Situasjonskonteksten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Rett på sak.
Normer, verdier og holdninger
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlig og skriftlig språkbruk i formidling av fagkunnskap
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
HelART i Ulåsen barnehage
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Etikk i pedagogisk arbeid
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Opprettholdende faktorområder
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Politisk påvirkning.
Lesing og lesestrategier
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Sammensatte tekster PPU
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Sammensatte tekster ALU
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
S PRÅKFUNKSJONER Margareth Sandvik Jan Svennevig.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Asperger syndrom og ADHD
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Vurderingskriterier enkel versjon
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Situasjonskonteksten Eik, 8.oktober 2008 Situasjonskonteksten Hva legger man i dette begrepet i SFL? Hvordan kan vi jobbe med situasjonskonteksten?

Har du erfaringer der du helt klart mener at språket bryter med dine forventninger til situasjonen? Hvilken rolle spiller språket når du kjøper billetter på bussen, er på frisøren eller er på joggetur sammen med kompisen din? Hva er typisk språkbruk i en forelesning? Hva kan foreleseren gjøre for å overraske? Er det situasjonskonteksten som bestemmer hvilken språkbruk som passer, eller omvendt? Hvordan er forholdet mellom deg og førskolelæreren når dere snakker sammen? (symmetrisk eller assymetrisk)?

Maagerø (2005): Det er visse trekk ved den situasjonen som samhandlingen finner sted i, som ser ut til å være av betydning for språkbruken vår (eks: hvor godt samtalepartnerne kjenner hverandre, hvilke sosiale roller de har, hva som er tema, hvor samtalen finner sted), mens andre trekk ved situasjonen ikke ser ut til å være av betydning

Hva legger vi i begrepet kontekst? Situasjonskonteksten: Den konkrete her-og-nå-situasjonen som teksten blir til i Kulturkonteksten: Mer abstrakt. Alle konkrete tekster og alle konkrete situasjonskontekster er på en måte en realisering av kulturen Analogien: Været/Klima

Kulturkontekst Situasjonskontekst Felt Tekst Relasjon Mediering Figur: Forholdet mellom tekst, situasjonskontekst og kulturkontekst

Halliday (språkforsker): Et dynamisk samspill mellom tekst og kontekst (ikke et årsak- virkningsforhold). Tre faktorer i enhver situasjons- kontekst som har betydning for de språklige valgene vi foretar (Felt, relasjon og mediering) Malinowskij (antropolog): Begrepa situasjonskontekst og kulturkontekst Firth (språkforsker): Kjennskap til konteksten gjør at man kan forutsi en del om språkbruken Modellen hans: Deltakerne, handlingen, andre relevante trekk ved situasjonen, følgene av den verbale handlingen

Registervariabler: Forklaring: Alle disse tre faktorene Felt Selve aktiviteten som foregår i situasjonen, eller emnet som det snakkes eller skrives om (eks: en medarbeidersamtale) Relasjon Forholdet mellom deltakerne i samhandlingen (eks: assymetrisk) Mediering Den rolla språket spiller i samhandlingen Alle disse tre faktorene påvirker språkvalgene våre

Felt Teknisk spesialisert - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Dagligdags Teknisk språk: Tekniske termer Akronymer Forenklet setningsbygning Prosesser som relaterer to ting til hverandre Dagligdags språk: Dagligdagse ord Ingen forkortelser Standard setningsbygning Identifiserende prosesser (som definerer eventuelle termer)

Relasjon Likhet (Symmetri)------------------------------------------------------------Ulikhet (Asymmetri) MAKT Sterkt-----------------------------------------------------------------------------------Svakt FØLELSESMESSIG ENGASJEMENT Hyppig--------------------------------------------------------------------------------Sjelden KONTAKT

Forts. relasjon Språklige konsekvenser når relasjonen er ”sånn eller sånn”: Uformelt språk: Ord som viser holdning Gruppespråk Forkortelser Slang Banneord Avbrytelser, overlappinger Fornavn, kallenavn, kjælenavn Formelt språk: Nøytrale ord Formelle ord Fulle former Ikke slang Høflighetsuttrykk Vente til den andre er ferdig Titler, etternavn Uttrykk som viser ærbødighet og respekt Oppgave: Hva kan du si om relasjonen i lederen fra avisa Vårt Land? Kommenter maktrelasjoner, grad av kontakt og grad av følelsesmessig Engasjement + om språket er formelt eller uformelt.

Mediering Muntlig og skriftlig språk: Språklige konsekvenser for mediering. Muntlig språk: Organisert etter turtaking Kontekstavhengig Dynamisk struktur Interaktiv oppdeling Uten markert slutt Språklige uttrykk for spontanitet Hverdagslig ordforråd Variert grammatikk Grammatisk kompleksitet Mindre leksikalsk tetthet Skriftlig språk Mer monologisk orientert Mindre kontekstavhengig Synoptisk struktur Tilrettelagt og gjennomtenkt oppdeling Med mer markert slutt ”siste utkast” (redigert) ”prestisjefylt” ordforråd Standardisert grammatikk Grammatisk enkle setninger Leksikalsk tetthet (informasjonen pakket sammen)

Oppsummering Register-variabler: Forklaring: Eksempel og utdyping: FELT Selve aktiviteten som foregår i situasjonen, eller emnet som det snakkes eller skrives om Sosiale aktiviteter: Sparke fotball, tur med venn, middag med familien, diskusjon i klassen, spille ludo, jobbintervju Emnet eller temaet for samhandlingen: forurensning, en sykdom, syntaks, SFL RELASJON Forholdet mellom deltakerne i samhandlingen To generelle situasjonstyper: Formelle eller uformelle situasjonskontekster - Status- og maktsrelasjoner (likhet eller ulikhet mellom samtalepartnerne) - Sterkt eller svakt følelsesmessig engasjement Hyppig eller sjelden kontakt mellom deltakerne i kommunikasjonen MEDIERING Den rolla språket spiller i samhandlingen Om man bruker språket som handling eller som refleksjon (handlingsbasert distansering) Om man har mulighet for rask respons (romlig/mellompersonlig distansering)

KK ( Kontekstuell konfigurasjon) Felt: Å rose noen / Relasjon: Foreldre til barn/ Mediering: Muntlig tale Kontekstuell konfigurasjon: Foreldre roser barn i muntlig tale En annen KK: Maria introduserer kontekstbegrepet i SFL til studentar i en forelesning

Tønnesson (2008) om situasjonskonteksten: Situasjonskonteksten er noe annet enn den mer allmenne, relevante kulturkonteksten […]. I situasjonen betrakter vi konkrete mennesker med bestemte intensjoner idet de skriver og leser teksten. Situasjonen preger både skrivingen og lesningen. Det er ikke likegyldig om vi leser et Aftenposten-innlegg til morgenkaffen eller om vi leser samme teksten som forberedelse til et politisk radiointervju.” (2008:99)

Susanne Moen (2002) om konteksten: Konteksten – den sammenhengen teksten trykkes i. ”En tekst produseres og tolkes i en sammenheng. Vi kan skille mellom to nivåer av sammenheng. Først har vi den umiddelbare situasjonen hvor teksten skrives og leses. Forfatteren, skrivebordet, PC-en vil inngå her. Det samme vil avisen teksten er trykt i, og leseren, i dette tilfellet meg med alle mine erfaringer, oppfatninger og verdier. Videre har vi en større sammenheng som består av hele det samfunnet reklamemakeren og leseren lever i. Det er her vi utvikles som forfattere og lesere med kunnskap, ideer og verdier.” (2002:93) Refererer til en kontekstmodell med teksten i sentrum, så situasjonskonteksten, så kulturkonteksten. Situasjonskonteksten: Den umiddelbare konteksten, som altså består av en forfatter som produserer en tekst, og en leser som tolker teksten. I tolkning av situasjonskonteksten: Hva foregikk når teksten ble laget, og når den har blitt lest? Hvem har skrevet teksten? Når? Hvorfor? Hvilke holdninger har forfatteren? Hvor har teksten stått på trykk? Hvem leser teksten? Hvorfor? Hvilke holdninger har leserne, og hvordan oppfatter de teksten?

Oppgaver: Felt Relasjon Mediering: Velg et par tekster på arket. Hva utgjør feltet i tekstene? (Aktivitet og emne) Relasjon Hva vil du si om relasjonen/ene i reklamen for Hilmers hus? Mediering: Hva mener vi med romlig/mellompersonlig distansering og handlingsbasert distansering? Vis gjennom eksempler.

Kilder Hovedkilde: Kapittel 2 Språket som mening av Eva Maagerø Andre kilder: Tønnesson, Moen