Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva ser de andre når de ser meg?
Fra ord til liv Mars 2011.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Skaperen, ordneren og danseren
EPISK DIKTNING inkl novelle
En måte å lese Bibelen på
Roman- og novelleanalyse
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Goffman, Garfinkel og Giddens
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
Avdeling for sosionomutdanning
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
12 Reflekterende lesing.
Kulturteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Etikk i pedagogisk arbeid
Valgfag på Kastellet skole
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
”Å se på leken med teaterbriller” Anne Lise Nordbø
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Tema Vg1, kap 4.
Fokus på barns medvirkning i drama/teaterpedagogisk arbeid
Hva er teater i samfunnet? For meg, for deg for hvem da?
DRAMA Estetiske læreprosesser i barnehagen Introduksjonsforelesning
Teater for barn Forelesning i forb. med Teaterproduksjon/Barneteaterfestival Våren 2009 F2A og F2B Hege Hansson.
HVA ER DRAMA. Forelesning i drama 1. semester/F1A og F1B 4
Teater for små barn F2C høsten 2009 Hege Hansson.
HVA ER DRAMA? Forelesning i drama F2C Hege Hansson
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dramafaglig prosjektarbeid
TEATER FOR BARN.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Teater for barn introduksjon til teaterproduksjon
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Å skrive for scene Han: Jeg flytter fra deg Hun: Hva heter hun?
Dramapedagogikk Fra estetisk pedagogikk til handling Modell
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Dramatisk dikting Kva er eit drama? Dramaet si historie.
Teater for barn: Myter, teser, hindringer og kritikk F2C høst 2009 Hege Hansson.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
JØDISK TRO OG TRADISJON
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Teater for barn II Hege Hansson F2C høst 2008

Dramaturgi Et fagbegrep innen teater og drama og Et begrep som andre fagdisipliner har begynt å benytte – som metaforer I vår iscenesatte tid har dramaturgien tatt skrittet ut i virkeligheten….. Shakespeares Hamlet sier: ”all verden er en scene” – verden som teater

Dramaturgi Modeller Sjangre Tidstypiske/historiske trekk ved teatret

DRAMATURGI Teatrets ABC Teatrets grammatikk Teatrets språk Teatrets verktøykasse Teatrets håndverk Teatrets magi?

DRAMATURGI - av gresk Drama = handling Ergon = arbeid/energi

Komposisjon (Bjørn Kruse)

Dramaturgi er læren om…….. - om hvordan en forestilling er bygd opp om spenningen i dramaet om virkningen av en komposisjon om hvordan hendelser i tid og rom oppleves om hvordan hendelser i tid og rom skaper betydning

Dramaturgi, forts. Innsikt i teatrets virkemidler Effekten av virkemidlene Struktureringen av virkemidlene Læren om teatrets vesen og virkning

Dramaturgi, forts. Helheten Delene - hvordan delene er satt sammen til et helhetlig uttrykk/språk som kommuniserer

”Dramaturgi heter det, og prøver du å uttale ordet, lyder det som en tåkedott. Prøver du å definere det, glipper det ut av hendene på deg som et glatt såpestykke. Men dramaturgi er hva det dreier seg om, nesten hver gang noen forteller deg noe”. Hans Rossinè tidl. teaterkritiker i Dagbladet, nå dramasjef i NRK

”Den som er død, er i virkeligheten den som overhodet ikke lenger vil forføre eller la seg forføre” Jean Baudrillard fransk filosof, sosiolog og kulturteoretiker

Boka ”Dramaturgi Forestillinger om teater” av Gladsø,Gjervan, Hovik og Skagen Handler om den teatrale dramaturgien – altså dramaturgi i en teaterfaglig kontekst Del I: Historisk Del II: Teoretisk og drøftende

Hva består grammatikken eller ABC’en teaterspråkets elementer av? Forførelse eller manipulasjon – eller å styre, lede publikums fokus, følelser, tanker, holdninger Hva består grammatikken eller ABC’en teaterspråkets elementer av? Hva har vi til rådighet?

Drama/teaterfagets tre (fire) dimensjoner Grunnmelementer (figur, fabel, tid og rom) Dramatiske virkemidler (spenning, kontrast, symboler, rituale, tempo, rytme Dramaturgiske valg (tolkning, fokus, vendepunkt, stil/sjanger) Sceniske uttrykksformer (kostyme, scenografi, rekvisitter, lys, lyd)

Metode, modell, innganger….. Gladsø og co. stiller spørsmålstegn ved denne inndelingen (grunnelementer, virkemidler, valg osv), og framsetter sitt ståsted om en teaterpraksis: Dramaturgiske innganger

Dramaturgiske innganger Tid (når) Rom (hvor) Kropp (hvem) Tekst (hva) Men også: Publikum (tilpasning og kommunikasjonsituasjonen i teatret) Prosess (kollektiv prosess)

Lek som dramaturgisk veiviser Fellestrekk mellom lek og teater Fiksjonskapende prosesser Formskapende prosesser

”Kvinnelig og mannlig dramaturgi” - dramaturgien som grafisk framstilling

Forestillingstekst Omfatter alle teatrets elementer. Forestillingen sees som en montasje av ulike handlinger: det man sier, måten man sier det på, de fysiske handlinger, lyset, rytmen, intensiteten og endringer i rommet. Skuepillernes relasjoner seg i mellom og deres forhold til rommet, til lyset og til publikum inngår også i den totale forestillingsteksten (Exe Christoffersen 1986)

Dere nå – og som utåvende praksis som førskolelærere: Dramaturgisk praksis (teaterproduskjon) Dramaturgisk analyse (teaterkritikk)

Dere: som studenter og som førskolelærere Dramatikere Skuespillere Dramaturger

Arbeidsmetode Impulsmateriale Research/referansegruppe Fra improvisasjon - til bevisst og fastlagt form Devising-prosess: en kollektiv teaterprosess

Hva er godt teater for barn? Godt barneteater henter impulser fra barns lek og virkelighet, og gir disse en kunstnerisk form som griper barn. (Hernes m.fl. 1983) Hvordan spille teater for barn? Som for voksne, bare mye bedre. (Stanislavskij) Det er min mening at godt barneteater bare kan skapes av kunstnere som har beholdt sin barnlighet, og samtidig har beholdt intelligens, kunnskaper og erfaring og som kjenner og lever i den voksne kultur. (G. Pogonat) Bare en ting kan ikke mangle i teatret: Det er liv. Teater eksisterer ikke i kjedsomhet. Uten liv er teater utålelig (Peter Brook)