Utfordringer i sektoren med spesielt fokus på NPM Torsdag 3. november 2011 Forbundsleder John Leirvaag Norsk Tjenestemannslag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Anbud i velferdssektoren – feil svar på et viktig spørsmål Rolf Rønning Lillehammer
No Public Management Velferd og trygghet Marked og management Fredag 28. Januar Forbundsleder John Leirvaag Norsk Tjenestemannslag.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Landsmøtet 2014 NTL har landsmøtet hvert fjerde år. Neste landsmøte er i år, 3. – 7. november, og skal avholdes i Oslo. NTL vil bruke hele året på å forberede.
MODUL-1: Intensiv gjennomgang: Hva er det som skiller prosjektledelse fra linje-, endrings- og strategisk ledelse?
Motivasjon.
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
NTL Universiteter og høgskoler 3. november 2011
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Sak Utkast til kap 2 Et velfungerende forskningssystem og disposisjon
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Eierskap og styring i høyere utdanning
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Storvallen Tilbakeblikk, status og utfordringer
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Hva er utfordringen? Innlegg på dialogmøte arrangert av Fagerbergutvalget 31 mai 2010 av Advokat Christian Hambro.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Presentasjon av NTL NAV
Informasjon om oss stiftet februar Ut på tur..
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Lederstil og Motivasjon.
Tidstyvene - hvor kommer de fra og hvorfor blir de? DFDS 2011Kjersti Sørlie Rimer.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Modellkommunene Hva er unikt?
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Regionale forskningsfond
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Arbeidslivet under press Høyre, Fremskrittspartiets, Venstre og KrFs endringer av arbeidsmiljøloven.
K A F F E K U R S – ARBEIDSMILJØLOVEN Fagforbundet sier nei takk!
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Arbeidstid – hvor utfordres Norsk Sykepleierforbund i 2011 Kan det gå på forsvarligheten løs?
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Det integrerte universitetssykehuset
Statssekretær Jens Revold
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Reformarbeidet i offentlig sektor
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringer i sektoren med spesielt fokus på NPM Torsdag 3. november 2011 Forbundsleder John Leirvaag Norsk Tjenestemannslag

Noen argumenter for NPM Konkurranse sikrer de beste og billigste ytelsene Kontraktsutformingen sikrer klare tilbakemeldinger mht til mål, kvalitet og pris Etablering av fritt brukervalg sikrer valgfrihet, differensiert tilbud og mer gjennomsiktige markeder Brukerbetaling sikre ansvarlig forbruk framfor overkonsum av gratis goder Belønning for innsats sikrer motivasjon blant medarbeiderne Desentralisering og inntektsdekket virksomhet sikrer større strategisk og ledelsesmessig råderom

Noen argumenter mot NPM NPM bygger på naive forestillinger i forhold til målformuleringenes kompleksitet NPM pretenderer at forskjellige elementer i konseptet er verdinøytrale, mens de i virkeligheten er politisk/ideologisk infiserte Det dreier seg om pseudovalg og pseudomarkeder fordi markedet ikke er lett å gjennomskue Man mister verdifull arbeidskraft og viten ved å la folk søke sine egne stillinger Kontrakter og kontroll virker demotiverende og forøker transaksjonsomkostningene

mandat Er det godt samsvar mellom ressurser og resultater i offentlig finansiert forskning i Norge? Er virkemidlene og finansieringsstrømmene utformet slik at resultatene blir best mulig ? –Henblikk på kvalitet og bedre ressursutnyttelse Er det endringer som kan gjøres slik at den samfunnsmessige nytten øker ?

Fire tverrgående mål: Høy kvalitet i forskningen Et velfungerende forskningssystem Høy grad av internasjonalisering av forskningen Effektiv utnyttelse av forskningsressursene og resultatene St. meld. nr. 30 ( ) Klima for Forskning

mener Det er ikke god nok ressursutnyttelse at ansatte som over tid ikke bidrar med forskningsresultater, skal ha samme rett til forskningstid som de som bidrar på en kvantifiserbar biometrisk måte Utvalget foreslår derfor ytterligere detaljrapportering av forskningsproduksjon og fordeling av arbeidsoppgaver på bakgrunn av publiseringstall.

forslag Det bør etableres et forskningsbarometer. –publiseringer, siteringer, utnyttelse av forskningstid i form av dokumenterte forskningsresultater, avlagte doktorgrader, næringslivets og andre deler av samfunnets bruk av forskning, internasjonalisering NTLs innvendinger: –Indikatorene er relevante, men lite egnet til å måle samfunnsøkonomisk nytte i bred forstand –Forslaget om en forskingsbarometer er en utvidelse av dagens tellekantsystem. Regjeringen må heller bygge ned disse systemene

innvendinger Forslagene til tiltak løser ikke sektorens problemer, og de står dessuten i direkte motsetning til handlingsromutvalgets kritikk av den utstrakte målingen og tellingen i akademia Utfordringene sektoren står overfor kan på lengre sikt bare løses ved at de resultatbaserte innslagene i finansieringssystemet reduseres, slik blant annet Stjernø-utvalget foreslo.

NTLs forslag Det utarbeides en ny særavtale som sikrer den enkelte tid til FOU. En slik av tale vil føre til en kollektiv forankring av forskningsretten, styrke kvaliteten i undervisningen, og gi forskerne forskningstiden tilbake som en rettighet. Samtidig vil den sikre forskningsbasert utdanning og styrke kvaliteten i sektoren.

Individ versus institusjon Fagerbergutvalget foreslår å gi større bevilgninger til individuelle forskere NTL krever en kraftig heving av basisfinansieringen til universiteter og høgskoler

Grunnleggende krav Behov for en overordnet demokratisk utvikling av høyere utdanning og forskning Markedstilpasningen bør reverseres Universiteter må være faglig uavhengig av sine finansieringskilder

Takk for oppmerksomheten!

Utfordringer for de tilsatte Den faglige kvaliteten settes under press pga. krav om økt effektivitet og målesystemer som ikke fanger opp alle sider ved saksbehandlingen Mindre jobbtilfredshet Følelse av å ikke gjøre jobben godt nok Uklare linjer – lederansvar pulveriseres Individualisering – ”en hver må sørge for seg” Den enkeltes innflytelse svekkes Dårligere arbeidsmiljø

Nye ledere og ny ledelsesfilosofi i staten Ledere som (muligens) har lært å lede, men som ikke kan fag Det styres ovenfra og ned Ledere er opptatt av resultater, mer enn tillit og et godt arbeidsmiljø Ledere ser på medbestemmelse og medvirkning fra de tillitsvalgte og ansatte som ”plunder og heft”

Et demokratisk problem ”Politikerne har overlatt forvaltningen av offentlig sektor til økonomiske måleparametere og et mylder av underselskaper som skal konkurrere mot hverandre.” Finn Lied Industriminister fra AP på 70-tallet

Konsekvenser av flere foretak Økt bruk av styrer – uklarheter rundt styrerepresentasjon Flere beslutninger tas i lukkede rom - blir bare presentert for en konklusjon Innflytelse og medbestemmelse svekkes Økende misnøye blant medlemmene – urealistiske krav - økt krysspress

Hva kan vi gjøre? Konfrontere retorikken Bidra til opplysning og skolering – egen og andres Stille spørsmål ved ”selvfølgelighetene” Bruke avtaleverket aktivt Forsvare forvaltningen og velferdsstaten til beste for våre medlemmer og alle innbyggere i Norge

Hva kan vi gjøre? ”Jeg er mot NPM” (Jens Stoltenberg på kartellkonferanse på Gol i november 2009)

Hva kan vi gjøre? Ta det politikerne sier på alvor – konfronter dem Bli proaktive (igjen) –lansere reformer og alternativer - Presse på for at det skal etableres regler for ”god offentlig forvaltning og økonomistyring tilpasset offentlig sektor” Nye begrep: ”Medarbeiderskapet” – ikke ”Lederskapet” ”Økt samordning” og ”Whole-of-Government” - sette oss inn i disse begrepene og teoriene

Retorikken fra NPM Om lover og regler: reduserer handlingsrommet for management, er stivbent og hindrer omstilling Det skjules at de er: svar på løsning av konflikter og uttrykk for en grunnleggende tanke i vestlig sivilisasjon – at historisk utviklede prinsipper, lover og regler gir et bedre grunnlag for å styre enn ad hoc beslutninger som ofte er basert på økonomiske hensyn

Retorikken fra NPM Marked står for: maktspredning, effektiv ressursanvending og stor omstillingsevne Det skjules at det også står for: maktkonsentrasjon, sosial ulikhet, sløseri med ressurser, irrasjonalitet og anarki ”Privat sektor er mer effektiv og leverer billigere tjenester enn offentlig sektor”

Retorikken fra NPM Byråkrati står for: formalisme, stivbenthet og mangel på omstillingsevne Ikke: likebehandling, forutsigbarhet og rasjonalitet Embetsmannstradisjon og fagstyre: skaper treghet Det skjules at det er uttrykk for: etiske koder og ivaretakelse av fellesverdier, universalistiske kriterier, kunnskap, saklighet, objektivitet og nøytralitet.

Retorikken fra NPM Samfunnsmedlemmene er: suverene konsumenter - ikke medlemmer av kollektiver Som enkeltindivider skal de ha (for)brukermakt Men særinteresser kan stå i veien for fellesskapet – noen få har mye makt - de svakeste har ingen slik makt og særinteresser kan forstyrre den demokratiske prosessen og ikke tilgodese fellesskapets interesser

New Public Management (NMP) Reformbølge for forvaltning og styring i offentlig sektor siden 1980-tallet Overordnet mål: Modernisering og effektivisering av offentlig sektor Økt vekt på resultater, marked, konkurranse, profesjonell ledelse og brukerorientering Virkemidler: konkurranseutsetting, privatisering, internfakturering og stykkprisfinansiering

Tradisjonell modellMarkedsrettet (NPM) modell HierarkiMarked Regler/rutinerResultater SentraliseringDesentralisering Ressurser etter behovRessurser etter tilbud og etterspørsel Fordeling/omfordeling ut i fra kollektive hensyn Den enkelte velger selv i et marked AnsvarlighetSelvstyre/autonomi Rettferdighet/likhetTilfredsstille markedet Rettigheter som borgerSuveren bruker Kollektiv handlingKonkurranse Profesjons- og regelorientertLedelsesorientert Opptrer som nøytral ekspertiseSøker andre(private) partnere Stabil og forutsigbarPrioriterer endring TradisjonFornyelse/omstilling Borger/velgerKunde/bruker

Utfordringer for de tilsatte Den faglige kvaliteten settes under press pga. krav om økt effektivitet og målesystemer som ikke fanger opp alle sider ved saksbehandlingen Mindre jobbtilfredshet Følelse av å ikke gjøre jobben godt nok Uklare linjer – lederansvar pulveriseres Individualisering – ”en hver må sørge for seg” Den enkeltes innflytelse svekkes Dårligere arbeidsmiljø

Rollen som tillitsvalgt De fleste opplever rollen som mer krevende, vanskeligere og mer kompleks Ny ledertype i staten Nye organisasjonsmodeller - flat struktur, team- eller prosjektorganisering Ledelse og ansvar uklart pga. sentralisering I staten - desentralisering

Et mer brutalt arbeidsliv Utrygghet og uro for - arbeid og opparbeidede rettigheter Økt omstillingstakt sammenslåinger, nedbemanninger, flytting av etablerte arbeidsplasser Færre fast tilsatte – mer bruk av konsulenter Høyere sykefravær Mer utstøting