SKOLEN SOM ORGANISASJON

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Et Kardemommeperspektiv på organisasjonsutvikling
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
BETYDNINGEN AV ET GODT LÆRINGSMILJØ.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Tur-retur mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Effekivisering Kubr. Kap 5. Rådgivning og kultur •Kultur er den kollektive programmering av den menneskelige bevissthet som skiller en menneskegruppe.
Språk og sosialisering
læringssyn - menneskesyn
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Goffman, Garfinkel og Giddens
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
”Litt bedre i dag enn i går”
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Samhandling Astrid Nøklebye Heiberg Bergen
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Hva skal ledes i menigheten? Noen refleksjoner om hva som særpreger menighet til forskjell fra andre institusjoner og organisasjoner Ledelse.
Energisektorens muligheter for å tilpasse seg et endret klima: En vurdering av tilpasingskapasitet Tor Håkon Inderberg, Fridtjof Nansens Institutt CANES-møte.
Kvalitative og kvantitative metoder
Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013.
Barnehagen som språkarena
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Fritid med Bistand.
som eksamensbesvarelse
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Bredbånd i klasserommet1 Bredbånd i klasserommet – det virker som det ikke virker 12k / HØYKOM-prosjekt Presentasjon v/Torill Lønningdal, leder styringsgruppen.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
For lokale tillitsvalgte
Eksamen Hva har jeg lært?.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Veiledning og kommunikasjonsteori
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Lekens betydning for læring av matematikk
Sosialkonstruktivisme
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
1 Utvikling av vurderingskompetanse og vurderingskultur i Orkdal/Øy-regionen.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Barns utvikling: viktige begreper
Verdier – noen tanker og observasjoner
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Bærekraft og global bevissthet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Pedagogisk dokumentasjon
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Utskrift av presentasjonen:

SKOLEN SOM ORGANISASJON En organisasjon er et sosialt system med formalisert medlemskap, og hvor aktivitetene som utføres av medlemmene er funksjonsbestemte med tanke på organisasjonens oppgaver (Dale 1989). En organisasjon vil betegne bevisst, stabilt og målrettet samarbeid mellom mennesker

Ulike perspektiv på skolen som organisasjon (skolens mange ansikter) To kjennetegn ved skolen som organisasjon : Skolen er og blir en hierarkisk organisasjon. Skolen er og blir en organisasjon som på alle nivåer preges av strukturelle konflikter (Berg og Wallin 1982:29)

Skolekultur og skolekode Skolekoden ved den enkelte skole kan sies å være et ”aggregat” av retningsgivende tolknings- og handlingsprinsipper som omfatter alt av betydning for skolens virke, arbeidsplassforhold og problemer (Arfwedson 1984:26) En organisasjons bedriftskultur kan defineres som summen av de verdier, normer, holdninger og symboler som finnes i organisasjonen (Kristoffersen 1993)

6 ulike klimatyper (kombinasjoner av lærerkultur og lederstil) Tveiten 1975 Åpent klima Lukket klima Familiært klima Kontaktfattig klima Kontrollerende klima La-det-skure-klima

Noen karakteristika ved skoler Forandringsskoler Stabile skole Motsetningsskoler

Samarbeidsforhold som kjennetegn ved skolekulturen (Hargreaves 1996) 1. Fragmentert individualisme 2. Balkanisering (Med balkanisering menes her en metafor fra krigen som oppsto i Jugoslavia, der etniske, språklige og kulturelle konflikter og splittelser førte til en stor tragedie. Når Hargreaves benytter seg av begrepet i forhold til lærerkulturer i skolen er det for å vise at lærerne i skolen gjerne har organisert seg i undergrupper forstått som at man identifiserer seg selv med bestemte lærergrupper i fagseksjoner, på klassetrinn mm. ) 3. Samarbeidskulturer 4. Påtvunget kollegialitet 5. Bevegelig mosaikk

Skolen som profesjonell organisasjon og enhet for utvikling Organisasjonsdidaktikken spør: Hvordan sikre kollektiv læring; hvordan utvikle kollektive systemer som reflekterer over seg selv? Økt fokus på den enkelte skole som lærende organisasjon.