(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Sosial terapeut (jf.L/S..miljøets psykologiske, sosiale og materielle betingelser…) – bryter med den medisinske.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Samspill og Samhandling
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Fra forvaring til frihet
Relasjonskompetanse og nettverksperspektiv, kva er no det?
OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH.
Myrsæter bo- og rehabiliteringssenter
Rolighetsmoen barnehage
Grünerløkka sykehjem Et sentrumssykehjem i Bydel Grünerløkka med et flerkulturelt miljø rett rundt hjørne. Sykehjemmet består av 106 døgnplasser og 20.
Undervisning om Joyce Travelbee
Maxwell Jones' prinsipper for det terapeutiske samfunn:
Diagnose – forståelse eller merkelapp
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Sosial terapeut (jf.L/S..miljøets psykologiske, sosiale og materielle betingelser…) – bryter med den medisinske.
Utviklingsøkologiske modell
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
ERKJENNELSE ….. SOM GRUNNLAG FOR VÅRE HOLDNINGER DU ER KOMMET PÅ RETT PLASS BEGYNNER VI Å TA BORT DEN SOM ER NEDERST ….. ELEVSAMTALEN, hva er best: «å.
Samarbeid med foreldrene Daglig samarbeid Gjensidig åpenhet og tillit (kunnskapsdepartementet)
Å leve med ADHD i familien
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
"God bagasje på livets reise."
Undervisningssektoren 2015
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
KOMMUNIKASJON.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Hovedpunkter i.... SITUASJONSSAMTALEN (LIFE-SPACE INTERVIEW) Mål: krise-mestring, affektiv bearbeiding - spontan og undersøkende kommunikasjon - kreativ.
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Artikkelens tre deler: 1) Maxwell Jones 2) Miljøterapi i Norden 3) Miljøterapi vs hverdagsvirkeligheten Sosial.
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
Informasjon om fagvalg på Eikeli vgs. Fagvalget gjøres elektronisk på Fagvalget åpner 29.1 og stenger 4.2 kl Elevene.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Tilknytningsorientert miljøterapi som behandlingsform ved komplekse traumer hos barn og unge. Institusjonskonferansen
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Skolen som organisasjon - med fokus på ledelse Rakel K. Rohde Næss.
PSYKOSOSIALT ARBEIDSMILJØ Hilde Myren Bedriftslege i Statoil.
Helsesøsterkongressen 2017
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kapittel 1 SAMSPILL.
Måltidsvenn Kurs for frivillige.
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om
Danning og voksenrollen i barnehagen
Sosialt årshjul HØST - rutiner og sosiale mål
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Foreldremøte Odderøya barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Sosial terapeut (jf.L/S..miljøets psykologiske, sosiale og materielle betingelser…) – bryter med den medisinske modellen Miljøterapi – Danmark, Sverige og Norge § 12 hjem (i Sverige) Tom Main og Maxwell Jones Leve-, oppleve-, læresituasjoner Et minisamfunn …….

Felles mål Frivillighet Demokrati Åpen kommunikasjon Nye personal- og klientroller Symptomtoleranse Realitetskonfrontasjon Gruppeteknikker

Demokratiets vesen:..samtalen(dialogen) + gjensidig forståelse og respekt Dialog og diskurs Følelsesmessig engasjement og diskusjon Nordiske miljøterapeuter Innlæring som en subjektiv erfaring – emosjonell innsikt (jf. psykoanalysen) Kriser analyseres i en gruppesituasjon Konfrontasjon – to typer av situasjoner: LL-situasjoner og krisesituasjoner Åpen kommunikasjon og passende følelsesnivå Ego-psykologien: Balanse mellom frustrasjon og støtte

Avvikende atferd som kommunikasjon Å snakke om hverandres væremåte Klientene deltar i ledelsen av institusjonen og møtene

Passiv pasientrolle vs. aktiv deltaking i egen behandling Å se seg sjøl i den andre – og den andre i seg sjøl Å diskutere en annen persons væremåte bryter mot våre kulturnormer Institusjonen som laboratorium Avlæring, relæring og innlæring Nøkkelsituasjoner og rutiner Framveksten av miljøterapien i Norden Miljøterapi vs. psykoterapi

Miljøterapi som psykologisk orientert behandling Miljøet som projeksjonsskjerm Miljøterapi – sosialpedagogikk Hjemmet som modell (jf. fosterhjemmet) Det offentlige hjemmet bygger på ”rasjonalitet” - barnet tilpasser seg for å få det det trenger/ønsker Det private – det offentlige – dobbelthetene Personalets kontinuerlige veiledningsbehov Miljøterapeutens egne verdier og hverdagslivsutforming (røyking)

Åpenhet og urørbarhetssonen Den sosialped. Relasjonen: samfunnsmessig styrt – personrelasjon Klienters brede livserfaring (miljøterapeutens?) Mange ulike planer pga mange miljøterapeuter gir rom for manipulering Kriser i institusjoner Åpenhet - hemmelighet – looping Teoriens plass – å gjøre noe – og å tru på det man gjør