Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
LÆRERES YRKESKULTUR OG YRKESKUNNSKAP
(Kilde: Handal og Vaage 1985)
2
1. Innledning Historisk bakgrunn Rammefaktorer
Fokus: handling og kompetanse Egen refleksjon
3
2. Historisk bakgrunn Lærerutdanning Status, rekruttering
Lærerrolle og yrkeskunnskap Dvs. sosialisering i yrkesfeltet
4
3. Rammefaktorer Økonomi Lov (regel) Læreplan (mål) Konsekvens:
Mestringsstrategier
5
4.Handling Yrkeskunnskap: Praksisteori/ Tacit knowledge/ Taus kunnskap
6
Handling forts. Kunnskapsinnhold Kunnskapsorientering
Kunnskapsstruktur
7
Handling forts. Elbaz: Kunnskapsstruktur Rules of practice
Practical principle Images
8
Handling forts. Lefebres:Handlingsnivåer
Gjentakelse Mimetisk Fornyelse
9
5.Kompetanse Formell Kompetent Diskursiv
10
Kompetanse forts . Formell kompetanse Teori og praksis
Skikkethet; fag og ped. Samlet helhet???
11
Kompetent kompetanse Mestre rutiner i praksis Felles syn på sit. Inkludering i en kultur
12
Diskursiv kompetanse Faglig/pedagogisk perspektiv
Føre en diskursiv samtale Ut fra: etisk syn Logisk argumentasjon Vitenskapelig tenkemåte
13
6.Egen refleksjon Drøft funksjonelt handlingsnivå
Hvilke vilkår må være til stede for å oppnå Diskursiv og kompetent kompetanse?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.