Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Læringsmiljø med vekt på praktisk og variert undervisning - Identitetsbekreftelse og perspektivutvidelse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Læringsmiljø med vekt på praktisk og variert undervisning - Identitetsbekreftelse og perspektivutvidelse."— Utskrift av presentasjonen:

1 Læringsmiljø med vekt på praktisk og variert undervisning - Identitetsbekreftelse og perspektivutvidelse

2 Fagerlund skole 2013/14 ny skole i januar 2006 største barneskole i Hedmark fylke 545 elever fra 1. til 7. trinn ca. 100 ansatte ca. 80 elever med en eller begge foreldre fra et annet land enn Norge- 37 ulike nasjonaliteter 24 ulike språk flerkulturell koordinator 7 GNO/ styrklærere NAFO- skole (Nasjonalt Senter for Flerkulturell Opplæring) «Regnbuen» – en forsterket avdeling Partnerskole for Høgskolen i Hedmark Alternative læringsarenaer: - dramatimer - lekegrupper - aktivitetsgruppe etter skoletid - kjøkkengruppe - kunstgruppe - Fagerlundsnekker’ n - svømmegruppe - Art- sinnemestringsgruppe

3 Tilpasset opplæring og differensiering. Erling Lars Dahle TILPASSET OPPLÆRING Knyttet til elevnivå Kjerne: krav og forventninger til den enkelte elev Fokus: elevens læring (ikke lærerens undervisning) DIFFERENSIERING En definisjon: Å skille ut og skjelne mellom Knyttet til systemnivå Mål for differensieringen: Å lage forskjellige tilbud - som er en forutsetning for å tilpasse opplæringen til den enkelte elevs evner og forutsetninger Konsekvens: fokus på organisatoriske valg

4

5

6 «Potetlærer» Faglig oppdatering Foreldre- samarbeid Ta i mot nye elever Inkludering Faglig tilrettelegging Trekant- samarbeid GNOStyrk

7 Likheter og forskjeller Bokstavinnlæring i 1.trinn ORDBOKA Metodisk tilnærming til den første lese- og skriveopplæringen gjennom aktiv foreldremedvirkning

8

9 DeltakereHva skjerEksempel Lærer -elevOppmerksomhet mot førstespråk og forskjeller mellom språk -Har du hørt ordet ”taraboka” før? -Skal vi se hva troll heter på somalisk? Elev - foresatteUtforsker ordene og begrepsinnholdet på hjemmespråket og på norsk ”Den står til oss der, på siden, spiller der. Det er tarabuka” Elev - elevAnerkjenner elevens språkkompetanse på et annet språk enn norsk ”Det er somalisk. Da skal Rahaf lese!” Foresatte - lærerBekreftelse, verdsetting, involvering Leser inn eventyr på hjemmespråket til bruk i elevgruppa Samhandlingsdimensjoner etter Anne Marit Vesteraas Danbolt/Bente Hugo – I klasserommet, Abstrakt forlag 2012


Laste ned ppt "Læringsmiljø med vekt på praktisk og variert undervisning - Identitetsbekreftelse og perspektivutvidelse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google