SEU2310 Litteratur som nasjonalt symbol Karen Gammelgaard 19. september 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Å kunne kommunisere om seksualitet
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Overskudd i kommunene Sammendrag av prosjekt utført for KS.
Dataspill i bibliotek Anders Futtrup
® IBM Software Group © 2004 IBM Corporation Kunnskapsforvaltning eller Ustrukturert Læring? Dag Oliver, IBM Software Group Norge.
Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Spill og fiksjon. En ekte eller fiktiv labyrint? Er Tetris virkelig?
REGIONRÅDET FOR FJELLREGIONEN FLYTTHIT - prosjektet i Fjellregionen Et regionalt samarbeid.
Nasjonale symboler i Polen og Tsjekkia. Introduksjon.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Sammensatte tekster: Photo Story
Roman- og novelleanalyse
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Rolighetsmoen barnehage
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Stemmerett 16 år: Skolens rolle Kompetansemål Demokratisk deltakelse Elevenes læring – i og utenfor skolen Stemmerett 16 år: Skolens rolle.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Virkelighetskontrakt - når en tekst hevder å beskrive den virkelighet som er felles for forfatter og leser.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Kulturteori
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Meta- og grunnopplysninger Dag Wiese Schartum. Utgangspunkter “Infrastruktur” betegner et nett av ressurser for felles bruk i et samfunn Når ressursene.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER -HVA INNEBÆRER.
Sensitive tema Hva gjør jeg hvis misnøye med utseendet ser ut til å være et problem for en deltaker eller kollega LIFELONG LEARNING PROGRAMME This project.
Litterære virkemidler
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
som lingvistisk disciplin
som eksamensbesvarelse
Litteraturhistorie
BARNAS BARNEVERN 2020.
Det juridiske fakultet, Institutt for privatrett Forelesninger H-09 Dag 4 og 5: Vernets rekkevidde Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad.
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Oversikt over systemer med jus i, og grunnleggende perspektiver og hensyn Dag Wiese Schartum.
Diskriminerings lovgivningen
Legaldefinisjoner, grunnopplysninger mv
”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Litteraturen fra 1850 til 1900 En oversikt.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Hva er en familie? Vi skiller mellom familie, slekt og hushold Familien er en sosial institusjon som vi finner i de fleste samfunn. Familie er en sosial.
Kapittel 9 Postmodernisme og realisme – 1980 til i dag.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Kodu Lærings og spillprogrammeringsverktøy
Sammendrag av prosjekt utført for KS
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Sammendrag av prosjekt utført for KS
Bibelen Det greske ordet biblia betyr bøker. Bibelen består av 66 bøker. Tekstene ble utvalgt på kirkemøte i Nikea, 325 e.Kr.
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

SEU2310 Litteratur som nasjonalt symbol Karen Gammelgaard 19. september 2012

Litterære verk er komplekse tegn (litteraturvitenskapens objekt) gir mer enn mange andre tegn (for eksempel de som presenteres i Berkaak og Frønes 2005) mye informasjon om hvordan de skal fortolkes

Litterære verk er begivenheter på og i nasjonalspråket: de indekserer det nasjonale og de utvider mulighetene for å skape mening på nasjonalspråket

Nasjonalspråket er et viktig element i folks bilde av nasjonen

Element (jf ISSP surveys on National Identity, gjengitt i Řeháková og Vlachová 2004) Prosent respondenter som finner elementet viktig Å føle seg polsk97,0 Å kunne polsk91,5 Å ha polsk statsborgerskap87,2 Å respektere polske politiske institusjoner og lover 85,1 Å ha levd i Polen det meste av livet82,9 Å være født i Polen81,7 Å være kristen52,1

Element (jf ISSP surveys on National Identity, gjengitt i Řeháková og Vlachová 2004) Prosent respondenter som finner elementet viktig Å kunne tsjekkisk94,8 Å føle seg tsjekkisk92,5 Å respektere tsjekkiske politiske institusjoner og lover 85,0 Å ha tsjekkisk statsborgerskap84,7 Å ha levd i Tsjekkia det meste av livet80,3 Å være født i Tsjekkia71,0 Å være kristen23,1

Alle brukere av et (nasjonal-) språk er med til å utvikle språket når de ytrer seg på språket

Litteratur (særlig poesi) flytter grensene for hva som kan uttrykkes på (najsonal-) språket fornyr forholdet mellom virkeligheten og (nasjonal-)språket (god litteratur gjør begge deler særlig bra!)

Noen eksempler på banebrytende formuleringer Litwo! Ojczyzno moja! ty jesteś jak zdrowie; Ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie, Kto cię stracił. Tak nám zabili Ferdinanda, řekla posluhovačka panu Švejkovi,

Niech na całym świecie wojna, Byle polska wieś zaciszna, Byle polska wieś spokojna. Opustíš-li mne, nezahynu. Opustíš-li mne, zahyneš!

Sitater og parafraser Wiśnio ojczyzno moja ty jesteś jak zdrowie.... Youtube Niech na całym świecie wojna, byle Słupska wieś zaciszna, Niezależne forum publicystów Tak nám, paní Müllerová, obvinili cara Borise z korupce začínal by svůj nový román možná slovy: Tak nám zavřeli toho podnikatele Český národní korpus

Niech na całym świecie wojna... Ciąg dalszy tego cytatu dopowie każdy Polak:...byle polska wieś zaciszna, byle polska wieś spokojna". Prawda to czy fałsz? Opustíš- li mne, nevzpomenu... " nabízí se tedy parodovat Dykovy verše Český národní korpus

Litteratur (særlig prosa) er fiksjon (dvs. mulighet for å undersøke spørsmålet Hva hvis?) er styrt av den estetiske funksjonen Prinsipielt kan vi ikke endre det fiktive universet som det litterære verket skaper (av språk og andre tegnsystemer). Derfor blir det meningsløst å diskutere om det refererer korrekt til verden utenfor.

Likevel opplever vi at vi kan lære noe om for eksempel det nasjonale kollektivet ved å lese litterære verk!

Litteratur er fiksjon, men mange forfattere gjør mye for at leserne skal undertrykke sin viten om denne statusen. Leserne fornemmer den basale kommunikasjonssituasjonen: noen snakker med noen om noe. noe kan være (jf. Dunin 2004, Sztompka 2002):

1) Fysiske og biologiske fenomener som inngår i nasjonens liv: Naturen i Pan Tadeusz Warszawa i Lalka Naturen i Máj Vertshuset i Švejk

2) Mennesker som inngår i grupper (med mennesker av samme nasjonalitet) Bryllupsgjesterne i Wesele Familien i Babička

3) Roller og funksjoner som mennesker kan ha i (nasjonale) grupper Rachel og intelligentsiaen i Wesele Izabela Łęcka og familien i Lalka Švejk og militæret i Osudy Babička og familien i Babička

4) Band som holder sammen grupper av mennesker Kjærligheten mellom Tadeusz og Zosia i Pan Tadeusz (og deres familiers rivalisering) Nasjonalfølelse utenfor Polen i Latarnik Trekantsdramet i Máj Nasjonalfølelse på tvers av generasjoner i Zpěv rodné zemi

5) Former for interaksjon mellom mennesker foretaksomheten utløst av Stanisław Wokulski i Lalka Cezary Barykas desillusjonering i Przedwiośnie Faderdrapet i Máj Švejk simulant

6) Nasjonale betydninger, symboler, fortellinger, regler Polen = Kristus (Mickiewicz: Dziady) Wokulski = foretaksomhet (Prus: Lalka) Říp = hellig fjell (Jirásek: Staré povesti české) Máj = lásky čas (Mácha: Máj)

Språklige normer: De ulike sosiolektene som reflektert i Gombrowicz Ferdyduke Høfighet i tiltale: fra oni-kání til vy-kání (Hašek, Švejk)

7) Begivenheter i nasjonens liv: Napoleonskrigene (Mickiewicz: Pan Tadeusz) 1830 opprøret (Wyspiański: Noc listopadowa) 2. republikk (Żeromski: Przedwiośnie) Prahas grunnleggelse (Jirásek: Staré pověsti české) Første verdenskrig (Hašek: Švejk)

8) Nasjonallitteraturen Jeszcze Polska nie zginęła i Miczkiewicz: Pan Tadeusz Halas: Naše paní Božena Němcová (1940)

9) Nasjonalspråket Gombrowicz: Ferdyduke Hora: Zpěv rodné zemi

Det litterære verket kan selv bli nasjonalt symbol

- og fiktive karakterer kan bli nasjonale symboler

Forfatteren som nasjonalt symbol Jf. også emnet SEU Litteratur og samfunn

Leseren fortolker det noe som noen snakker om i det litterære verket – og konfronterer fortolkningen med andre leseres fortolkninger og med andre opplevelser av for eksempel det nasjonale kollektivet

Pensum / kanon. JĘZYK POLSKI - Kanon lektur obowiązkowych na maturę Školní seznam povinné četby ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka

Kilder til denne forelesningen Dunin, Kinga Czytając Polskę. Literatura polska po roku 1989 wobec dylematów nowoczesności. Warsawa: ab. Sztompka, Piotr Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak. Vlachová, Klára og Blanka Řeháková Národ, národní identita a národní hrdost v Evropě. Sociologický časopis,