Muntlige ferdigheter i klasserommet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EIKLI SKOLES PLATTFORM
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Faginformasjon om programfagene for
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Veiledet lesing Mørkved skole
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Mangfold og fellesskap
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
A2 13. oktober Marit Skarbø Solem
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Lesing og lesestrategier
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Bedre vurderingspraksis
LUT 23. september Marit Skarbø Solem
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
LUT 21. og 22. oktober Marit Skarbø Solem
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
IKT for læring Mattias Øhra.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Å forstå muntlig tekst på fremmedspråk
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Læreplan i samisk som førstespråk
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Muntlige ferdigheter i klasserommet Aina, Silje og Linn

Muntlige tekster i LK 06 «Hovedområdet i muntlige tekster dreier seg om muntlig kommunikasjon, det vil si å lytte og tale og utforskning av muntlig tekst. Sentralt er utvikling av språklige roller og sjangere og forståelse for hvordan man tilpasser seg språk og form til mottaker og til formål med teksten. Å lytte og tale er en del av hverdagens omgangsformer og er sentralt for sosial og kulturell kompetanse og for estetisk utfoldelse og opplevelse»

Forandret seg etter LK06 Ordinær klasseromssamtale Utrykke seg muntlig Lytte til tale Motta informasjon Stille spørsmål Lytte til spørsmål Muntlig gjennomgang av ordbok Elevene bøyer verb muntlig

Muntlige sjangere RELIGIONSTIME Den ordinære klasseromssamtalen Spørsmål og svar Fikk engajsert 15 av 20 elever Inkluderte passive elever

Muntlige sjangere SAMFUNNSFAGTIME Monolog Elever valgte ut de hendelsene de ville snakke om Læreren forklarte deretter mer rundt hendelsene Elevene var trygge i rollen som formidlere Dette går igjen i fagplanene: -formidle noe forståelig til medelever -lytte til andre -tilbakemeldinger

Systematisk muntlighet? Den ordinære klasseromssamtalen var det mønsteret/opplegget som gikk igjen under observasjonene våre Det var ingenting å se av helklassesamtalen

Refleksjon Nyutdannet lærer Ordinær klasseromssamtale Reflekterende helklassesamtaler Observante lærere gir trygge elever