UDF som lederorganisasjon Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem Leder av Sentralt Lederråd Ledersamling UDF Nord-Trøndelag Scandic Hell Værnes 20.Mars 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norsk Skolelederforbund
Advertisements

Norges beste barnehage
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Landsmøte Utdanningsforbundet Bergen. s2 Landsmøte •Saksliste •1. Konstituering •2. Valg •3. Organisasjon (struktur, kontingentfordeling, vedtekter mm)
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Norges Beste Barnehage
Rolighetsmoen barnehage
Norges beste barnehage
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Presentasjon av NTL NAV
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Etikk i pedagogisk arbeid
Veileder i Trepartssamarbeid
Flere barnehagelærere!
Bergenskurset 2012, Voss Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Barnehagens samfunnsmandat
Prosjektets hovedmål er: –Å styrke de ansattes kompetanse, for å gi alle barn et godt og likeverdig barnehagetilbud –Å heve status for arbeid i barnehager,
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Klubben og klubblederrollen Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2013.
Om lokallaget og skoleringstilbudet til arbeidsplasstillitsvalgte Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2014.
Leder Steffen Handal G Oslo 1. nestleder Terje Skyvulstad VGO Østfold 2. nestleder Hege Valås BHG Sør-Trøndelag Medlem Kolbjørg Ødegaard G Møre og Romsdal.
Finnmark – lokallagsledere og HTV Reidun Blankholm, sentralstyret.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
20. november, dagskurs for arbeidsplasstillitsvalgte i barnehage/fagsenter Budsjett 2016.
NLS Lederforum, september, Reykjavik Profesjonsetikk.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Verdiar og prinsipp for Utdanningsforbundet (LM2009) Morgendagens barnehage og skole – visjonsdelen (LM2009) Utdanningsforbundets politikk og innsatsområder.
Fagforbundets lønnspolitikk er en viktig del av forbundets prinsipp- og handlingsprogram. I prinsipprogrammet heter det:. Fagforbundets lønnspolitikk.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
Organisasjonsmessig behandling. Tariff 2016 Hva blir det viktigste for Utdanningsforbundet i vårens hovedoppgjør? Tariff 2016s2.
UTDANNINGSFORBUNDETS LANDRAPPORT Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem og leder av Sentralt Lederråd Majvik 2-4.september 2013 Landrapport 2013.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
LEDERKONFERANSE Tid og sted: oktober 2017 På Scandic Ringsaker
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Samisk barnehagekonferanse i Karasjok
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Verving Thorbjørnrud
Barnehagepolitisk offensiv
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Danning og voksenrollen i barnehagen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

UDF som lederorganisasjon Tore Fjørtoft Sentralstyremedlem Leder av Sentralt Lederråd Ledersamling UDF Nord-Trøndelag Scandic Hell Værnes 20.Mars 2015

UTFORDRINGENE VIDERE Vendepunkt for profesjonsforståelsen Viktig å presisere økt behov for samarbeidskultur Betydningen av ledere som utdanningsledere Motarbeide forestillingen om leder som motstander Nødvendig å kvalitetssikre eksisterende P-dager Se på rammene for god ledelse Bygge tillit med tillitsvalgt, gjennom forutsigbare medbestemmelses-rutiner Påvirkning gjennom medvirkning Iverksetting av Lederforum i alle kommuner

Felles arena for politikkutformingen, sentralt og lokalt Felles samfunnsmandat Styrker profesjonen med basis i profesjons-etisk plattform Faglig og juridisk støtte Styrker samarbeid og øker muligheter for omforente løsninger UTDANNINGSLEDERE SKAL VÆRE MEDLEM I UTDANNINGSFORBUNDET, FORDI :

Bidrar til forståelse og respekt for hverandres oppgaver Kompetanseheving gjennom skolering, kurs og konferanser Reduserer styring og fremmer ledelse Sikrer ivaretakelse av lederne i forhandlinger om lønn og arbeidsvilkår

BARNEHAGE VS. SKOLE Ulik historie fra skolen Definert som utdanning, og flyttet fra Barn og Familie- til Kunnskapsdepartementet i 2005 Ikke knyttet til tradisjonelle skolebegrep Fortsatt «stebarn» i politiske og administrative miljøer Stor andel private barnehager, første kommune med barnehagetilbud i 1963 Privatisering / kommersialisering Ledere lojale til private eiere Første målformulering om prosess og innhold i 1975 Den første rammeplanen vedtatt i 1996

Barnehagefaglig kompetanse mangler ofte på kommunenivå Tid til pedagogisk ledelse nødvendig Tendens til gradvis større administrativ funksjon Trend : Ledelse og fag skilles

Lovfesting av en barnehagelærer-norm på minst 50 % av de ansatte Vise fram barnehagelærerens betydning for lek, læring og utvikling – vise hvordan barnehagen er utdanning Vise fram barnehagelærerens kunnskap og kompetanse BARNEHAGEPOLITISK OFFENSIV «Offensiven skal bidra til at barnehagen blir anerkjent og behandlet som utdanning, og at barnehagelærere både blir anerkjent og behandlet som andre lærere»