Bedre vurderingspraksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Vurdering for læring.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vurdering for læring på Linderud skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Bedre vurderingspraksis
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Muntlige ferdigheter i klasserommet
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Lesing og lesestrategier
Eli Kari Høihilder 2009 ELEVVURDERING LK 06.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Leseprosjekt VG1.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Kapittel 14: Tale og lytte
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Vurderingskriterier enkel versjon
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Utskrift av presentasjonen:

Bedre vurderingspraksis

Arbeidet vårt så langt: Oppstartsamling for hele skolen på Gjøvik august 2007 Vi hadde ikke samme forståelse og motivasjon for piloteringsprosjektet Brukte noe tid på å definere oppdraget, og på å finne hensiktsmessig organisasjonsform I starten jobbet vi for å finne tolkningsfellesskapet i fagseksjoner på tvers av trinn, men nå gjennomfører vi prosjektet på 10.trinn i alle fag unntatt kroppsøving.

Det har ført til: Vi jobber på tvers av fag innenfor trinnet. Vi kan tilpasse kjennetegnene noe til hverandre, slik at det vi gjør kan brukes i flere fag Vi har flyttet mye av arbeidsmengden vår til forberedelsestiden Bruker mer tid enn tidligere på samarbeid Opplever at vurderingsarbeidet i etterkant av oppgaver er mindre krevende enn tidligere

Derfor: Det må settes av tid til arbeidet. Det tar mye tid i begynnelsen, mindre etter hvert som man får rutinene på plass. Vi trengte å sette av faste tidspunkter for å få gjennomført arbeidsøktene våre.

Derfor: Har vi etter hvert utviklet et tolkningsfellesskap Blitt mer bevisste på ord og uttrykk vi har brukt i både fagplaner, arbeidsplaner og kjennetegnsoversikt til enkelt oppgaver Forenkler det vurderingsarbeidet, fordi vi allerede har tenkt nøye igjennom hva vi ser etter.

VURDERINGS-KRITERIER Mal for fagplan Høst 2007 Fag: Tema: Periode: MÅL FRA L-06 VURDERINGS-KRITERIER MINE MÅL ARBEIDSMÅTER VURDERINGSFORMER HUSK:

VURDERINGS-KRITERIER Utgangspunktet: Fag: Norsk Tema: MIN FRAMTID Periode: Uke 34 - 39 MÅL FRA L-06 VURDERINGS-KRITERIER MINE MÅL ARBEIDSMÅTE VURDERINGSFORMER -uttrykke egne meninger i diskusjoner og vurdere hva som er saklig argumentasjon - vurdere egne og andres muntlige framføringer - gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner, tolkende opplesing, rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere - formidle skriftlig egne leseerfaringer og leseopplevelser basert på tolkning og refleksjon - bruke tekstbehandlingsverktøy til arkivering og systematisering av eget arbeid - bruke tekster hentet fra bibliotek, Internett og massemedier på en kritisk måte, drøfte tekstene og referere til benyttede kilder - bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne norskfaglige og tverrfaglige tekster - vurdere estetiske virkemidler i sammensatte tekster hentet fra informasjons- og underholdningsmedier, reklame og kunst og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder - gjøre rede for prinsipper for opphavsrett og personvern Du skal kunne: Sette deg inn i skriftlig materiell, reflektere over innholdet og gi uttrykk for din personlige mening om temaet Skrive og holde en tale Følge med på, vurdere og gi tilbakemelding på andres taler Skrive referat fra en debatt Vite om virkemidler som brukes for å påvirke Kjenne igjen og vurdere virkemidlene partiene bruker for å overbevise velgerne Skrive en tekst i selvvalgt sjanger som illustrerer en aktuell sak Lærergjennomgang Klasseaktiviteter Individuelt arbeid Samarbeid i grupper Uke 39: Du skal holde en tale. Denne vurderes med karakter (muntlig). Få tilbakemelding fra medelever på talen Uke 37: Du skal skrive en tekst i selvvalgt sjanger. Vurderes med karakter (skriftlig) Før høstferien (husk å avtale tid med norsklærer): Du skal sammenligne tekster om en person/et tema. Du velger selv om du vil presentere skriftlig eller muntlig. Vurderes uten karakter.

En nærmere titt på vurderingskriteriene: Du skal kunne: Sette deg inn i skriftlig materiell, reflektere over innholdet og gi uttrykk for din personlige mening om temaet Skrive og holde en tale Følge med på, vurdere og gi tilbakemelding på andres taler Skrive referat fra en debatt Vite om virkemidler som brukes for å påvirke Kjenne igjen og vurdere virkemidlene partiene bruker for å overbevise velgerne Skrive en tekst i selvvalgt sjanger som illustrerer en aktuell sak

KJENNETEGN PÅ MÅLOPPNÅELSE Neste trinn: Fag: Norsk Tema: MIN FRAMTID Periode: Uke 34 - 39 MÅL FRA L-06 KJENNETEGN PÅ MÅLOPPNÅELSE Arbeidsmåter VURDERINGSFORMER - uttrykke egne meninger i diskusjoner og vurdere hva som er saklig argumentasjon - vurdere egne og andres muntlige framføringer -gjennomføre enkle foredrag, presentasjoner, tolkende opplesing, rollespill og dramatisering, tilpasset ulike mottakere - formidle skriftlig egne leseerfaringer og leseopplevelser basert på tolkning og refleksjon - bruke tekstbehandlingsverktøy til arkivering og systematisering av eget arbeid - bruke tekster hentet fra bibliotek, Internett og massemedier på en kritisk måte, drøfte tekstene og referere til benyttede kilder - bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne norskfaglige og tverrfaglige tekster - vurdere estetiske virkemidler i sammensatte tekster hentet fra informasjons- og underholdningsmedier, reklame og kunst og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder - gjøre rede for prinsipper for opphavsrett og personvern 2: -Du skal vite hva en tale er -du skal kunne bruke kilder for å finne informasjon -du skal kunne framføre din egen tekst 3/4: -Du skal kunne skrive en tale -du skal kunne bruke kilder på en nokså selvstendig måte -du skal kunne vurdere kildene (mene noe om dem) -du skal kunne fylle grunnleggende sjangerkrav -du skal kunne framføre teksten delvis frigjort fra manuset ditt 5/6: -Du skal ha funnet relevant kildestoff og gjort en god research -du skal kunne velge bort unyttig/irrelevant stoff -du skal kunne dokumentere kilder -du skal kunne tolke og vurdere kildestoff og sette det i sammenheng med andre kilder, og vise at du reflekterer over det du leser og lærer -Du skal kunne arbeide selvstendig -du skal fylle sjangerkravene -du skal kunne framføre teksten din godt frigjort fra manus -du skal kunne vise god presentasjonsteknikk (pusteteknikk, snakke tydelig, kontakt med publikum) -du skal gjennom framføringen vise at du kan stoffet ditt skikkelig - Lærergjennomgang - Klasseaktiviteter - Individuelt arbeid - Samarbeid i grupper Uke 39: Du skal holde en tale. Denne vurderes med karakter (muntlig). Få tilbakemelding fra medelever på talen Uke 37: Du skal skrive en tekst i selvvalgt sjanger. Vurderes med karakter (skriftlig) Før høstferien (husk å avtale tid med norsklærer): Du skal sammenligne tekster om en person/et tema. Du velger selv om du vil presentere skriftlig eller muntlig. Vurderes uten karakter.

En nærmere kikk kjennetegnene: 2 -Du skal vite hva en tale er -du skal kunne bruke kilder for å finne informasjon -du skal kunne framføre din egen tekst 3 eller 4 -Du skal kunne skrive en tale -du skal kunne bruke kilder på en nokså selvstendig måte -du skal kunne vurdere kildene (mene noe om dem) -du skal kunne fylle grunnleggende sjangerkrav -du skal kunne framføre teksten delvis frigjort fra manuset ditt

En nærmere kikk kjennetegnene: 5 eller 6 -Du skal ha funnet relevant kildestoff og gjort en god research -du skal kunne velge bort unyttig/irrelevant stoff -du skal kunne dokumentere kilder -du skal kunne tolke og vurdere kildestoff og sette det i sammenheng med andre kilder, og vise at du reflekterer over det du leser og lærer -Du skal kunne arbeide selvstendig -du skal fylle sjangerkravene -du skal kunne framføre teksten din godt frigjort fra manus -du skal kunne vise god presentasjonsteknikk (pusteteknikk, snakke tydelig, kontakt med publikum) -du skal gjennom framføringen vise at du kan stoffet ditt skikkelig

Eksempel på kjennetegn for konkrete oppgaver/prøver Kjennetegn på måloppnåelse: Matt 18.20 (Tor Åge Bringsværd) 2: Du kan gjenfortelle novellen. Kan peke ut hovedpersoner. 3-4: Du kan finne tema i novellen. Fortelle hvilken synsvinkel som er brukt. Beskrive hovedpersoner og bipersoner. Gjenkjenne virkemidler som er brukt i novellen. 5-6: Du kan skildre/forstå hovedpersonene. Gi uttrykk for egne meninger om temaet, vise noe om temaets aktualitet da det ble skrevet og i dag. Vise hvordan virkemidlene er brukt og hva det betyr for historien.

Flere eksempler:

Flere eksempler:

Flere eksempler:

Flere fag Vi har tatt i bruk denne måten å jobbe på i flere fag enn de fire som er med i prosjektet. Alle lærerne på trinnet var på en eller annen måte involvert i ett eller flere av fagene som gikk inn i pilotprosjektet, og siden vi opplever arbeidsmåten som veldig nyttig, bestemte vi oss for å gjennomføre denne vurderingsmåten i alle fag, bortsett fra kroppsøving.

Fordi: Vi får avklart mange uklarheter og uenigheter gjennom samarbeidet i oppkjøring til periodene Vi kan uten store problemer dekke opp for hverandre, enten i timer eller i vurderingsarbeid Lærerne vurderer mer likt, og det oppfattes dermed som mer ”rettferdig” Elevene etterspurte kjennetegn i de andre fagene Elever og foreldre forstår bedre begrunnelsen for gitte karakterer, og vi får dermed færre spørsmål/klager.

Eksempel fra engelsk, kjennetegn for bokrapport februar 2008 KARAKTER INNHOLD SPRÅK 2 Du kan gjengi innholdet. Du kan si noe hovedpersonen(e) Du kan si noe om hva du synes om boka. Kan ha skrivefeil. Vi forstår hva du mener. 3-4 Du kan referere handlingen. Du kan skildre/ beskrive hovedpersonen(e). Du kan fortelle hva du mener om boka. Kan ha noen skrivefeil Kunne verbets tider, og samsvarsbøying. 5-6 Du kan finne virkemidler. Du kan gjøre rede for temaet, og hva du tror forfatteren ønsker å fortelle oss. Du kan gi uttrykk for/begrunne egen mening godt. Bortimot feilfri grammatikk. Lite eller ingen skrivefeil. Ordforråd.

Veien videre På 10. trinn føler vi oss nå komfortable med denne måten å jobbe på. Vi føler at samarbeidet lærerne imellom er blitt både tettere og mer nødvendig, og vi føler at vi har mye igjen for den investeringen i tid som dette er. I tiden framover er det en utfordring for oss å dra med 8. og 9. trinn for å få hele skolen med på denne måten å jobbe på. Det er viktig at de har sin egen prosess og kommer fram til sine egne metoder. Men vi kan bruke våre erfaringer til å veilede dem.

Samarbeid I tiden framover skal vi også samarbeide med andre ungdomsskoler i fylket vårt. Det er en utfordring å få til møter med lærere på andre skoler Vi må få til et tolkningsfellesskap hvis vi skal kunne samarbeide på en ”matnyttig” måte Vi må ha verktøy for å dele opplegg og gi tilbakemeldinger til hverandre.

Behov for kompetanseheving? I startfasen: En som kunne svare på spørsmål om hva oppdraget gikk ut på Underveis: En som lyttet og stilte spørsmål om hvorfor vi jobbet på vår måte Fortalte oss hva de andre skolene gjorde, og formidlet videre hvordan vi gjorde det. Bindeledd mellom skolene. Nå: En uten i fra som kan stille de ”riktige” spørsmålene, slik at vi ikke blir ”blinde” av eget arbeid. Trigge oss, slik at vi utvikler oss videre. Veilede oss i forhold til hvordan vi kan trekke inn elevene

Vi gleder oss til fortsettelsen!