Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering 01.06.2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Advertisements

Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
Sektorutvalg Levekår 3 juni Økonomi – vann og avløp. Brutto utgifter 213 mill.kr. Herav lønn 19,1 mill. Inntekter 215,1 mill. Gebyrfinansiert Sum.
1. TERTIALRAPPORT 2009 Presentasjon i formannskapet 9. juni
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i Partsammensatt samarbeidsutvalg 11. april 2011.
Levanger kommune Rådmannen Regnskap 2008 – Ola Stene Regnskapsresultat 2008 Selv om regnskapsresultatet ble bedre enn budsjettert, er det svakere enn året.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar - Kommunestyret, enhetsledere, hovedtillitsvalgte m.fl Innledning ved rådmann Ola Stene Utfordringer.
Regnskap 2002 Noen hovedtall fra årsrapporten. Kort sammendrag ble betegnet som det vanskeligste budsjettåret etter kommunesammenslåingen Ny.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Levanger kommune rådmannen Rådmannen i formannskapet Regnskap 2006 Foreløpig rapport til formannskapet
Budsjettsituasjonen i landets kommuner. 2 Konsekvenser av statsbudsjettet – rådmennenes forslag til budsjetter i kommunene  Et utvalg(68) av kommunenes.
Nye tall og sammenligninger - Dialogseminar, Åre, Øystein Lunnan Nye tall og sammenligninger Åre, Øystein Lunnan.
Drammen bykasseregnskap 2010 Presentasjon i formannskapet 11. april 2011.
Drammen kommune 1. TERTIALRAPPORT Økonomi under kontroll Drammen kommunes økonomi følger hovedtrekkene i budsjettet: Programområdene er under kontroll.
2. Tertialrapport 2008 Presentasjon i formannskapet
© Byrådsavdeling for finans, kultur og næring Økonomisk prognose pr. februar 2004 Byråd for finans, kultur og næring Henning Warloe.
1 Årsbudsjett som et sentralt politisk styringsinstrument Konstituerende møte i Komite for finans – 7. november 2007.
Økonomikonferanse For Sentraladministrasjonen 22. Juni 2005.
Utfordringen Tidligere presentert: Best case: Bufferfond mill i minus i 2012 Worst case: Bufferfond 1 milliard i minus i 2012 Anslag pr 20. mai:
Tromsø kommunes årsregnskap 2009
Sammen for et varmt og livskraftig Tromsø Tromsø kommunes regnskap for 2007.
1 Økonomi- og HMS -rapport 1. kv Oppsummering - hovedpunkt.  Finansforvaltningen - tap hedgefond samt redusert forventet avkastning i 2009 til.
1 Handlingsprogram Rådmannens forslag november
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Statsbudsjettet 2009 – og virkninger for Drammen kommune.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Status 2014 og Handlingsprogram
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
Økonomisk status Tertialrapport 2 1. Prognose investeringer Regnskap 750 mill.
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
Budsjettprosessen i Bergen kommune
1 Kommuneproposisjonsmøte Sarpsborg – Tema: Østfoldstatus Birger Overskott
Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: Økonomiske rammebetingelser LØRENSKOG KOMMUNE 11.JUNI 2014 STRATEGISEMINAR.
Årsregnskap 2015 Ole Kristian Arntsen, regnskapssjef Ålesund kommune.
Budsjett og økonomiplan Rådmannens forslag av
Økonomiske resultater 2012 Presentasjon for formannskapet av Stein Aas 13. mars 2013.
Nordea i Norge Q Gunn Wærsted Nordea Bank Norge i 1. kvartal 2008 Totale inntekter økt med 9 % til NOK millioner (1 914 mill sammenlignet.
Nordea Bank Norge Nordea Bank Norge 3. kvartal 2009.
1 Økonomiplan 2012 – 2015 Forvaltning, drift og investering.
1 Budsjettforslag 2009 Fylkesrådsleder Odd Eriksen Pressekonferanse 11.november.
Rådmann – Økonomiske rammebetingelser.
Økonomi - budsjett 2016 Økonomi - Budsjett og økonomistyring Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Økonomi og utfordringer Fylkesrådsleder Odd Eriksen Rektormøte Foto: Crestock.
Rådmannens forslag til Handlingsprogram og Økonomiplan Budsjett 2017 Rollag kommune, 27. oktober
Kjersti Lothe Dahl Økonomisjef Budsjett og økonomistyring
Handlings- og økonomiplan og budsjett 2016
KOSTRA- og effektivitetsanalyse Skaun kommune 2015
Demografikostnader Luster kommune ( )
Strategikonferanse – budsjett- og økonomiplanstatus
Økonomiplan /Årsbudsjett 2018 Økonomiske rammebetingelser
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2018
Virkningene av nytt inntektssystem på kommunene i Møre og Romsdal
Finanskomite 24. januar 2018 KOSTRA HOVEDTALL 2016.
Budsjett og økonomiplan
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Finanskomite Eiendomsskatt
Resultat levert til revisjonen
Budsjett 2014 Økonomiplan Kommunestyret 23. Oktober 2013
Fellesnemnda for Nye Narvik
Årsregnskap 2018.
Statusmøte økonomi Fellesnemda Nye Narvik
Årsberetning 2018 OG REGNSKAPSRAPPORT 1/2019
Månedsrapport – prognose per 1. tertial 2019
Økonomiplan Seniorrådet Levanger 3. juli 2019
Utskrift av presentasjonen:

Økonomisk status, tertialrapport per 30.04, bystyresak Rådmann og direktør økonomi Orientering

Tilpasning til lavere inntekter

STAVANGER KOMMUNE Innsparingstiltak – redusere utgiftsnivået på driftsbudsjettet ■ Høy utgiftsvekst over flere år samt svikt i frie inntekter m.m. tilsier behov for iverksetting av kostnads- reduserende tiltak ■ Konkretisering av innsparingstiltak - rådmannen legger i sak om tertialrapport per frem et samlet forslag til tiltak i størrelsesorden kr 68 mill. for budsjettåret ■ Helårseffekten av de foreslått tiltakene er kr 100 mill. i 2016 og vil danne et grunnlag for HØP prosessen.

STAVANGER KOMMUNE Driftsutgiftene øker mer enn driftsinntektene

STAVANGER KOMMUNE Skattenivå i Stavanger og nabokommuner ■ Stavanger har fortsatt høyt skattenivå ■ Skatteveksten i Stavanger er vesentlig lavere enn nabo- kommuner

STAVANGER KOMMUNE Frie inntekter 2015

STAVANGER KOMMUNE Status, hovedtall ■ HØP , omstillingskrav kr 170 mill. ■ Høyt aktivitetsnivå fra 2014 tilpasses vedtatte rammer ■ Pleie og omsorg, klientutgifter barnevern, sosialhjelp ■ Svikt i frie inntekterkr 69 mill. ■ Konkrete innsparingstiltakkr 68 mill. ■ Beregnet netto driftsresultat0,5 % ■ Fra opprinnelig 1,2 % - endringene skyldes budsjettmessige forhold (øremerkede midler overføres fra 2014 og merforbruk fra 2014) ■ Disposisjonsfond, frie midlerkr 45,3 mill.

STAVANGER KOMMUNE Barnehage og skole

STAVANGER KOMMUNE Levekår og direktør stab

STAVANGER KOMMUNE Barn og unge, samfunnsmedisin

STAVANGER KOMMUNE BMU

STAVANGER KOMMUNE KB, Økonomi og Personal og organisasjon

STAVANGER KOMMUNE Fellesområde Merutgift/ mindreinntekt Mindreutgift/ merinntekt Felles inntekter og utgifter Frie inntekter - netto redusert skatt og inntektsutjevning Frie inntekter - økt rammetilskudd Prosjektskjønn Energikostnader Netto kapitalkostnader Realiserte gevinster Avsetning til disposisjonsfond (realiserte gevinster) Avsetning til kursreguleringfond (realiserte gevinster) Kompensasjonsordninger i Husbanken Lyse AS, utbytte Lyse AS, renteinntekter ansvarlig lån Lyse AS, disponering av frikraft Folkevalgte Rogaland brann og redning IKS Stavanger Parkeringsselskap KF, eieruttak "Mandalsmodellen" Sum felles inntekter og utgifter

STAVANGER KOMMUNE Tekniske endringer, mellom drift og investeringsbudsjettet