Karriereveiledning for elever på 3.påbygg Et samarbeidsprosjekt mellom Bjertnes videregående skole og Veiledningssenteret Romerike Guri Mæhlum, Toril Storholt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Velkommen til Rotaryskolen i Distrikt 2260 Mentoring Kurset er utarbeidet og tilrettelagt av Hans Martin Larssen, Langhus Rotaryklubb Endringer i dokumentet.
Vurdering for læring.
Hønefoss politistasjon
Organisering av PTF Vg1RM
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Hva er hensikten med karriereveiledning?
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Skole & Arbeidsliv akershus.skoleogarbeidsliv.com
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Historiefaget i skolen
S TORHAMAR VIDEREGÅENDE SKOLE. ” M IN LÆRINGSHISTORIE ” O VERGANGSSAMTALEN – HVILKE ERFARINGER ER GJORT G ERD VASAASEN OG MARIT RØHR BØ STORHAMAR VIDEREGÅENDE.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Karriereveiledning Gro Dyrhaug Karriereveileder.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
På mulighetenes marked
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Karriereveiledning som virkemiddel?.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
VEFSN VIDEREGÅENDE SKOLE
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
Info om pilotprosjekt Arbeidslivsrelevans i studiene (PILAR)
Barnets fjortende leveår Trinn 15. Tema for trinnet Arbeidsvaner etablert? Foreldre er teite!.. Eller? Trenger KODAungdom hverandre? Når barnet ditt får.
VURDERING Matematikk 7. trinn.
VURDERING Musikk trinn.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Karriereveiledning i grupper
Hvordan gjøre gode karrierevalg
Mulighetenes Oppland Lena-Valle videregående skole Samling for kvalitetsgruppene mars 2015.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Livsmestring – arbeid med psykisk helse i videregående skole Merethe Schjem desember 2015.
Feilvalg ? Realistisk valg????. Hva ligger til grunn for valg ?? Foreldres påvirkning Rådgivers/ lærers påvirkning Samme linje som venner, kjæreste ol.
SØKNING TIL HØYERE UTDANNING 2016 Eikeli videregående skole - Karrieretjenesten.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Individuell mestring og tilfriskning IMR Ole Petter Jupskås og Hilde Andreassen, Bergfløtt Behandlingssenter, Kirkens sosialtjeneste og Tone Winnem, tidligere.
Internasjonalisering
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
Utdanningsvalg – 9. trinn 16-17
Sundvolden, torsdag 7. desember 2017
Karrierekompetanse -Norske Karriereferdigheter
Kurs i bruk av karrierevalgverktøyet Work Interest Explorer (WIE)
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Fra valg til læring.
Utskrift av presentasjonen:

Karriereveiledning for elever på 3.påbygg Et samarbeidsprosjekt mellom Bjertnes videregående skole og Veiledningssenteret Romerike Guri Mæhlum, Toril Storholt og Claudine Nadau Semb 19.mars 2015

Hva vil du - hvor vil du?

Målet med prosjektet Ved å styrke karriereferdigheter/ karrierelæring, er målet at elevene motiveres til å fullføre og bestå opplæringen… Og ikke minst komme seg videre inn og gjennom høyere utdanning eller arbeidslivet.

Delmål for prosjektet Vi ønsker å styrke elevenes karriereferdigheter / Career Management Skills - CMS: Elevene lærer metodikk for å bli bedre kjent med seg selv De lærer hvordan de skal orientere seg og bli bedre kjent med utdannings- og arbeidsmulighetene (interesseutforskning) De lærer hvordan de kan håndtere overganger De lærer å ta valg

Structured Career Interview - SCI

Work Interest Explorer - WIE

Elevenes tilbakemeldinger Hva likte du? –At vi fikk jobbe selvstendig –Fikk vite om utvekslingsår i studiene –Det som ble sagt om samordna opptak Hva har du lært? –Jeg har lært at det finnes flere veier innenfor et yrke/studium –Om søkeprosessen –Innsikt i hva jeg burde fokusere på Hva ønsker du å vite mer om? –Om de forskjellige skolene –Om bomuligheter –Føler at jeg vet det jeg trenger

Våre erfaringer Evaluering av karriereverktøy: SCI og Wie – fordeler og ulemper Viktig at elevene deltar på de sju karrieredagene for å få mest utbytte av prosjektet Elevenes behov for karriereinformasjon – balansegang mellom det å gi informasjon og la dem utforske mulighetene selv

Våre erfaringer Vi utfordret elevene på ulike plan: Hvem er jeg? Hvordan ønsker jeg at mitt liv skal være? Hva skal jeg prioritere på kort og lang sikt? Hvilken informasjon trenger jeg for å gå videre? Hva kan jeg gjøre for å oppnå det jeg ønsker? Har vi klart å formidle det vi vil?

Veien videre Evaluering i juni med hele gruppa. Vi følger opp elevene til høsten for å høre om hva de gjør/har hatt nytte av prosjektet. Vi ønsker å prøve opplegget ett år til Vi kan formidle erfaringene våre, eventuelt veilede, tilby kurs og annet etter rådgivernes behov.