Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Karrierekompetanse -Norske Karriereferdigheter

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Karrierekompetanse -Norske Karriereferdigheter"— Utskrift av presentasjonen:

1 Karrierekompetanse -Norske Karriereferdigheter
i Work Interest Explorer Foredrag Karrieresenteret i Vestfold 21/3-2018 Kursholder Arne Svendsrud

2 Arne Svendsrud Psykolog, spesialisering i arbeidspsykologi
Driver firmaet Karriereverktøy AS: Har utviklet en rekke karriereveiledningsverktøy som er de mest brukte i profesjonelle miljøer i Norge Jobpics, Structurered Career Interview (SCI) og Work Interest Explorer (WIE), Norske karriereferdigheter se , Bok: Karriereveiledning i et karrierelæringsperspektiv:

3 Facebook Velkommen til vår lukkede facebookgruppe "Karriereveiledning - et diskusjonsforum for veiledere" – over 3600 medlemmer fra hele karriereveilednings-Norge! - Lik Karriereverktøy DA på Facebook, så får du lett tilgang til små og store nyheter om WIE! -

4 Moderne Karriereveiledningsdefinisjoner:
Mark L. Savickas 2011: Yrkesroller er en viktig mekanisme for sosial integrasjon i et samfunn. Målet med karriereveiledning er adapsjon/tilpasning: tilpasning til krav der ute, omstillinger i en omskiftelig verden og klare å møte personlige utfordringer - å koble seg til samfunnet, konstruere en karriere og vokse og utvikle seg i skole og yrkesroller gjennom livet.. Karriereferdigheter - Career Management skills

5 Endring skjer – noe forsvinner
Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud

6 Noe nytt kommer – Robotene?
Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud

7 Hva skal da menneskene gjøre?
Ikke konkurrere med robotene Gjøre det spesifikt menneskelige Utvikle Karrierekompetanse + utvikle STEM skills (Science, Technology, Engineering , Mathematics) Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud

8 Softskills banker STEM-skills i Google

9 Karrierekompetanse definisjon
Karrierekompetanse er de holdningene, kunnskapene og mestringsstrategiene du trenger å kunne for å gjøre karrierevalg, mestre skolegang, studier, jobb og karriere gjennom livsløpet i takt med endringer som skjer (Arne Svendsrud 2017) Alle jobber har et innhold. Du må for eksempel kunne sveise for å kunne fungere i en jobb som sveiser. Men det holder ikke bare å kunne sveise for å fungere i en jobb som sveiser, du må kunne noe mer. Karrierekompetanse er det du trenger å mestre i alle jobber, på tvers av alle jobber og i livet ditt, for å fungere og mestre skolegang, studier, jobb og karriere Arne Svendsrud 2017 Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud

10 Karrierekompetanse Karrierekompetanse(Career Management Skills) refererer til en rekke kompetanser som setter mennesker i stand til å kunne planlegge, utvikle og styre sin egen karriere på en strukturert måte. Dette inkluderer ferdigheter i å kunne samle, analysere og anvende informasjon både om utdanning og jobbmuligheter og seg selv ferdigheter i å håndtere overgangsfaser i livet ferdigheter i å ta valg (ELGPN/Ronald Sultana, 2010)

11 Karriereferdigheter er implisitt kunnskap:
Karriereferdigheter er for de som har det implisitt kunnskap. Det er som å sykle, vanskelig å forklare hvilke ferdigheter du har som gjør at du klarer å sykle - men lett å se og merke når det mangler.

12 Karriereferdigheter som sluttprodukt
Forskjell i karriereferdigheter skyldes en rekke omstendigheter og årsaker men i den grad det merkes i den virkelige verden, i en jobbrolle og karriere, merkes det som en forskjell i karriereferdighet, dvs. et praktisk utslag som merkes av andre Folk mister ikke jobben grunnet en psykisk lidelse, men grunnet utslaget på karriereferdighetene den psykiske lidelsen gir. Bakenforliggende årsaker til forskjellighet i karriereferdigheter Kulturelle forskjeller Sosial arv Gener Personlighet Psykiske lidelser Evnenivå Tilfeldigheter Omgivelser

13 Karriereveiledning i smalt og bredt perspektiv
Smalt Perspektiv: Opp strukturering av en karrierevalgprosess/ veiledning i fht. valg av Jobb/skole/utdanning (Ferdighet 1-4) Bredt perspektiv: arbeid med et bredere sett av karriereferdigheter, dvs. de holdningene, kunnskapen og mestringsstrategiene som er sentrale for mestring, fungering, vekst og utvikling i jobbrolle og karriere. Dette er generelle overførbare ferdigheter som er på tvers av jobber langs livsløpet (Ferdighet 5-14)

14 Karrierekompetanse – 3 elementer
Ferdigheter/ mestrings strategier Kunnskap Holdninger

15 Karriereferdigheter = mestringsstrategier
Karriereferdigheter blir ofte uttrykt i form av mestringsstrategier /fremgangsmåter på de ulike områdene man trenger å mestre. Karriereveiledning i bred forstand blir en læreprosess for å lære/utvikle mestringsstrategier/ferdigheter, kunnskap og holdninger knyttet til jobb/skole og karriere. Som regel kommer man ikke i mål med en ferdighet med kun å jobbe med holdninger eller kunnskap, men man må jobbe med de konkrete mestringstrategiene/ferdighetene Defensive mestringsstrategier = minimumsstrategier : For eksempel si fra, gjøre andre oppmerksom på et problem som andre må løse eller bidra til å løse Offensive mestringsstrategier: finne strategier og mestringsmåter selv og ta ansvaret for gjennomføringen av de.

16 Hva har vi metodikk på og hva mangler vi?
14 områder - Hvilke har vi metoder på og hvilke områder trenger vi å videreutvikle metodikk på. Hvordan jobbe med holdningen? - Hvilke metoder har vi for det? Hvordan jobbe med kunnskapen? - Hvilke metoder har vi for det? Hvordan jobbe med ferdigheten/mestringsstrategiene? - Hvilke metoder har vi for det? Hvilke områder har vi metodikk på men som ikke er god nok i fht læring ? Målet er å ha like konkret og god metodikk på alle 14 områdene som der vi er best i dag, for eksempel jobbsøk og CV :)

17 Utvikling av karriereferdigheter krever metodemangfold
-Fordi det er stor bredde i temaer -Fordi det er utvikling av holdninger, kunnskap og konkrete mestringsstrategier/fremgangsmåter SE (og lignende tiltak) Interne arenaer Kurs Gruppe 1-1

18 Professor ved INN, Tristam Hooley på karriereveiledningskonferanse København 22 sep. 2017

19 Paradigmeskifte fra tilrettelegging til læring og utvikling av mestringsstrategier
Stress-sårbarhetsparadigmet - arbeidslivet gjør folk syke, må sykemeldes til man er frisk , så begynne i jobb Tilretteleggingsparadigmet – ta utgangspunkt i slik det er nå og tenke at jobben skal legge tilrette Karriereferdighetsparadigmet – tenke at mennesker kan utvikle seg og lære mestringsstrategier for det som trengs å mestres for fungering i jobb og karrire Karriereferdigheter vil på de fleste praktiske områder merkes som mestring og mestringsstrategier hos veisøkere. I et karrierelæringsperspektiv vil derfor bransjens klare metodiske prioritet være følgende: 1 .Opplæring i mestringstrategier, 2. Tilrettelegging /tilpasning på det som virkeligheten viser at veisøker ikke får til mestring av. Men man vil være forsiktig med tilrettelegging før man ser hvor langt man når med læring av mestringsstrategier. Det øker sjansene for fungering i en arbeidssituasjon om veisøkere lærer seg å mestre det som trengs å mestres for å fungere i jobb.

20 Fører fritakskolen til utvikling av nødvendig karrierekompetanse?

21 Skoler, Arbeidsinkluderingsbedrifter osv
Skoler, Arbeidsinkluderingsbedrifter osv. er læringsarenaer for utvikling av karrierekompetanser

22 Karriereferdigheter - Arbeid&Inkludering - Arne Svendsrud
Norske Karriereferdigheter - i Work Interest Explorer Rammeverk for Karrierekompetanse En omfattende og detaljert beskrivelse av alle karriereferdigheter – 14 kompetanseområder , ca. 665 spørsmål. Den kan brukes både på policy nivå, organisasjonsnivå og på veiledernivå til å utvikle og kvalitetsikre praksis innen karriereveiledning. Som en meny og en ideliste hvor veisøker gis en systematisk måte å kartlegge kritisk karrierekompetanse og bestemme hva han ønsker og trenger å jobbe med i veiledningen sammen med karriereveileder. Karriereferdigheter - Arbeid&Inkludering - Arne Svendsrud

23 Norske Karriereferdigheter – Work Interest Explorer
Karrierevalg: Skaffe og stå i jobb: Karriereutvikling og endring: 1. Kjenn deg seg – og betydningen for karrierevalg og karriere 2. Utforsk mulighetene - bruke karriereinformasjon 3. Å velge gjennom karrieren 4. Utfordre kjønnsroller og bakgrunn 5. Skaffe jobb og skape jobb 6. Digitale karriereferdigheter 7. Mestre jobbrollen 8. Mestre skole og studierollen 9. Takle livet for å takle jobb, skole og studier 10. Balansere livsroller 11. Endring og vekst gjennom livet 12. Livslang læring 13. Karrierebygging 14. Arbeid samfunn og økonomi

24 Karrierekompetanse – historikk (career management skills frameworks)
1977 – DOTS – rammeverk for overgangen studier-jobb. Blueprint -fullskala rammeverk for en hel populasjon gjennom livsløpet 1989 – USA 1998 – Canada 2008 – Australia 2012 – Skottland – forenklet rammeverk for en hel populasjon Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud

25 Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud
Norske Karriereferdigheter – et helhetlig rammeverk for mestring i jobb og karriere: Karriere Ferdighets rammeverk Employability skills Sykefraværs forskning Arbeidsmiljø forskning Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud

26 Bruksområde : Styrkekartlegging
Hvilke karriereferdigheter har veisøkere som sin styrke? Hvilke jobber får man brukt den kompetansen i ? Unngå jobber som krever de karriereferidhgetene man er svake på. Brukes for å bedre karrierevalget Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud

27 Bruksområde: kartlegge Kritisk Karrierekompetanse
Hva er den kritiske kompetansen personer trenger å utvikle for å mestre jobben og karrieren?  Norske karriereferdigheter skal ikke brukes til å overvelde, men til å plukke ut konkrete og detaljerte ferdighetsområder som er avgjørende viktig å utvikle seg på for å mestre jobb og karriere Det som gjør at en arbeidspraksis blir en ordinær jobb eller at man ikke blir sykmeldt fra jobb Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud

28 Bruksområde: Kilde for å lage innhold
Kan brukes av beslutningstagere til å designe innhold i veiledningstilbud, for eksempel utdanningsvalg i ungdomskolen eller innhold i tiltak i NAV regi Brukes også av veiledere som lager innhold i karriereveiledningstilbud, for eksempel rådgivere i skoleverk eller veiledere i arbeidsinkluderingsbedrifter Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud

29 Bredde og dybde beskrivelse i et livsløpsperspektiv
Karriereferdighetsperspektivet gir en bredde og dybdebeskrivelse på hva det er temamessig (og godt faglig begrunnet) mulig å jobbe med i karriereveiledning / arbeidsinkluderingsfeltet i et livsløpsperspektiv. Du plukker ut det som er relevant å jobbe med utfra tiltak, hvem du jobber med, tidsramme og din rolle Veisøkere møte ulike aktører og læringsarenaer gjennom livsløpet (familie, barnehage, skole, jobb, livet, arbeidsinkluderingsbedrift, fritidsaktiviteter …..) Hvordan lærer man hva? Hvilke lærer man av seg selv og hvilke kreves det eksplisitt læring av? Og når lærer man de ulike ferdighetene Hvilke skal vi jobbe med i vår rolle? Og hvilke skal andre jobbe med? Karriereferdigheter - Arbeid&Inkludering - Arne Svendsrud

30 Karriereferdigheter - Arbeid&Inkludering - Arne Svendsrud
Lokal standard Beskrivelsene i rammeverket angir overskriften på temaet/læringsmålet Den enkelte veileder / bedrift kan selv bestemme hva konkretiseringen av temaet betyr i egen kontekst – lokal standard. Og hvordan man metodisk vil jobbe med det Temaene er være mer eller mindre avanserte Eller du kan ha mer eller mindre grad av avansering innenfor hvert tema. Hva er en «lett» variant? Og hva er en avansert variant av det samme? Karriereferdigheter - Arbeid&Inkludering - Arne Svendsrud

31 Karriereferdigheter - Arbeid&Inkludering - Arne Svendsrud
Oss Alle Rammeverk for å beskrive fungering og mestring for alle, ikke oss og de, men VI Almenne temaer som vil alle lærer og utvikler oss på gjennom liv og karriere Normalspråk ikke patologi eller problemfokus Karriereferdigheter - Arbeid&Inkludering - Arne Svendsrud

32 Hva er din kritiske karrierekompetanse
Hva er din kritiske karrierekompetanse? - Hva trenger du å utvikle deg på? For å sikre mestringen av din jobb og karriere fremover

33 Hva trenger dere å utvikle mer metodikk på ?

34 Hva er mestringsstrategiene?
Nå vet vi hva vi bør jobbe med, men hva er mestringsstrategier på de ulike områdene? En måte å utforske dette på er å kartlegge andres mestringstrategier. Dine egne Kollegaers Veisøkerers På denne måten kan vi få en bank av konkrete mestringsstrategier fra virkeligheten som kan inspirere oss i å lage egne metoder vi veilede på lage digitale arbeidsbøker på i WIE

35 Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud
K1 - Godt selvbilde Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud

36 K2 -Troverdige kilder for karriereinformasjon
Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud

37 K5 - Når nettverket blir problemet
Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud

38 K5 - Mulighetsfokus= Espen Askeladd ferdigheter
Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud

39 Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud
K6 - Oppdatert? Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud

40 K7 - Tilpasse seg kulturen på en arbeidsplass
Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud

41 K7 - Konfliktnedtrapping
Trump: My 'Nuclear Button' Is 'Much Bigger' Than Yours Kim Jong Un: Trump a “mentally deranged U.S. dotard (senil, veik gammel) Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud

42 K7 – takle ledere og sette grenser for arbeidsmengde
Karrierekompetanse - Norske Karriereferdigheter - Arne Svendsrud


Laste ned ppt "Karrierekompetanse -Norske Karriereferdigheter"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google