Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Teknologi i klasserommet
Samhandling.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Veiledning av elever / lærlinger
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Aggression Replacement Training
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Kroppsøvingsdidaktikk
Veiledet lesing Mørkved skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
ELEVMEDVIRKNING.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Å leve med ADHD i familien
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
12 Reflekterende lesing.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
PORTEFOLIO Ekrom skole.
HelART i Ulåsen barnehage
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
GARDEROBE/GANG GI TRYGGHET TA ANSVAR VISE RESPEKT
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Mål og læring hos elever
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Drop-In metoden i skolen
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Fest og følelser Om seksualitet.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Lesing og lesestrategier
KLASSELEDELSE.
Deltakende læring.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Problemløsning.
Hva er viktig for elevers læring?
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene: Elevene våre er forskjellige med hensyn til evner og utrustning, både mentalt og fysisk. De har ulike forkunnskaper, kultur og bakgrunn. Vår oppgave som lærere er å imøtekomme elevenes behov, ikke skape dem.

Våre tanker bak A-planen: Gi elevens arbeid mål og mening, for videre å gi motivasjon og lyst til å arbeide. Gi elevene muligheten til å kunne utvikle seg som menneske, samt lære noe A-planen skal hjelpe lærer, elev og foreldre til å få oversikt over de arbeidsoppgaver som skal utføres i løpet av en uke. Planen hjelper for tilrettelegging av tilpasset opplæring og gir IOP elever muligheter til å knytte seg til den ordinære undervisningen. Den gir klassestyrer, faglærere, spesialpedagog og foreldre mulighet til å kunne samarbeide om utarbeidelsen av innholdet i planen

Utgangspunkt Vi har forberedt og gradvis utviklet A-planen for elevene. ( Dag – dager – uke). Når vi utarbeider A-planen tak vi utgangspunkt i: Tema: Årsplaner – kunnskapsløftet Faglige mål: Oversikt over hva elevene skal jobbe med. Felles mål og egne mål. Refleksjon over egen læring, positiv forsterkning og realistiske mål. Variert undervisning. Sosiale mål: Det er viktig å lage et mål som gjelder hele mennesket. Vi ønsker å gi elevene holdninger og verdier.

Hvorfor sosiale mål? Vi har valgt å sette sosial kompetanse på arbeidsplanen, der vi integrerer problemstillinger i fag/tema/emner. Det er et systemrettet sosialt pedagogisk arbeid, vi har delt inn i 4 hovedområder (2 uker pr mål): 1. Prososiale handlinger – samarbeid og ansvar 2. Selvkontroll (konflikthåndtering – problemløsningsmodell) 3. Empati – samarbeid og ansvar 4. Lek, glede og humor

Hvorfor valgte vi denne måten å arbeide på ? Elevene på 7.trinn får et felles, samkjørt og likeverdig opplæringstilbud på Kampen skole Elevene får mulighet til å skifte aktivitet uten å ”vente” på andre elever og læreren. (tilpasset undervisning) Elevene fargelegger/merker av utført arbeid, og fremdriften bli synlig

Elevene får med stigende alder ta del i planlegging av sin egen opplæring, der de kan disponere egen tid. Planen er mål-relatert: via planen påpeker vi hva vi ønsker å oppnå med oppgavene som skal gjennomføres. Hensikten er å utvikle seg å lære noe, ikke bare ”stryke ut” for å bli ferdig. Den gir klassestyrer, faglærere, spesialpedagog og foreldre mulighet til å kunne samarbeide om utarbeidelsen av innholdet i planen

A-planen frigir tid for læreren i timene, som videre gir bedre veiledning til den enkelte underveis Vi kan utnytte elevene som ressurs for hverandre Elevene blir opplært til å ta ansvar for egen læring, samt strukturere sitt eget arbeid. De får også opplæring i å ta ansvar for å fullføre arbeidsoppgaver. A-planen lærer elevene til å kunne disponere egen tid

Vurdering – utvikling – refleksjon: hva kan bli bedre til neste uke? Hver fredag har elevene ukas test. Dette for å vurdere hva de har lært i de ulike fagene. Testen er laget ut ifra hva elevene har jobbet med på A-planen. (Tilpasset) Ukas test skal rettes og underskrives av foreldre. Dette gir økte muligheter for veiledning av lærer og foreldre, til forbedringspotensialet til den enkelte.

Praktiske opplysninger i forbindelse med A-plan: Positivt læringsmiljø – og trivsel på skolen har en klar sammenheng mellom positivt hjem-skolesamarbeid. Kontaktlærer kontakter hjemmet dersom a-planen ikke er fullført. (respekt) Som forelder/veileder kan en eksempelvis følge opp A-plan ved :

Spør barna daglig om hvordan det har vært på skolen og hva de har drevet med, om de har ”kontroll” på ukas arbeidsplan I samtaler bør det formidles en grunnleggende positiv innstilling til lærerne og skolen. Snakk ikke negativt om skolen og kritiser ikke lærerne mens barna hører på Gi hjelp og støtte til barnas hjemmearbeid og lekser Gi ros og oppmuntring til barna og fokuser mer på arbeidsinnsats enn på resultater.

Hjem-skole samarbeid: Noen tanker og refleksjoner for å sammen hjelpe ”våre” barn:

Ikke skjem meg bort Jeg vet godt jeg ikke skal ha alt jeg ber om. Jeg bare tester deg

Ikke vær redd for å være bestemt med meg Jeg foretrekker det. Det får meg til å føle meg trygg

Ikke la meg utvikle dårlige vaner Jeg har bare de voksne til å stole på for å stoppe meg

Ikke få meg til å føle meg mindre enn det jeg er Det bare får meg til å ville gjøre meg større enn det jeg er

Ikke heng meg ut foran andre Jeg tenker mye mer over hva du sier, hvis du snakker rolig til meg

Ikke få meg til å føle at feilene jeg gjør er store synder Det forvirrer det verdibildet jeg skal bygge opp inni meg

Ikke beskytt meg fra konsekvenser Jeg trenger av og til å lære gjennom smertefulle erfaringer

Ikke ta det alt for alvorlig når jeg sier: ”Jeg hater deg” Det er ikke deg jeg hater, men den makten du har til å begrense meg

Ikke tenk at det er under din verdighet å si unnskyld til meg En ærlig unnskyldning, gjør at jeg føler varme og hengivenhet for deg

Ikke skjenn og mas Hvis du gjør det må jeg beskytte meg ved å late som jeg ikke hører

Ikke prøv å late som du selv aldri gjør feil Det gir meg altfor stort sjokk når jeg finner ut at det ikke stemmer

Ikke si at det bare er tull når jeg sier jeg er redd Det jeg er redd for er virkelig for meg. Du hjelper meg mye ved å prøve å forstå

Ikke vær for rask med fagre løfter Jeg blir veldig skuffet når du ikke klarer å holde dem

Ikke sett altfor store krav til min ærlighet Det er lett å skremme meg til løgner

Ikke vær skiftende og inkonsekvent Det forvirrer meg skikkelig

Ikke si du ikke er glad i meg - Selv om jeg av og til kan gjøre stygge ting