Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

2 Leseferdigheter og lesevaner
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
22 tips for den faglitterære forfatteren
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Mikrotesting Laura Arlov, Brukskvalitet, Skatteetaten
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Hvordan gjøre en god eksamen?
Roman- og novelleanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Om å skrive om litterære tekster
Dialektisk relasjonsteori
Eksamenstips.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Prosjekt og forskningsrapport
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Anna-Lena Østern, NTNU Hamarseminaret.
Resonnerende tekst.
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
som eksamensbesvarelse
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Individuell fagtekst fra praksis.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Utarbeidet av Sissel Vestre
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Prosjektoppgaven.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Å skrive noveller.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Gjennomgang før eksamen
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism. Stockholm, HLS Förlag

F3a/bMona-Lisa Angell-Jacobsen Hvorfor skrive referanser?

F3a/bMona-Lisa Angell-Jacobsen ”Ett svar är att om jag gör det så kan jag hoppas at läsaren i gengäld gör en ansvarsfull läsning av texten” (Taguchi, 2004:17).

F3a/bMona-Lisa Angell-Jacobsen Å muliggjøre ansvarsfulle lesninger  I følge Taguchi (2004:17) kan det å la leseren få et inntrykk av hvordan det jeg skriver forholder seg til andre måter å tenke på muliggjøre at leseren kan forholde seg mer åpen eller kritisk til teksten.  For å muliggjøre ansvarsfulle lesninger er det avgjørende at vi oppgir påstander eller meningers ”avsender”.  Hvem er avsenderen? Faglitteratur? Offentlige skriv? Noen du har intervjuet? Dine refleksjoner? Dine refleksjoner der du støtter deg til faglitteratur eller andre tekster? Annet?

F3a/bMona-Lisa Angell-Jacobsen Hvorfor ”ansvarsfulle lesninger”?  Tekster skapes i spesifikke kulturelle og historiske kontekster.  Flere påpeker at akademiske tekster ikke bare beskriver ”virkeligheter”, de er med på å skape ”virkeligheter” (Said, 1979; Taguchi, 2004).  Å ta stilling til det du leser. Hva mener jeg om dette? Hva mener andre om dette?  Å muliggjøre ansvarsfulle lesninger. Åpenhet om hvem som er avsender: ”Kunnskap” er kulturelt og historisk betinget… Ergo er forfatteres kunnskaper også kulturelle. Åpenhet om tekstens kontekst kan muliggjøre ansvarsfulle lesninger.

F3a/bMona-Lisa Angell-Jacobsen Men hva har regler for akademiske tekster med det å være førskolelærer å gjøre?

F3a/bMona-Lisa Angell-Jacobsen Men er dette relevant for førskolelæreryrket?  Hvorfor skal førskolelærerstudenter lære å skrive akademiske tekster? Er det ikke nok for førskolelærerstudenter å lære om å ”jobbe i barnehager”? Et studie på bachelornivå Et studie på bachelornivå Spilleregler for å kunne uttale seg i det ”offentlige rom” Spilleregler for å kunne uttale seg i det ”offentlige rom” Barnehager er ”politikk”: Hvem sine stemmer høres i debatten? Barnehager er ”politikk”: Hvem sine stemmer høres i debatten?

F3a/bMona-Lisa Angell-Jacobsen Akademiske tekster  BÅDE det faglige innholdet OG den skriftlige framstillinga / håndverket Innledninga: Hva bør med? Innledninga: Hva bør med? Hoveddelens struktur: Hoveddelens struktur: OverskrifterOverskrifter AvsnittAvsnitt ReferanserReferanser Struktur: Å holde kontakt med problemstilling/ mål/ tema/ temaer du har redegjort for tidligere i tekstenStruktur: Å holde kontakt med problemstilling/ mål/ tema/ temaer du har redegjort for tidligere i teksten Avslutninga: Hva bør med? Avslutninga: Hva bør med? Litteraturlista Litteraturlista

F3a/bMona-Lisa Angell-Jacobsen Eksempler på referanseskriving  I følge Kinge (2003) …  Kinge (2003) skriver…  Jeg støtter meg til Kinge (2003) som skriver at…  Kinge (2003) bygger på Bae (1996) som påpeker at anerkjennelse er…  Sosiale og emosjonelle vansker kan defineres som ”…..” (Kinge, 2003:21).  UTFORDRING: Se etter ulike måter å gjøre dette på når du leser faglitteratur.

F3a/bMona-Lisa Angell-Jacobsen Flere grunner til å oppgi referanser…  Å skrive en oppgave er en mulighet til å vise sensor at du har lest: Pensumlitteratur Pensumlitteratur Relevante offentlige skriv som rammeplan, lovverk, temahefter og andre rundskriv og stortingsmeldinger Relevante offentlige skriv som rammeplan, lovverk, temahefter og andre rundskriv og stortingsmeldinger Annen relevant faglitteratur Annen relevant faglitteratur Eventuelt relevante avisartikler, dikt eller lignende Eventuelt relevante avisartikler, dikt eller lignende (At du har lest og viser at du kan anvende det du har lest er en viktig del av hva sensor ser etter…)  I eksamensreglementet er det å ikke oppgi referanse omtalt som ”fusk”… Å skrive om ”støttende stillas” uten å oppgi referanse for dette begrepet kan altså leses som plagiering.

F3a/bMona-Lisa Angell-Jacobsen Litteratur  Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism. Stockholm, HLS Förlag  Said, E. (1979) Orientalism. New York, Random House