YRKESETIKK - A1 10.12.2007 Arnbjørg Engenes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etikk i møte med mennesket
Advertisements

Møteplass for etisk refleksjon
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
AMBULANT MILJØTERAPEUTISK TEAM
Etiske modeller - hva er det?
Språk og sosialisering
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Etikk.
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Etikk og brukermedvirkning
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Etikk og moral i lederskap
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Introduksjon til etikk for farmasøyter
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Den entusiastiske lærer
«Hvorfor gjør vi det?» Refleksjoner om etikken – og grunnmuren
Skoleledelse og skoleutvikling
Innføring i yrkesetikk for lærere
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Etikk i veiledning Lars Gunnar Lingås, fil dr.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Lekens egenverdi.
Etikk Læren om rett og galt.
Kapittel 1 SAMSPILL.
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

YRKESETIKK - A1 10.12.2007 Arnbjørg Engenes

Pensum Hareide, Berger J. (1997) En dyd av nødvendighet. Innføring i yrkesetikk for lærere. Sandefjord: Læremiddel-forlaget. Imsen, Gunn (2006): Lærerens verden. Innføring i generell didaktikk. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 15.

Forholdet pedagogikk - etikk Historisk sett: personavhengig religionens rolle Profesjonsutvikling Paradigmeskifte 1970-tallet De siste 10 årene: fra privatisert ansvar til fagforeningspillar!

Forholdet etikk - yrkesetikk Synlig i forholdet til elever, valg/prioritering av lærestoff/innhold, utforming av lærings-miljø, samarbeid (kollegaer, skoleledelse, foreldre), skoleutvikling. Område- og tidsbestemt, geografisk best. Yrkesetisk bevissthet Yrkesetisk kompetanse Handlingsberedskap (Refleksjon)

MAKT Hva er makt? Konstant bevissthet med hensyn til asymmetri Lærerens makt til å definere, differensiere og klassifisere Elever er sårbare Alle elever har krav på respekt Elevers medvirkning

Yrkesetikk Menneskesyn Læringssyn Holdning til eget arbeid Holdninger til å lede barn og unge Holdninger til foreldre Samarbeidspartnere

Menneskesyn Menneskeverdet er ukrenkelig. Alle mennesker er likeverdige og unike. Alle mennesker har utviklingsmuligheter.

Læringssyn Opplæringen er allmenndannende med vekt på allsidighet og aktiv kunnskapstilegnelse. Barn og unge tar ansvar for egen læring. Kunnskap skapes og gjenskapes gjennom erfaringer og i et samspill mellom pedagogen og barnet/ungdommen og barna/ungdommene imellom.

Holdning til eget arbeid Personlig ansvar for vurderinger og handlinger i yrkesutøvelsen. Bidra til at samfunnet får tillit til og respekt for arbeidet i skolen ********************************** Integritet Bevissthet om egen kompetanse

Holdning til å lede barn og unge Lojaliteten er primært til barn/unge. Barn og unge er sentrale aktører i lærings- og utviklingsprosessen. Barn og unge er likeverdige selv om de ikke er jevnbyrdige i samspillet.

Holdning til foreldre/foresatte Samarbeidets primære hensikt er å fremme utviklingen til barn og unge. Foresatte har hovedansvaret Tillit og respekt Samarbeidsforholdet er pedagogens ansvar Foresattes rett til innsyn og innflytelse

Samarbeidspartnere Tillit til andre yrkesgruppers kompetanse Respekt for andre yrkesgruppers kompetanse Medvirke aktivt til samarbeid

ETISKE MODELLER Hvorfor trenger vi modeller? Jfr Hellesnes 1995 Kan etiske modeller hjelpe oss til å ta riktige valg? - Svar: nei! Kan bare bidra til bevisstgjøring. Etiske dilemmaer handler aldri om rett vs galt!

Arbeid med case: GEIR WINJES SJEKKPUNKTER! PROSESSEN: ValgsituasjonValgmuligheter Valg/handlingBegrunnelse Alle ledd i prosessen kan analyseres. Ta hensyn til bl.a.: Hvilke etiske problemer/dilemmaer ligger latent i situasjonen? Hvilke lover, regler, forskrifter, normer etc er aktuelle? Hvilke etiske aktører? Se problemet fra alles side. Hvilke verdier/verdisystemer/livssyn er aktuelle? Hvilke etiske modeller er relevante? Hvordan begrunne valget – for hvem? Se nærmere på: a) læreren som forbilde b) maktutøvelse c) væremåte

Hareides forebyggingsmodell Bevisstgjøring av egne verdier Erkjennelse også av destruktive krefter Hvilke normer skal vi legge til grunn? (Hareide 1997)

GODT-modellen G: grunnlag O: omstendigheter D: deontologiske perspektiver (plikt) T: teleologiske perspektiver (konsekvenser) (Lingås 1999)

Aadlands refleksjonsmodell Forforståelse: Situasjon, involverte, åpne/skjulte verdier og normer, rangering av verdier og normer Analyse : Bakgrunnskunnskap og etiske teorier Handlingsalternativer: Mulige alternativer m/rangering Handling: Gjennomføring og evaluering (Aadland 1998)

Andre modeller PARK-modellen: Bergem 2000 KLOK-modellen: Vetlesen og Henriksen 2000

Tips til videre lesning Aadland, Einar (1998): Etikk for helse- og sosialarbeidarar. Oslo: Det Norske Samlaget. Bergem, Trygve (2000): Læreren i etikkens motlys. Oslo: Ad Notam Gyldendal. Hellesnes, Jon (1995): Estetikk, epistemologi og etikk i postmodernisme. Oslo: Universitetsforlaget. Lingås, Lars Gunnar (1999): Etikk i pedagogisk arbeid. Oslo: Kommuneforlaget. Rydjord Tholin, Kristin (2003): Etisk omsorg i barnehagen og skolen. Oslo: Abstrakt forlag.