Ny kulturskoletime Nye muligheter KORPS I SKOLEN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Norsk kulturskoleråd – kulturskoletimen og profesjonsforståelse
Åsmund Sollien Schau og
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Noen utfordringer for skolene
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Kristine Johansen Hamar IL - svømmegruppa
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Overgangsprosjektet NY GIV
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Borre ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Kommunens nye retningslinjer og forslag til praktisk gjennomføring Sofiemyrtoppen skole FAU.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lyshovden Oppveksttun!
Velkommen til et nytt skoleår!
Velkommen til Varden skole Program i kveld
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Hva er viktig for elevers læring?
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
Oslo kommune Utdanningsetaten Brukerundersøkelse for Aktivitetsskolen 2015/ 2016 Fakta om undersøkelsen -Undersøkelsen ble holdt høsten 2015 på Bestilling.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Velkommen til Åmot ungdomsskole
NYTT RUNDSKRIV OM FRAVÆR!
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Internasjonalisering
To viktige definisjoner
Olsvik skolekorps ønsker nye medlemmer hjertelig velkommen!
NORDPLUS junior Programmet
Velkommen til foreldremøte!
Finn ut hvordan det er å spille i korps Prøv korps i 6 uker !
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Utskrift av presentasjonen:

Ny kulturskoletime Nye muligheter KORPS I SKOLEN

Klasseundervisning i musikk som overoppfyller lærerplanen Et nasjonalt løft for breddekulturen, musikkundervisningen og læring i alle fag Alle kan spille Klasseundervisning i musikk som overoppfyller lærerplanen

Bakgrunn Noen års erfaringer fra undervisningskonsepter og samarbeidsprosjekter mellom kulturskole, skole og lokale organisasjoner/ressurser Nasjonalt senter for kunst og kultur i utdanningen skal tilgjengeliggjøre dette for alle skoler i landet Det tildeles tilskudd tilsvarende 38 timer for 1. til 4. klasse til alle skoler gjennom kommunen Lokal frihet, men tilbudet skal nå alle elevene Bevilgningen er på om lag 177 mill. kr og vil på landsbasis kunne gi 245 nye årsverk i kulturskolene KORPS I SKOLEN

Innhold og innretning Det benyttes begrepet kulturskoletilbud for å legge til rette for bruk av kulturskolens lærere i skole og/eller SFO (eller kombinerte stillinger). Timen skal gis i tilknytning til skoledagen og/eller SFO-tiden, men i tillegg til (ikke som del av) fag- og timefordelingen, og er derfor et frivillig tilbud for de elevene som ønsker det. KORPS I SKOLEN

Innhold og innretning Omfanget tilsvarer 38 årstimer (60-minutterstimer), dvs. like stort omfang som en uketime med undervisning i skolen (38 årstimer). Hvordan disse årstimene fordeles på 1.-4. trinn (for eksempel på ett eller flere trinn) er opp til den enkelte kommune. KORPS I SKOLEN

Innhold og innretning Det er kommunen som er ansvarlig for både grunnskolen og kulturskolen og som må legge til rette for et godt samarbeid slik at tilbudet når fram til alle elever. Kunnskapsdepartementet tar sikte på å lovfeste en plikt for skoleeier til å tilby elevene på 1.-4- trinn et slikt tilbud. Departementet tar sikte på å sende forslag om dette på høring i løpet av våren 2013. Da vil de komme med ytterligere konkretiseringer

Vårt mål Styrke musikkundervisningen på skolen Styrke motivasjon til læring i alle fag spesielt for de svakeste elevene Gi alle barn en lik sjanse til å lære seg å spille et musikkinstrument uavhengig av familie, miljø eller ståsted. Ta vare på vår kulturarv og tradisjoner Sørge for god rekruttering til et aktivt lokalt musikk- og kulturliv Å ha et musikkorps foran i skoletoget på 17. mai

Mulighetene Undervisningskonseptene: Korpsiskolen FyFela Klassekorpsundervisning, men full besetning hvor vi lærer barna å spille inntil 8 toner etter gehør og etter noter i et klassekorps som går og spiller i 17.maitoget. FyFela Klasseundervisning på fele hvor elevene gjennom et 12 ukers opplegg lærer å spille fiolin på løse strenger gjennom bruk av fargekoder KORPS I SKOLEN

Fakta Dokumentert at god musikkundervisning med gode kvalifiserte lærere gir: økt motivasjon til læring i alle fag – spesielt for de svakeste elevene. (WOW-faktoren) Dårlig musikkundervisning og dårlige lærere har direkte negativ effekt på elevens motivasjon og læring. Kilde: UNESCO-undersøkelsen KORPS I SKOLEN

Fakta 100 korps nedlagt korps på 5 år Fra 30 000 til 20 000 skolemusikanter på 10 år. Halvering av medlemstallet i NMF på ca 20 år Noen påstår at: Skolekorpsene vil bli borte om vi ikke gjør noe Søk ”Korpskrise” på Google KORPS I SKOLEN

Korpshistorie 1. guttekorps: 1901 Ift antall innbyggere har Norge vært det landet i verden med flest aktive korpsmusikere Forslag om å søke om å komme på UNESCOs verdensarvliste Dette er vår folkesjel og vår kulturarv I dag: 1800/3000 skoler mangler eget korps

Nasjonaldagen Isbiler og svensker først i 17.mai toget… Vi leier nå inn musikkorps fra Sverige… Vi bruker isbiler, brannbiler, traktorer, trillebår…med musikkanlegg og iPod… Trend: Færre korps, noe oppgang enkelte steder i det siste pga ildsjeler Mål: Hver skole hvert sitt korps i 17.maitoget KORPS I SKOLEN

KORPS I SKOLEN

2 utfordringer - 1 løsning Dårlig undervisning + Korpskrise => KIS Innføre Korps i skolen (KIS): Et samarbeidsprosjekt mellom skole, kulturskole, korps, KIS og andre lokale krefter og kompetanse Søk ”Korps i skolen, Klassekorps” på Google KORPS I SKOLEN

Legitimitet Læreplanverket (L06) Stortingsmelding nr. 30 (2003-2004): ”Skapende læring” 2007 – Strategi for kunst og kultur i opplæringen Stortingsmelding nr. 30 (2003-2004): ”Kultur for læring” Vi kunne også tatt med: Stortingsmelding nr. 38 – Den Kulturelle Skolesekken , fordi: Eksterne kunstnere Elevaktivitet Husk repporten for sitater! Stortingsmelding nr. 39 (2003) – Ei blot til lyst Kulturskoleutvalget (sept 2010)kolen

Fra utd.departementets hjemmeside (KD aktuelt 2/09) Kreative kunnskaper stimulerer til læring -Å satse sterkt på kunst og kultur i skolen styrker læringen også i lesing, skriving og fremmedspråk, sier professor Anne Bamford, kvinnen bak rapporten ”Wow-faktoren”.... -En elev med selvtillit lærer mer. Å være god i dans, musikk eller drama gjør deg også bedre i fremmedspråk. Land som tar kunst og kultur i skolen alvorlig er også de samme landene som skårer høyt på PISA-undersøkelsen, sa Anne Bamford og viste til sin forskningsrapport laget på oppdrag for UNESCO. Selv om kunst styrker alle elevers læreevne, er betydningen av dette mest påfallende blant elever fra familier uten mye kunstbakgrunn, ofte de ”svakere” i klassen. I denne gruppen kan det påvises en økning i skoleresultater på alt fra 30 til 70-80 prosent ved styrking av kunst og kulturfag i skolen.

Reell instrumentopplæring, noteopplæring og gehørspill Hva er klassekorps? Bytte ut ordinær musikkundervisning i 3. og/eller 4. klasse med Reell instrumentopplæring, noteopplæring og gehørspill hvor man spiller i grupper og i samspill med hele klassen

KORPS I SKOLEN

Ambis nytt oppslag om effekten av det 1. aaret

Ansvar og bidrag Skolen Kulturskolen Skolekorpset Er prosjekteier og slipper kulturskole og korps inn som ressurser i undervisningen/gjennomføring Tilgjengeliggjør musikktimen + tilrettelegger for 1 ekstra time Finansierer ordinære læretimer (6x38=228 timer/år fra 1. til 4. klasse) Kulturskolen Kompetente lærerkrefter Kulturskoletimen (38 timer/år for 1. til 4. trinn) Finansiering etter evne/mulighet Skolekorpset Ansvarlig instrumentinnkjøper/-eier Ansvarlig søkepart ift ekstra midler i kommunen og i ulike fond Korps i skolen/Alle kan spille Læremidler, etterutdanning/kursing av lærere, teaching artist, hjelp til implementering/gjennomføring, avtaler for fordelaktige innkjøp/vedlikehold av instrumenter gjennom Korpskortet.

Undervisningen KIS undervisningsmateriell for klassekorps Rett på musikken... Samspill fra første uke Langsom progresjon, alle henger med Gehørbasert i starten og noteopplæring etterhvert Låneinstrument (kun på skolen i starten) Alt skjer på skolen Konsertvirksomhet allerede første høsten, Spiller I 17.maitoget allerede første året Fokus på klassemiljø og trivsel Full janitsjarbesetning, (el-bass alt. tuba) MyFirstWindi

Undervisning Gruppeundervisning (1t) Samspill (1t) Treblås Messing Slagverk og Bass Samspill (1t)

Læremidler - 13 bøker til 13 instrumenter - Partitur for læreren - Digitale filer KORPS I SKOLEN

Undervisning Deles inn i 2 grupper etter hvilken toneart de spiller i: F-gruppen spiller i F-dur natura: F-horn (C-dur), Ess-horn (D-dur), Fløyte (F-dur), Tenorsaksofon (G-dur), Xylofon (F-dur) og Bassgitar (F-dur) B-gruppen spiller i B-dur natura: Trompet (C-dur), Klarinett (C-dur), Bariton (C-dur), Trombone (C-dur) og Altsaksofon (G-dur) Det spilles ”2-stemt” ved at det spilles på kvinten når man spiller i hver sin dur. Det anbefales at det er likevekt mellom gruppene

KORPS I SKOLEN

KORPS I SKOLEN

Undervisning Høst (kapitell 1 og 2) Bruk god tid på å velge instrument (2-3 uker) Ingen bøker i starten – kun solmisasjon 4 låter med 2 toner, 7 låter med 3 toner Mot slutten vise frem bøkene med visualisering av solmisasjon Vise sammenhengen note og grep på samme melodier Avslutte med JULEKONSERT med ”Julefest og fløytespill” Spiller samme melodi, men i ulike tonearter. Spiller 2-stemt på kvinten Spilles med solmisasjon først og fremst avhengig av hvor langt man har kommet i notelæring.

KORPS I SKOLEN

KORPS I SKOLEN

KORPS I SKOLEN

KORPS I SKOLEN

KORPS I SKOLEN

KORPS I SKOLEN

Undervisning Vår (kapitell 3 og 4) Utvidelse av toneomfanget til 4, 5 og så 6 toner 10 låter tilgjengelig Progresjonen skrus litt opp Ingen solmisasjon – kun noter Stiller opp med eget klassekorps i 17.maitoget og spiller ”Tinnsoldater”. Spiller virkelig 2-stemt, ikke bare på kvinten Orkesterarrangement m/pauser 3 toner: Julefest og fløytespill 4 toner: Tinnsoldater 5 toner: Kinagutten 6 toner: Berget det blå (utfordrende)

Bilde fra 17 mai 2010, det storste og mest sjarmerende av tre korps

Bass-utfordring

KORPS I SKOLEN

Måloppnåelse 1.år Spiller 6-7 toner på gehør og etter noter i flerstemt samspill Spiller og marsjerer i 17.maitoget Har grunnleggende ferdigheter på å traktere et instrument og leser noter grunnleggende Klar for å gå inn i juniorkorpset eller ta fatt på andre instrumenter i kulturskolen KORPS I SKOLEN

Velg ambisjonsnivå 1. halvt år: 1. år: 2. års: Spiller 3 toner på gehør og etter noter Har en julekonsert med klassekorpset 1. år: Spiller 6 toner på gehør og etter noter Går i 17.maitoget med klassekorpset 2. års: Spiller 8 toner på gehør og etter noter Mer avanserte arrangement Så å si klar for hovedkorpset Nå handler det om å slutte å spille fremfor å velge å begynne i korpset. KORPS I SKOLEN

Erfaringer Styrker musikkundervisningen og overoppfyller læreplanen Har positiv effekt på læring i andre fag (WOW) og gir fornøyde og trygge elever Viktig med langsom progresjon slik at alle er med Viktig med riktig pedagogikk og lettspilte instrumenter slik at elevene opplever stor grad av mestring Bruker kulturkroner effektivt ved at man når mange Har positiv effekt på kulturlivet. Kan man et instrument... Har positiv effekt for integrering av innvandrere Gir et godt klassemiljø, mindre mobbing, motiverte elever Flerdobler antall skolekorpset på få år (50% forsetter/år) Nye korps oppstår og vi tar vare på vår kulturarv/tradisjon

Skoler: ”Suksessfaktorer…” Legitimitet, undervisning på grunnskolens premisser, forankring i L06 og andre sentrale styringsdokumenter Høy mestringsfølelse Godt undervisningsmateriell å støtte seg på Faglærere/kompetanse fra kulturskolen (wow-faktoren….) Tett samarbeid skole/kulturskole/korps Gi grunnskolen eierforhold, noe å være stolt av God informasjon til foreldrene (mest i starten…) Nye og lettspilte instrumenter!

Hva gjør KIS for å hjelpe? ”Innsalg” på skolen. (Så langt lokale initiativ…) Støtte i innføringen/gjennomføringen Spesialutviklede læremidler for klasseundervisning Instrumenter og tilbehør (Sponsoravtaler/utlånsavtaler) Veiledning og hjelp ifm søknad om midler Kursing av lærere: Praktisk og faktisk gjennomgang med lærerne av undervisningsopplegg Erfaringsdeling: Ekskursjon til andre skoler for å se hvordan dette gjennomføres andre steder Seminar/webinar for erfaringsutveksling Jobber med sponsorer og offentlig støtte

Hva skal til? Velvillig skole, kulturskole, korps, kommune, … Instrumenter/søke midler (Korps/KiS/Kommune) Kartlegge kvalifiserte lærekrefter (kulturskolen) som slippes til i skolen. Alternativt lokale musikere Legge opp kursing/etterutdanning av lærere/musikere (KiS) Evt innleie av teaching artist/KIS-lærere (KIS) Se musikktimene i 1. til 4. klasse under ett ift læreplanens mål og omdisponere disse timene for best mulig utnyttelse (Skolen) Jobbe tidlig med rom- og timeplaner (skolen) Sende en mail til jostein@korpsiskolen.no med antall elever og så får du et forslag tilbake + Arild sin rapport KORPS I SKOLEN

Klassekorps - 25 elever KORPS I SKOLEN Instrumentmix Elever Toneart Gruppe Lærebok Instrument Anbefalt modell Listepris Sponset KIS-pris Tverrfløyte 2 F Treblås AVAVA X1 Tverrfløyte 6361 med bøyd munnstykke 3 999,00 1 999,50 Klarinett B AVAVA X2 klarinett, modell AX2CL2733S 4 499,00 2 249,50 Altsaksofon AVAVA X1 altsaksofon, modell AX1AYL123 5 999,00 2 999,50 Tenor Saksofon AVAVA X1 tenorsaksofon, modell AX1TYL123 8 999,00 4 499,50 Kornett Messing AVAVA kornett X1, modell AX1CR1023L Baryton AVAVA X1 bariton, modell AX1BR1363L 7 999,00 3 999,50 Trombone junior AVAVA X1 Juniortrombone m/kvartventil, AX1SL826L Waldhorn, F AVAVA X1 Waldhorn, modell AX1FH843F Althorn, Ess AVAVA X1 althorn 4 999,00 2 499,50 Tuba Mess/Bass AVAVA X1 Tuba Eb/F, junior/travel 19 999,00 9 999,50 El. Bass Slagv/Bass Kamoa BASSukulele Klokkespill 1 AVAVA X1 klokkespill 2 499,00 1 249,50 Stortromme Komp AVAVA X1 BASStromme m/bærebøyle og klubbe Skarptromme 4 AVAVA Skarptromme 13", m/bærebøyle og stikker 1st Cymbal AVAVA X1 Cymbal junior 1 999,00 999,50 Totalt 25   Total kostnad før KIS-sponsing 159 950,00 Totalkostnad reell etter KIS-sponsing 79 962,50 F-gruppen 9 B-gruppen 8 Klargjøring brassinstrumenter med servicegaranti 299 2392 Komp-gruppen 6 Klargjøring treblåsinstrumenter med servicegaranti 399 3192 Sum klargjøring 5584 Læremidler, 1 stk lærebok til hver elev, sponsorpris 199 4975 Slagverk/Bass Partitur og lærerhåndbok 499 Ekstra munnstykker Total netto kostnad inkl alt (etter KIS-sponsing) 91 020,50 KORPS I SKOLEN

Klassekorps - 25 elever Time- og ressursplan Antall elever 25 Treblås Messing Slagverk/bass Ant læretimer Gruppespilling 8 9 3 Samspill 2 Totalt 5 KORPS I SKOLEN

Referanser siden 2009 Ass. rektor ved Flå barneskole: ”Korps i skolen er mye mer enn lettvinn rekruttering til skolekorpset. Gjennom dette har elevene våre fått tilegnet seg mye kompetanse innen musikkfaget. De kan spille et instrument, de kan noter, de har lært seg å være oppmerksomme, de kan både gi ros og de kan ta i mot ros, og ikke minst har de fått en selvtillitt til at de mestrer, og de tør å vise hva de kan. Den lille investeringen som skolen har gjort med en ekstra time i musikk for elevene og en ekstra lærerressurs per uke har betalt seg mangeldobbelt! Dette er et prosjekt vi kommer til å prioritere deltakelse i fremover og som vi trygt kan anbefale videre.” KORPS I SKOLEN

Obligatorisk klassekorpsundervisning Visjon Obligatorisk klassekorpsundervisning på alle skoler 3000 klassekorps KORPS I SKOLEN

Ivar Woxmyhr, musikkpedagog og fiolinist i Vestlandsfanden Alle kan spille

Fy Fela Ivar Woxmyhr spiller til daglig i det norske folkerockbandet «Vestlandsfanden», men er også utdannet musikkpedagog. Har jobbet med klasseundervisning på fele i over 25 år på mange skoler, og er nok den med mest erfaring på dette området i Norge Har kjørt undervisningsopplegget i DKS Har utviklet et konsept som fungerer godt hvor elevene opplever meget stor grad av mestring, noe som gir rekruttering til kulturskolen Fy Fela

Kort om FyFela Fokus: Rett på musikken. Alle skal med Trivsel og mestring Repertoar: folkedans, viser, pop-rock, folkerock, samtidsmusikk, blues, kirkemusikk og klassisk musikk Lengde: 12 uker: Rytmikk, løse strenger Bruker fargekoder – ikke noter Nye læremidler klart til skolestart 2013 Kursing/innleie av lærere/teaching artist

KORPS I SKOLEN

KORPS I SKOLEN

Måloppnåelse Fornøyde og motiverte elever Ukens høydepunkt, noe de gleder seg til Elever som er svake i andre får opplever mestring og får selvtillitt Lærer grunnleggende teknikk i felespill Lærer samspill på løse strenger Avslutter med en konsert for stolte foreldre og besteforeldre (som kanskje var litt skeptiske i starten) KORPS I SKOLEN

Konsert KORPS I SKOLEN

Hva skal til? En velvillig skole som ønsker å oppfylle lærerplanen i størst mulig grad og som ønsker motiverte og lærevillige elever Kursing/innleie av lærere/teaching artists Læremidler fra KIS/AKS Omrokkering av læretimer fra 1. – 4. trinn Send en mail til jostein@korpsiskolen.no med antall elever så starter vi der…. KORPS I SKOLEN

Mulig ressursallokering Klasse Ant timer ordinært Omdisp av timer Undervisning 1. 1   2. Rytme/dans/sang 3. 2 5 Klassekorps 4. FyFela Kulturskoletimen Ekstra bevilgning Totalt timer per uke 8 Totalt timer per år 304 KORPS I SKOLEN

Hva gjør vi for å hjelpe dere i gang med FyFela? ”Innsalg” på skolen. (Så langt lokale initiativ…) Støtte i innføringen/gjennomføringen Læremidler musikkundervisning Instrumenter og tilbehør (Sponsoravtaler/utlånsavtaler) Veiledning og hjelp ifm søknad om midler Kursing av lærere: Praktisk og faktisk gjennomgang med lærerne av undervisningsopplegg Erfaringsdeling: Ekskursjon til andre skoler for å se hvordan dette gjennomføres andre steder Seminar/webinar for erfaringsutveksling Jobber med sponsorer og offentlig støtte

Mer info http://www.korpsiskolen.no/ Alle kan spille Jostein Skare Jaime Carrizo Ivar Woxmyhr KORPS I SKOLEN