mennesker rundt seg

Veien til god læring ligger i relasjonen - Trygge barn lærer best 632/?www= /?www=1 «Jeg ser deg. Jeg mener, jeg ser deg virkelig. Jeg bryr meg om deg. Jeg mener, jeg bryr meg virkelig om deg. Jeg kjenner deg så godt at jeg kan se hvordan du har det når du kommer gående imot meg. Jeg kjenner deg så godt at ord ikke alltid trengs. Jeg kjenner hvert eneste lille ansiktsuttrykk. Jeg ser hvordan haken din spisser seg når du ikke har det bra. Jeg ser hvordan skuldrene dine henger litt lavere. Da trenger du at noen forstår deg. Kanskje holder det bare å legge armen rundt deg og gi et empatisk smil. Det at du ser at jeg ser deg er kanskje en trøst i seg selv».

Arbeidet har gitt resultater! Barnehagene løser utfordringer mer på egenhånd Barnehageansatte fremmer barnas psykiske helse bl.a. gjennom å: Tåle barnas følelser Bevisstgjøring av barnas følelser og behov Tilby mer sensitiv omsorg Foreldrene støttes på iboende styrker, egen intuisjon Fokus på mestring og ressurser hos voksne og barn Fokus på «good enough parenting» Barnehageansatte ønsker å være «hender» for foreldre, men samtidig støtte til autonomi og utvikling.

I barnehagene gir helsefremmende og forebyggende arbeid avkastning HER OG NÅ Barnehagene tør å ta ansvar når det er grunn til å bekymre seg for et sårbart barn. Det har blitt større takhøyde for møte alle følelser som bor i oss mennesker. De tar opp bekymring tidligere enn før og ber om hjelp. De ber ikke bare om hjelp til barn som er sinte, urolige og lett synbare. De undrer seg mer over de som er som små voksne, eller de usynlige. De jobber for å se bak ansiktet til jenta som smiler når det ikke er noe å smile av. Bak den sinte guttens blikk får de øye på frykten. De merker uro i kroppen og det triste blikket til han med foreldre som har gått fra hverandre og ikke kan samarbeide. De bekymrer seg for den tilbaketrukne jenta med en mor som er deprimert og angstfull.

Betyr det forebyggende og helsefremmende arbeidet i kommunen noe for spesialisthelsetjenesten? Lørenskog har de siste to årene henvist i snitt 1,57% av sine barne- og ungdomsbefolkning til BUP. Lørenskog ligger lavest i Akershus på antall henviste barn og unge til BUP I gjennomsnitt har ABUP fått henvist 2764 barn/unge siste to år Hvis alle Akershus kommunene hadde vært på Lørenskog-nivå ville ABUP fått henvist 1823 barn/unge, dvs færre barn/unge enn i dag

Takk for oppmerksomheten! Kjersti Hildonen Følg oss på Facebook: Forebyggende psykisk helsetjeneste – i Lørenskog