Den samfunnskapte virkelighet (1)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Språk og sosialisering
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Sosiologi i barnehagen
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Symbolsk interaksjonisme
Undervisning om Joyce Travelbee
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Klassiske hverdagslivsteorier
Goffman, Garfinkel og Giddens
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Kvalitativ metode i markedsforskning
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
(Barne-og ungdomspsykologi)
Kvalitet og brukermedvirkning
Essay er en skriftlig sjanger.
Kulturteori
Kvalitative og kvantitative metoder
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Forelesning i mikroøkonomi.
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
SGO Metode Introduksjon Våren 2005 Per Gunnar Røe.
EXFAC03-MVIT Samværstenkning om kommunikasjon
Kvalitative forskningsmetoder
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Tidlig psykologisk antropologi:
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Om identitet og sosialisering
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Samværstenkning om medier og kommunikasjon
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Skrive for å lære Berit Bratholm Pedagogikk årsstudium.
Lekens egenverdi.
Utstøtelse og ekskludering som sosial praksis
Kvalitative og kvantitative metoder
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Kapittel 11 Læringsteori.
Institusjonelle omgivelser
Roller.
RFID på Deichmanske bibliotek
(Barne-og ungdomspsykologi)
Dag G. Aasland Samarbeid om velferdsteknologi Agder 7. mars 2019
Tidlig psykologisk antropologi:
JUS4122 Rettssosiologi Introduksjonsforelesning
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Den samfunnskapte virkelighet (1) Berit Bratholm:ped 60

Innledning Bokens forutsetninger og bakgrunn Bokens formål, struktur og innhold Forelesningens anslag

Bokens forutsetninger og bakgrunn Sentrale begreper og kunnskapsstrukturer for boken: Virkelighet: kvalitet knyttet til fenomen Viten: Overbevisning om at fenomen er virkelige og besitter spesifikke karakteristikker Fenomenologisk analyse av dagliglivet: analyse av den subjektive opplevelse av dagliglivet

Forutsetninger: Begrepenes sosiale relativitet Kunnskapssosiologien: beskjeftiger seg med analyse av den samfunnskapte virkelighet Fokus: Forhold mellom den menneskelige tanke og den sosiale kontekst den oppstår i

Forutsetninger Marx-menneskets bevissthet er bestemt av dets sosiale væren Nietzsche- opposisjon til Marx, antiidealisme og begrepet falsk bevissthet Dilthey- menneskets tanke uunngåelige historisitet

Bokens formål, struktur og innhold Kunnskapsosiologi: Fokus på sosiologisk teori og ikke metode Den er en del av empirisk sosiologi Fokus på alt som foregår i samfunnet og som betraktes som kunnskap Dvs: Common-sense viten som skaper betydningsstrukturer og som bidrar til konstruksjon av virkeligheter

Formål Weber: Sosial virkelighet konstitueres gjennom subjektive betydninger Mead: Teorien om symbolsk interaksjonisme

Sentrale spørsmål Hvordan blir samfunnets virkelighet konstruert ? Finnes det mange virkeligheter? Hvordan skal vi tolke virkelighetene?

Forelesningens anslag - grunnlaget for kunnskap i hverdagen Hverdagens virkelighet Sosial interaksjon i hverdagen Språk og viten i hverdagen

Hverdagens virkelighet Formål 1:Utføre en analyse av den kunnskap/viten som styrer vår atferd i hverdagen Nøkkelspørsmål: Hvordan fremstår hverdagen for samfunnets medlemmer? Formål 2: Gjøre rede for grunnlaget for hvorledes kunnskap konstrueres i hverdagen. Flere nøkkelspørsmål? Hvorledes objektiveres og konstrueres subjektive opplevelser? Hvordan forstås og bygges opp en intersubjektiv common-sense verden?

Bevissthet Bevissthet er intensjonell Bevisstheten: fokus på dets intensjonelle karakter Hverdagens virkelighet: intersubjektiv verden