HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

DIDAKTIKK Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler.
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Pedagogisk analyse.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Didaktisk relasjonstenkning
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Pedagogisk utviklingsarbeid
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Utdanningsforbundet Halden
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Strategier og kompetanse
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
LP og evidens i undervisningen
Observasjon, planlegging og dokumentasjon
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Skoleledelse og skoleutvikling
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Skolen som lærende organisasjon NFFL
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Pedagogikk og profesjon
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Loen-konferanse mars 2006 Tema: Kunnskapsløftet Pedagogikkseksjonen ved HVO Fokus: Didaktisk kompetanse Eldrid Digernes, Stine Ekornes og Kari Anne.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Et menneske forstår et begrep, en ferdighet, en teori eller et kunnskapsområde når hun eller han er i stand til å bruke det riktig i en ny situasjon. Blyth.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
LÆRERES YRKESKULTUR OG YRKESKUNNSKAP
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning Didaktikk som analyse av skolens virkelighet Normativ og analytisk didaktikk Utviklingsorientert didaktikk

1. Didaktikk som teori om planlegging av undervisning Didaktikk som overveielser av skolens innhold Innholdet i undervisningen Innholdet og mål Didaktikk som refleksjoner om både innhold og arbeidsmåter Innhold (hva), arbeidsformer (hvordan) Reidar Myhre, Torstein Harbo Allmenn vs. fagrettet didaktikk

Didaktikk som teori om begrunnelser for undervisning Refleksjoner om mål, innhold, arbeidsformer OG HVORFOR (begrunnelser) Bjørndal & Liberg, Gundem Tre grunnspørsmål; Hva, hvordan og hvorfor Normativ didaktikk; Hvordan undervisningen bør være

2. Didaktikk som analyse av skolens virkelighet ”Bør- nivået” Læreplanens idealer Læreplanens intensjoner og idealer Gap ”ER-nivået” Virkeligheten i undervisnings og læringssituasjonen

Rammefaktorteorien (Ulf P. Lundgren) – en ”omvendt” tankemåte Starte med situasjonen som den er , og spørre hvorfor den blir som den blir Rammefaktorer – noen eksempler; Økonomiske rammer, læremidler, lokaler Hva kan læreren kontrollere og hva kan hun ikke kontrollere

3. Normativ og analytisk didaktikk Normativ didaktikk, drøfter idealene i skolen og foreskriver prinsipper for valg av innhold og arbeidsmåter for god undervisning Analytisk didaktikk, er deskriptiv og hviler på kjensgjerninger om virkeligheten i undervisningssituasjonen Læreren må arbeide både normativt og analytisk Gode normer om hva som er god undervisning Bygge på erfaring Både normative og erfaringsbaserte brgrunnelse Den reflekterte lærer Analytisk kompetanse

4. Utviklingsorientert didaktikk En verden i forandring Læreren profesjonelle utvikling, blant annet en kontinuerlig evne og vilje til å reflektere over egne erfaringer og lære av sin ”feil”. Gunnar Handal og Per Lauvås Erfaringslæring og aksjonslæring Tom Tiller Halvor Bjørnsrud

God eller dårlig praksis Undervisning i klasserommet Revidert plan Registrere og beskrive Hvilke ideer og normer hva som skjedde Hvorfor? Hvilket innhold? Hvile aktiviteter? Hvilken situasjon? Analytisk refleksjon Hvorfor ble ting som de ble? God eller dårlig praksis Hva kan forbedres?