Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Advertisements

Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Samspill og Samhandling
Pedagogisk analyse.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Språk og sosialisering
LÆRING Grunnleggende prosesser
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Leken i et samfunnsperspektiv
SKOLE, BARN OG UNGE I ET SAMFUNN I ENDRING
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Identitetsdanning.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Venn kommer av norrønt: Vinr
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
1 Jeg og samfunnet.
Harald Høie Kultur og natur. Sosialisering
Prososial utvikling PSY2203 Schale Azak.
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
BARNAS BARNEVERN 2020.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Livet i skolen Pedagogikk og elevkunnskap
Transaksjonsmodellen
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Felles tema i mars: Selvkontroll
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens.
Lekens egenverdi.
Selvbilde og identitet
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Holdninger.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Danning og voksenrollen i barnehagen
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Visdom fra en sjelesørger
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer? Sosialisering Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?

Sosialisering Informasjonen som presenteres er hentet fra artikkelsamlingen Oppvekst, om barn og unges utvikling og oppvekstmiljø (red. Øyvind Kvello, Gyldendal Akademisk, 2008).

Sosialisering 1) Utvikle ferdigheter til selvregulering av emosjoner, tenkning og atferd. selvhevdelse MYE LITE usikker trygg arrogant selvkontroll MYE LITE impulsiv balansert rigid

Sosialisering 2) Forståelse, aksept og tilegnelse av kulturens standard for verdier og holdninger. Her anses empati som et sentralt element. Empati; innlevelse i andres situasjon. Empati knyttes litt mer til kognisjon, mens sympati knyttes mer til følelser; å føle med noen. Empati knyttes også til moralsk fungering. Moral: det som anses som rett for en spesiell gruppe eller et samfunn. Empati, som er en avansert abstrakt tenkning, er en forutsetning for å handle reflektert empatisk og moralsk.

Sosialisering 3) Utvikling av evnen til rolletaking, ferdigheter i konflikthåndtering og hensiktsmessige betraktninger omkring mellommenneskelige relasjoner.

Sosialisering Sosialisering eller kulturalisering? Målet for sosialiseringen er at man tilegner og tilpasser seg den kulturen man er en del av. Samtidig videreutvikler man kulturen, ved å ikke overta alt som formidles, men i stedet gjøre valg. Hver ny generasjon tilfører kulturen noe nytt. Primærsosialisering – hovedsaklig i kjernefamilien. Sekundærsosialisering – skole, fritidsarenaer, jevnaldringer. Omfattende bruk av dagmamma og barnehage fra ettårsalder – primærsosialisering eller dobbeltsosialisering? Innvandrere og resosialisering.

Sosialisering Prososial atferd Støtte opp om grunnleggende verdier og holdninger i samfunnet, innrette seg i det sosiale fellesskapet, verne om andres rettigheter og ønske andre godt for godhetens skyld, og ikke for egen vinning. Antisosial atferd. Sosiale ferdigheter og sosial kompetanse; hva og hvorfor.

Sosialisering Sosialiseringsagenter Sosialiseringsarenaer Foreldre, søsken, familien, ansatte i barnehage og skole, ledere av styrte fritidsaktiviteter, jevnaldrende og mediene. Sosialiseringsarenaer De fysiske plasser der sosialisering foregår (også chattesteder og lukkede verdener som World of Warcraft) De signifikante andre (presentert av G.H. Mead i 1934). De personene som oppleves som viktigst for en person. I følge Mead fungerer DSA som modeller. Vi danner oss oppfatninger av oss selv ved å speile oss i deres reaksjoner på oss, altså slik vi tolker at de oppfatter oss. ..\..\Forelesninger\Pedagogikk\Imsen, kap. 13, læringsmodeller\G. Imsen, kap. 13.mmap

Sosialisering Norm Verdi Holdning Forventninger i samfunnet til hvordan vi skal oppføre oss. Vi synes å mistrives både der hvor normer oppløses, og når trangsynthet preger samfunnet. Verdi Fundamentet vi bygger livet vårt på. Verdier er personlige og avgjørende for oss. Er vanligvis relativt stabile, fordi verdier er vanligvis svært vanskelige å endre på. Eksempler er nestekjærlighet, radikal eller konservativ verdiorientering. Holdning Innstillinger og oppfatninger vi har. Mer avgrenset mot personer eller tema. Eksempler er syn på fyllekjøring, bønder, om ville dyr skal kunne holdes i dyrehage.

Sosialisering Spørsmål: Hvilke grunnleggende endringer innenfor normer og verdier, moral og etikk, eller sosialiseringen av normer og verdier, og moral og etikk, har funnet sted for siste generasjon? Hvilken betydning for dagens barn og unge har disse grunnleggende endringene, slik du ser det? Hvordan oppfatter du skolen som en sosialiseringsarena? På hvilke måter/områder bør skolen drive sosialisering? Hvilke verdier formidles gjennom dagens familie?