Forrådt Av Amalie Skram.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Historiefaget i skolen
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
FYR Ny GIV
Alt henger sammen her også, gitt!
1 S PESIALPEDAGOGISK HJELP OG SPESIALUNDERVISNING – KVA INNEBER RETTEN ? Tysvær
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Den autentiske læringsdialogen
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Strategier og kompetanse
Framtida nå – les og forstå!
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
”Morderne” Fra novelle til film.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Redd Barna og Sinna mann
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Janne, Tony og Kathrine GLU Innledning Presentasjon Fag Trinn – elevgruppa Disposisjon av fremlegget.
Lesing og lesestrategier
Lesing og minoritetselever
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Forskning på læremidler og flerkulturelt perspektiv Tønsberg Norunn Askeland og Dagrun Skjelbred.
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
LUT 21. og 22. oktober Marit Skarbø Solem
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Strategiopplæring og engasjement for lesing Kurspakke i lesing med 10 delpakker Ved Sture Nome, Lesesenteret, UiS.
AMALIE SKRAM Karens jul. Mål for timen Kjenne til Amalie Skram som forfatter. Kunne gjenfortelle Karens jul. Gjennom eksempler i teksten si noe om hvilke.
Strategiopplæring og engasjement for lesing Lesestrategier og engasjement – Økt 1 Av Sture Nome, Lesesenteret, UiS.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Velkommen til foreldremøte i 2d
Velkommen til foreldremøte i 2a
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
Utskrift av presentasjonen:

Forrådt Av Amalie Skram

Analysen Den litterære perioden Mor-datter forholdet Ekteskapet «Du har altså visst det!» Ory strakte halsen fremover. «Visst det og ikke sagt et mukk om noen ting til meg. Å, mamma, mamma, hvor kunde du være således!» (Skram, 2009:13) «Ja, hvorfor har du ikke sagt mig beskjed om dette i forveien, mamma? Så kunde jeg ha reddet mig i tide.» (Skram, 2009:14) Ekteskapet

Huset til familien Alver Nå skal vi reise tilbake i tid til år 1863. Tenk at du er 17 år, og nettopp har konfirmert deg. Den lille butikken til faren din som har forsørget deg og dine 4 brødre går konkurs, og faren din rømmer til Amerika for å unngå fengsel. Igjen sitter moren din med deg og dine 4 brødre mens huset dere bor i blir lagt ut for tvangssalg. Huset til familien Alver

En liten historie om Amalie Skram Dette skjedde med Amalie Skram. På den tiden het hun Amalie Alver, og var heldigvis veldig vakker. Konfirmasjonsbilde av Amalie

Amalie og skipsfører Müller Før faren reiste hadde hun møtt den 9 år eldre skipsføreren Müller, og kort tid etter at faren hadde reist forlovet de seg. Familien til Müller hadde høy sosial status og flust med penger. Derfor syntes moren til Amalie at hun burde gifte seg med ham. Og slik ble det. Amalie og skipsfører Müller

Etter de var gift ble Amalie med sin mann på båten hvor de seilte verden rundt.

Opplegget Hva skal vi gjøre i dag? En liten historie om Amalie Skram Oversikt En liten historie om Amalie Skram Læreren leser første kapittel høyt for klassen Elevene noterer ord etter setninger de kan tenke seg at en elev i 7ende kan syntes er vanskelig å forstå. Helklassesamtale Elevstyrt Dagens samfunn Amalies erfaringer Avsluttning (”Knyte sekken”) Hva har vi gjort/lært i dag?

Kompetansemål for timen «Lese og skrive tekster i ulike sjangere, både skjønnlitterære og sakspregede på bokmål og nynorsk: artikkel, diskusjonsinnlegg, formelt brev, novelle, fortelling, dikt, dramatekst og kåseri» (LK06:10)

Didaktisk begrunnelse «Å se norsk språk og kultur i et historisk og nasjonalt perspektiv kan gi elevene innsikt i og forståelse for det samfunnet de er en del av» LK06:7 Å lese skjønnlitteratur kan være utfordrende, fordi man må tolke teksten på et dypere plan (Roe, 2008) Forventningshorisonter (Skei, 2006;Skarðhamar, 2004)

Fort. Av didaktisk begrunnelse Innledning: Forfatterorientert (Skei, 2011;Skarðhamar,2004) Høytlesning: Arbeid med begreper samt motiverer elever (Maagerø og Tønnesen, 2006) Helklassesamtalen: Forfatterorientert og innholdsorientert/samfunnsorientert (Skei, 2011;Skarðhamar,2004) Kunnskapsproduksjon! (Askeland, mfl., 2003)

..fort. av didaktisk begrunnelse Aktivere forkunnskaper og skape forventninger Stille relevante spørsmål til teksten Finne vanskelige formuleringer i teksten Utarbeide relevante spørsmål til teksten (Penne, 2010) Førlesningsfasen Førlesningsfasen Underveis lesningsfasen Etter lesningsfasen (Maagerø og Tønnesen, 2006;Roe, 2008)

Litteraturliste Roe, A. (2008), Lesedidaktikk – etter den første leseopplæringen. Oslo, Universitetsforlaget Askeland N., Otnes. H., Skjelbred, D., Aamotsbakken B., (2003) Tekst i tale og skrift – innføring i tekstabeid (2. utgave), Oslo, Universitetsforlaget Skarðhamar, A.K., (2004) Litteraturundervisning – teori og praksis. Oslo, Universitetsforlaget Skei, H.H., (2011) Å lese litteratur (2. utgave), Oslo, Gyldendal akademisk Maagerø og E. Seip Tønnesen (red): Å lese i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget. Mortensen-Buan, Anne-Beathe (2006): Lesestrategier og metoder: arbeid med fagtekster i klasserommet. I E. Penne S. (2010) Litteratur og film i klasserommet – didaktikk for ungdomstrinnet og videregående, Oslo, Universitetsforlaget Utdannings- og forskningsdepartementet (2006): Kunnskapsløftet Læreplan for grunnskolen og videregående opplæring. Skram, A. (2009) Forrådt. Litauen: Gyldendal. Andersen, P. T. (2011) Norsk litteratur historie. Oslo: Universitetsforlaget. Bilder: Googleimages