Samarbeidsprosjekt mellom Tjødnalio skule og HSH Elna Dahle Kannelønning, Tjødnalio skule Ann Britt Ervik, HSH.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet og fysisk aktivitet: Kompetanseutvikling i skolen
Advertisements

Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Den Norske Skolen i London
Kompetente barn og unge
STASJONSUNDERVISNING
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Veiledet matematikk.
Vurdering for læring på Linderud skole
En praktisk og teoretisk tilnærming
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tidligere læreplaner.
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
Differensiering fordi…
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
Borre ungdomsskole
Journalistisk arbeidsmetode og Kunnskapsløftet. Det tabloide klasserom? Stord 7. mars 2008 ”Når nettene blir lange”
Vi jakter på mulighetene
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Mestringsmodell Breidablikk
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Lokal arbeidstidsavtale
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Ludvigsen-utvalet NOU 2014:7 Elevenes læring i fremtidens skole Revisjon eller revolusjon av læreplanen?
Gje rom for lesing i Nordhordland Bakgrunn: Nasjonal strategi/plan Nasjonal strategi/plan Lokale føresetnader: Lokale føresetnader: –Mange små kommunar/skular.
Kvalitetssikring av vurderingsordningene Felles rammer og lokale løsninger Seksjonssjef Hege B. Pettersen.
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK
Konferanse om kunnskapsløftet 23. og 24. mars 2006 Grunnlaget for verksemda i skulen ligg i læreplanen. Følgeleg vert det viktig å ha kompetanse på dette.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
Språket i kommunane Innleiing ved Nils Ulvund og Jan Magne Dahle.
Konferanse om kunnskapsløftet og ny rammeplan for barnehagen Loen, 23.og 24. mars 2006 Tverrfagleg drøfting.
Vårt pedagogiske grunnsyn.
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
1 Kvalitet i opplæringa – om tilpassa opplæring (KIO) Høgskulen i Volda.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Loen-konferanse mars 2006 Tema: Kunnskapsløftet Pedagogikkseksjonen ved HVO Fokus: Didaktisk kompetanse Eldrid Digernes, Stine Ekornes og Kari Anne.
Læringsmiljø med vekt på praktisk og variert undervisning - Identitetsbekreftelse og perspektivutvidelse.
Per Håvard Frilund Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag
Per Håvard Frilund Det digitale læringsmiljøet Onsdag Måndalen skule.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Elevvurdering og tilpasset opplæring Berit Bratholm:
Betre læringsresultat vår 2014
Status: LeseLos og «Ungdomstrinn i utvikling»
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Utdanningssystemet sitt årshjul
Kort om Realfagsløyper
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeidsprosjekt mellom Tjødnalio skule og HSH Elna Dahle Kannelønning, Tjødnalio skule Ann Britt Ervik, HSH

Første prosjektet: ”LEIKEN SOM GRUNNLAG OG MOTIVASJON FOR NORSKFAGLEGE AKTIVITETAR PÅ MELLOMSTEGET”

Undervisning på HSH: Framlegging for lærarkollegiet ved Tjødnalio skule Undervisning for allmennlærarstudentar ved HSH Undervisning for vidareutdanningsstudentar ved HSH

Kan lesa –kva så? Praktiske døme på undervisningsopplegg Kan tilpassast ulike trinn med enkle grep Utstilling

Nytt prosjekt: 2004 – 2006/07(?) Tittel: ”Utvikling og kvalitetssikring av norskfaget. Eit samarbeidsprosjekt mellom HSH og Tjødnalio skule.” Også eit prosjekt i samarbeid med Stord kommune

Kursrekkje for Hardanger/Voss kursregion Tema: ”Norskfaget i høve til ny læreplan” Nasjonalt kvalitetssystem: St.meld. 30: Kultur for læring: Tilpassa opplæring, eit godt læringsmiljø, læringsutbytte Læringsplakaten Læringsstrategiar Læringsstilar

KURS HARDANGER/VOSS 7. mars 2005 Kunnskapsløftet Læringsstrategiar Kurshaldarar: Elna Dahle Kannelønning og Ann Britt Ervik

”Kompetansepar” Gjensidig nytte og glede! Kjemien er viktig! Skuleleiinga er viktig!