Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Spill og fiksjon. En ekte eller fiktiv labyrint? Er Tetris virkelig?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Spill og fiksjon. En ekte eller fiktiv labyrint? Er Tetris virkelig?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Spill og fiksjon

2 En ekte eller fiktiv labyrint? Er Tetris virkelig?

3 Fiktive vs virtuelle labyrinter •Fiktive labyrinter (eg i The Shining) •Virkelig labyrinter (Knossos, eller i haven) •Virtuelle labyrinter (PacMan, Diablo) •Er labyrinten i Diablo virkelig? •Er spøkelsenes jakt på PacMan en fiksjon?

4 Hvem har hørt om landet Norrath? 1 Norrath-krone (“plat”)  1¥ Verdens 77. største BNP per capita, etter Russland! Spill-verden og verdensøkonomi konvergerer Nye kunnskapsarbeidsplasser; hvitvasking? Gigantiske sosiale/estetiske eksperimenter Avant garde-samfunn -meget vanskelig å skille mellom leg og alvor EDWARD CASTRONOVA (2001) Virtual Worlds: A First- Hand Account of Market and Society on the Cyberian Frontier $45 på playerauctions.com:

5 Fiksjon: •fic·tion n. (fra Encarta): –novels and stories that describe imaginary people and events –something that is untrue and has been made up to deceive people •altså: to forskjellige ting: enten løgn, eller eventyr •Her i betydning 1: oppdiktede fenomener •en (litterær) fiksjon er ikke løgn: den har ingen sannhedsverdi i vår verden. –Eksempel: Pinocchio’s nese: er det sant eller falskt at den vokser? –Eksisterer spøkelset til Hamlet’s far? •Men hva med spill? –er det sant eller falskt at vi vinner i Counter-Strike eller fotbold? •Spill er ikke fiksjoner, men en egen type verden, mellom fiksjonen og vår verden: den virtuelle. •Andre verdener: drømmeverden, tankeeksperimenter, religiøse forestillinger; den verden vi ser i speil, osv. •Alle disse er ulike alternativer til vår egen verden

6 Fiksjon vs simulering/virtualitet •Fiksjon og simulering er ikke det samme, men spill kan inneholde begge deler •Eksempel: en dør som er ren dekorasjon (tekstur), vs en som kan åpnes og lukkes. •Dekorasjons-døren er fiksjon, den andre virtuell •Spillenes “realisme”-utvikling tilsier at virtualiteten fortrenger fiksjonen ettersom simuleringen blir dypere •fiksjonen er en “billigere” form for simulering •Forskjellen er ontologisk: det virtuelle kan testes, men fiksjonen kan ikke testes (eksisterer Godot virkelig?)

7 Virtualitet og mediepanikk •Hvorfor mener enkelte spill-kritikere at spill er verre enn film og romaner? Har det med forskjellen på simulering og fiksjon å gjøre? •-det visuelle er ikke så ille som det virtuelle –TLOTR 11 års grense/ GTA3 18 års grense •Spilleren er handlende i simuleringen, leseren er fanget av fiksjonen •Fiksjonen kan kontrolleres/sensureres •-Simuleringen overlater for meget til spilleren •Jfr MS Flight Simulator som fjernet WTO etter 11/9

8 Konklusjon •Spill er ikke fiksjoner, men en egen ontologisk type, mellom fiksjonen og virkeligheten •Denne forskjellen er avgjørende for å forstå spill og deres rolle i samfunnet •Er det ulike grader av “spillvirkelighet” - f eks sosialt bestemte ? •Er noen spill nærmere fiksjonen (Max Payne) mens andre er nærmere virkeligheten (EverQuest)? •Her vet vi for lite; mer forskning!


Laste ned ppt "Spill og fiksjon. En ekte eller fiktiv labyrint? Er Tetris virkelig?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google