Yrkesidentitet - Kompetanse - Profesjonalitet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Når kjeft ikke hjelper Atferdvansker Utfordringer Muligheter og tiltak
Når kjeft ikke hjelper Hilde Larsen Damsgaard, 2006
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Samspill og Samhandling
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Veiledet lesing Mørkved skole
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Undervisning om Joyce Travelbee
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Kulturhistorisk perspektiv
Dialektisk relasjonsteori
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Veiledning av studenter
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Bokpresentasjon Oslo.
Landsorganisasjonen i Norge
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Etikk i pedagogisk arbeid
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Fritid med Bistand.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
BARNAS BARNEVERN 2020.
Når kjeft ikke hjelper - atferdsvansker i skolen
Profesjonell klasseledelse
Problematferd og klasseledelse
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
OBSERVASJON OG PEDAGOGISK DOKUMENTASJON (For spesifisering av begrepene, se bl.a. Temahefte om barns medvirkning s. 58ff) F1E høsten 2008 Guri L. Østbye.
Lærings- og klasseledelse
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Invitasjon til Helt sjef!
Improvisasjon som metode i samarbeid/samhandling/samspill?
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Invitasjon til Helt sjef!
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Yrkesidentitet - Kompetanse - Profesjonalitet Hilde og Bjørn Damsgaard F3C Larvik 3.-7.september 2007

Hva innebærer det å være profesjonell?

Kompetansekrav i Rammeplan for Førskolelærerutdanningen ref Kompetansekrav i Rammeplan for Førskolelærerutdanningen ref. ”kjernen i profesjonskunnskap” (s.7) Faglig kompetanse Hva er fag i denne sammenheng ? Didaktisk kompetanse Planlegging, gjennomføring, vurdering av hva ? Sosial kompetanse Forståelse av betydningen av miljø preget av samspill med mer ref.RP s. 13

Kompetansekrav i Rammeplan for Førskolelærerutdanningen forts. Endrings- og utviklingskompetanse organisasjonsutvikling, personlig utvikling, omstillingsprosesser Yrkesetisk kompetanse refleksjon, verdibevissthet mm ref.RP s.14

En samlet profesjonell kompetanse Handlingskompetanse Relasjonskompetanse (Røkenes og Hanssen 2006) Teoretisk kunnskap Yrkesspesifikke ferdigheter (Skau 2005: 56) Personlig kompetanse

Privat, profesjonell, personlig

En ”privat” tilnærming Å bare synes synd på Å bli oppgitt Å putte i bås Å være den store helten som glemmer å lytte Å glemme å forplikte andre Å reagere med ”magen” Å undervurdere språkets betydning Å stille de umulige hvorfor - spørsmålene Å fortsette med mer av det som ikke virker

En profesjonell tilnærming Å ha basis i faglighet som er autorisert gjennom formell utdanning (kunnskap og ferdigheter) Å bruke teori til kritisk tenkning, refleksjon og praksisforandring Å undersøke og dokumentere Å åpne for kritikk, men ikke for sladder Å tørre å utsette seg for kritikk og ha vilje til å revurdere Å beherske balansen mellom nærhet og avstand

En profesjonell tilnærming Å se og å lete etter muligheter Å være ydmyk og spørrende (ikke fremstå som Eksperten) Å fremme gjensidighet og likeverd, men akseptere ulikhet i bæreevne og ansvar for å være ”giver” Å få frem menneskers fortellinger/ virkelighetsoppfatning Å snakke med Å stå for noe, men ikke tviholde på egne kjepphester eller fordømme andres standpunkt? Å holde fokus Å samarbeide med andre

Å være personlig En viktig del av den profesjonelle yrkesutøvelsen er også å kunne være personlig Å være menneskelig, ikke bare distansert faglig Engasjement, empati, synlighet Å være til stede, ekte mellommenneskelig kontakt Nær, men ikke for nær

Hvorfor teori? Den utfordrende og viktige yrkesrollen De utfordrende og viktige menneskemøtene Hvorfor teori? Er ikke sunn fornuft nok?

Hva er egentlig teori?

Teori er: Et systematisk forsøk på å : organisere informasjon, foreslå forklaringer, gi retning til forskning ”Teori er en konstruksjon, et forsøk på å ordne og forklare virkeligheten” (Bunkholdt 2003: 26) Teori kan danne grunnlag for hypoteser eller ”troer” Etymologisk betyr teori å kunne se det som er tilsløret, å skape innsikt (i motsetning til overflatisk skuen)

Metode er: En måte å gå frem på En bestemt vei for å nå et mål Systematisk og planlagt Teknikker Metodisk miljøarbeid, forskningsmetoder, Læringsmetoder, observasjonsmetoder osv. Sammenheng mellom teori, metode kontekst (Linde og Nordlund 2006)

Fra en analysefattig til en analyserende tradisjon Skape en mer reflektert virksomhet Behov for den konstruktive kritikken og begrunnelsene

En egenskapsorientert til en handlings-/samhandlings-orientert tradisjon Skape en mer handlings- og samhandlings-orientert virksomhet Behov for økt forståelse av relasjonenes betydning

Fra en repeterende til en nytenkende tradisjon Unngå å gjøre mer av det som ikke virker Behov for dokumentert arbeid med alternative og virksomme tiltak

Fra en ytterkant-tradisjon til en både-og-tradisjon Vi pendler mellom ytterkanter og kaster ofte ”ungen ut med badevannet” Behov for både-og tydelig og imøtekommende strukturert og ”frisettende” ledende og forpliktende

Språk og språkbevissthet Holdningsendring – språkets betydning Egenskapsbeskrivelser kontra handlingsbeskrivelser ”Hun er en sånn som….” ”Det er ikke noe rart at gutten er sånn når faren er som han er….” Bistatus - hovedstatus (Becker i Hauge 2001) Primæravvik – sekundæravvik (Lemert i Hauge 2001)

Vanskelige menneskemøter Eksperten som overtar De ”meningsløse” møtene (når ordene tar overhånd og bare blir ord) De ”likegyldige” møtene (når man snakker forbi hverandre og ikke møtes) De ”krenkende” møtene (å føle seg ydmyket og gjort mindre)

Profesjonelle menneskemøter Finne frem til og bruke barns/ungdoms/voksnes ressurser Utholdenhet i letingen etter muligheter og ”nøkler” Gjøre folk ”større” Utnytte utviklingspotensialet fremfor å ha fokus på alt som ikke går Unngå autoritære virkemidler

Maktens muligheter og dilemmaer Forskjellen mellom å ha makt til og makt over definisjons- og stemplingsmakt språk- og forklaringsmakt sanksjons- og vurderingsmakt generaliserings- og overføringsmakt kompetanse- og kunnskapsmakt (Damsgaard, 2003)

Den profesjonelle yrkesutøver Hva må man kunne, og hvordan må man være som yrkesutøver for at det skal være til hjelp for barn og familier som av ulike grunner har det vanskelig eller har behov for bistand? Hvilke krav stiller det til studentrollen?

Referanser Askeland,L og Satøen,S.O (2000): Å høyre til. Oslo. Gyldendal Akademisk Forlag Damsgaard, H.L (2007): Når hver time teller. Oslo. Cappelen Akademisk Forlag Gunnestad,A (2005): Didaktikk for førskolelærere. Oslo. Universitetsforlaget Skau, Greta Marie (2005): Gode fagfolk vokser. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag Utdannings- og forskningsdepartementet (2003):Rammeplan for Førskolelærerutdanningen Åberg,A og Taguchi H.L (2005): Lysnandets pedagogik. Stockholm.Liber AB