Estetisk kompetanse og skapende virksomhet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Advertisements

Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Naturen som lekeplass for barnehagen
Månedsevaluering november 2011
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Kristin Danielsen Wolf, HiOA
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Rolighetsmoen barnehage
Kunst i grunnskolens barnetrinn
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Ny rammeplan for barnehagen
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Estetisk læreprosesser
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Valgfag på Kastellet skole
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø
Musikkfa get Korleis blir innhaldet, organiseringa og undervisninga no, då?
DRAMA Estetiske læreprosesser i barnehagen Introduksjonsforelesning
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
HVA ER DRAMA? Forelesning i drama F2C Hege Hansson
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dramafaglig prosjektarbeid
Den estetiske dimensjon i L-97
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Lekens betydning for læring av matematikk
Estetiske læreprosesser i barnehagen
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Læringsteorier i matematikk -hvorfor gjør vi det vi gjør i matematikkundervisninga?
UKE 38 – 41: SKOGUKA,BRANNVERN. PERIODEPLAN FOR LEKESTUA UKE 38 – 41: HØST, SKOGUKA,BRANNVERN. Mål for perioden: Barna skal få kjennskap til barnehagens.
Periodeplan for Minsten Uke Skoguke, brannvernuke. Periodeplan for Minsten Uke HØST; Skoguke, brannvernuke. Mål for perioden: Barna skal.
Barnehagens innhold skal være allsidig og variert, og utformes slik at hvert enkelt barn får opplevelser og erfaringer som støtte for sin utvikling av.
Lekens egenverdi.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for SOMMERLY Uke Høst, Skoguke og brannvern .
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Rapportering BARN & ROM Ilabekken barnehager
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Montessori og teknologi
Utskrift av presentasjonen:

Estetisk kompetanse og skapende virksomhet Om Malcolm Ross’ modell didaktisk tenkning for estetisk kompetanse og læring

Kompetanse-/læringsområder: Stimulere sansene Utvikling av fantasi og kreativitet Utvikling av mediekunnskap Utvikling av håndverk

Kjerne og ramme Kjernen i utvikling av estetisk kompetanse: IMPULS Rammen rundt all skapende virksomhet: en LEKENDE atmosfære, en UTFORSKENDE holdning

IMPULS Sansemessige inntrykk Iscenesatte eller ”tilfeldige” Kollektive og individuelle Kunst, hverdagsliv, natur, medier Sterke, følelsesmessige, berørende Inspirerer til uttrykk på en eller annen måte Motivasjon og engasjement

LEK – en mental innstilling og holdning Grunnlag for alt skapende arbeid Åpen holdning Frivillig, lystbetont Frihet, ingen riktige svar, frisettelse Alt er mulig Symbolske representasjoner, som-om Forskende og eksperimenterende

Sansestimulering Utvikle et bredt sanserepetoir Åpenhet for inntrykk og følelser – mottakelig for den mangfoldige informasjonen som omgir oss Multisanselige og fokuserte miljøer Rikere opplevelser, følelser, erfaringer, refleksjoner

Fantasi og kreativitet Fantasi er tankevirksomhet, indre bilder og forestillinger Kreativitet er å realisere/uttrykke de indre bildene, fantasien Rekonstruktiv/reproduserende Konstruktiv/nyskapende

Mediekunnskap Kunnskap om og erfaring med de ulike ekspressive medier Ulike medier (uttrykksformer) har ulike muligheter og utfordringer Bilde, skulptur, dans, poesi, musikk, teater, lek, film, litteratur… Iaktta, oppleve, utforske, utprøve

Håndverk Ferdigheter i å håndtere mediene Teknisk kontroll Teknikker, metoder Mesterlære og learning by doining and reflecting Øving gjør mester Jfr. treningsleir

Uttrykk og kommunikasjon Det estetiske formspråket kan sammenlignes med det verbale; det krever språkforståelse og ordforråd

??? Hva slags impuls? Hvilket medie? Hva må vi kunne før, og hva lærer vi underveis?

Proximal Zone – Det potensielle rom (D. Winnicot) Gi barna støtte for sin egen uttrykksform Gi barna impulser som kan bidra til en videreutvikling av sitt uttrykk Hva er det aktuelle mediet til enhver tid – i forhold til alder/modning og uttrykksbehov? Den åpne og lyttende pedagog

Estetisk dimensjon Opplevelse (inntrykk) Erfaring gjennom praksis/handling (uttrykk) Vurdering (kritikk)

Estetiske læreprosesser ”En æstetisk læreproces er en læringsmåde, hvorved man via æstetisk mediering omsætter sine indtryk af verden til æstetiske formudtryk for herigennom at kunne reflektere over og kommunikere om sig selv og verden.” (Austring og Sørensen i Æstetik og læring 2006:107)

Læringsbegrepet i barnehagen ”Når det gjelder barnehagebarn, er handlingsbaserte erfaringer som oftest ansett som de mest verdifulle forutsetningene for gode, effektive og stabile endringer i ønsket retning. Aktiv handlings – og opplevelsesbasert læring/…/ blir således barnehagens sentrale bidrag til livslang læring.” (Bjerkestrand og Pålerud 2008:78)

Vygotsky: Evne til fantasi og forestillingsevne har en like viktig funksjon i læring og læreprosesser som hukommelseskunnskap

Estetiske læreprosesser Intellekt og følelser Varmt og kaldt Handlende og analyserende Ikke bare imitasjon og reproduksjon, men nyskapende og produserende = Kunnskapende

Til slutt……. ”….. Og når vi lykkes, opplever vi en forunderlig synergieffekt; 1+1 er mer enn 2! Den innsikten og forståelsen som syntesen mellom form og innhold tilfører, er større enn det enkeltdelene representerer. Vi står i et kunstfag.” (Kari M. Heggstad i 7 veier til drama 1998)