Roman/Novelle Oppbygning og analyse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Skjønnlitterær fortelling
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Messa for travle familier
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra ord til liv Mars 2011.
Rett på sak.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Gudstjeneste med Skattejakt.
Bokanmeldelser..
VIRKEMIDLER.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Litterære virkemidler
DIKT virkemidler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en god innledning
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
En måte å lese Bibelen på
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Skattejakt-samling på torsdag
Roman- og novelleanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Kompleksitetsanalyse
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
Muntlige presentasjoner
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Mandag 8. November Powerpoint..
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Litterære virkemidler
Og.
som eksamensbesvarelse
Fortelling Novelle Roman
Dikt.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Kapittel 15 På litteraturgruppe
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
AMALIE SKRAM Karens jul. Mål for timen Kjenne til Amalie Skram som forfatter. Kunne gjenfortelle Karens jul. Gjennom eksempler i teksten si noe om hvilke.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Kapittel 4 Skriv! Skjønnlitterær skriving Photodisc/Rayman/Getty Images.
Lyrikk Ordet lyrikk kommer fra «lyre», som er et musikkinstrument.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Novelleanalyse Oppgaver S.S. EUS 2017.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Å skrive noveller.
Roman/Novelle Oppbygning og analyse S.S. EUS 2017.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Lyrikk og poetisk språk
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Roman/Novelle Oppbygning og analyse

Analyse av roman/novelle Analyse av formen på teksten Vi må se på tekstens hvordan: Teksttype Sjanger Synsvinkel Språk Virkemidler Oppbygning Spenningsstigning Spenningstopper Vendepunkt Klimaks Avslutning Analyse av innholdet i teksten Vi må se på tekstens hva: Selve handlingen? Hva handler teksten om? Analyse av hensikten med teksten Vi må se på tekstens hvorfor: Hva er det forfatteren ønsker å skrive om? Budskap? Hva er det teksten egentlig handler om?

Hva er typisk for en roman? En roman er en lengre, diktet fortelling som gjerne utgis som en egen bok. Mange personer. Utdypende persongalleri. Foregår ofte over en lengre tidsperiode. Kan ha flere/mange spenningstopper og vendepunkter.

Hva er typisk for en novelle? En novelle er kort i forhold til en roman. Hvor kort den er varierer svært mye, den kan være alt fra et avsnitt til rundt 40 boksider. Typisk novelletrekk er: Få personer. Novellen foregår som oftest innenfor et kort tidsrom, på begrenset plass og med få hovedpersoner og bipersoner. En novelle starter ofte in medias res, en «pangstart» om man vil. Det vil si at den hopper rett inn i handlingen. Noveller har som oftest en spenningskurve som stiger mot en topp mot slutten av novellen, eller vendepunktet. Slutten er gjerne åpen, med rom for flere tolkninger. Frampek benyttes ofte, dvs. vi får «hint» tidlig i novellen om hva som vil skje på slutten. Sammenlignet med en roman er novellen ofte komprimert, kun det viktige er tatt med. I større grad enn i en roman vil deler av handlingen være lagt utenfor det vi får lese, vi må lese mellom linjene.

Språklige virkemidler Ironi Hva? Å si det motsatte av det man mener. Eksempel: «Ja, her har du jobbet hardt», kan foreldrene si hvis du skulle rydde på rommet, og det fortsatt er rotete når de kommer for å sjekke. Formål: Understreker et poeng ved å vise til det motsatte. «Vennliggjør» kritikk. Gjentagelser Hva? Gjentagelse kan være så mangt. Vi kan gjenta rytme, lyd, enkeltord, setninger og avsnitt. Eksempel: "Jeg kom, jeg så, jeg vant." (Julius Cæsar). "Saken er biff, saken er karbonade, saken er ertesuppe!" (Bjørge Lillelien, NRK) Formål: Gjentagelse kan fremheve, binde sammen, gjøre det lettere å huske og øke spenningen. Kontrast Hva? Motsetning. Når to motsatte elementer settes opp mot hverandre. Eksempel: Kropp - sjel. Død - liv. Himmel - jord. Gud - djevel. Stor - liten. Rask - langsom. Sort – hvitt. Ektefellene Nora og Thorvald Helmer i Ibsens drama Et dukkehjem er for eksempel klare motsetninger på slutten av skuespillet. Nora har blitt voksen og vil stå på egne ben, mens Thorvald er svak og sårbar, og sier at han ikke kan greie seg uten henne. Formål: Forsterke og skape spenning. Sammenligning: Hva? Sammenligne to ting ved hjelp av ordet: som. Eksempel: Turid vil skrive noe fint om kjæresten sin. Hun sammenligner Frank med en sommerkveld. Hun skriver: «Frank er som en sommerkveld, varm og øm». Formål: Forsterker, understreker et uttrykk. Kan ha humoristisk virkning. Gjør ofte at uttrykket får mer oppmerksomhet. Bilde/Metafor Hva? Ord/uttrykk brukt i overført betydning. En slags sammenligning. Eksempel: «Du er en blomst», «Gå på trynet», «Pile av sted». Formål: Forfatteren får sagt mye, med få ord.  Besjeling Hva? Konkrete ting får menneskelige egenskaper, de får «sjel». Eksempel: «Seks gravemaskiner kom og spiste av skogene mine»(Fra diktet ”Landskap med gravemaskiner” (1954) - Rolf Jacobsen). Mange eventyr f.eks «Pannekaka». «Stjernene stirrer på meg». Formål: Variere språket, sammenligne.   Overdrivelse/underdrivelse Hva? Setter ting på spissen og regner med at leseren forstår betydningen utifra sammenhengen./motsatt. Eksempel: «Jeg er så mett at jeg sprekker»/ «Du var ikke helt heldig med den der, gitt». Formål: Ofte brukt med humor og sarkasme for å latterliggjøre en situasjon, understreke en betydning osv.

Retoriske spørsmål Hva Retoriske spørsmål Hva? Spørmål forfatteren stiller leseren, som en ikke ønsker svar på. Eksempel: «Hvem er vi?». «Hvordan er det mulig å alltid oppføre seg plettfritt?» Formål: Gjøre teksten interessant. Skape interesse hos leseren. Presisere interessante poeng. Personifisering Hva? Menneskelige egenskaper overføres til abstrakte begreper. Eksempel: «Tiden flyr», «Friheten er en venn», «Her går kristendom og sosialisme hånd i hånd». Formål: Variere språket, sammenligne. Symbol Hva? Et ord som representerer noe mer enn seg selv. Har en annen betydning enn selve definisjonen av ordet. Eksempel: Rosen (kjærlighet/skjønnhet). Duen (fred), slangen (fristelse/synde), veien(frihet/uforutsigbarhet). Det norske flagget er noe mer enn bare et tøystykke. Formål: Presentere en større betydning. Allusjon Hva? Hentydning til en annen kjent tekst eller hendelse. Aller mest vanlig er det å bruke allusjoner til Bibelen. Eksempel: . "Jeg kom, jeg så, jeg vant." (Julius Cæsar). "Jeg kom, jeg så, jeg forsvant." (Dikt: Jan Erik Vold). Eller: Når forfattaren Lars Saabye Christensen f.eks skriver: "En ny dag lå foran meg, men jeg hadde ikke blanke ark og fargestifter", går han ut fra at leseren kjenner til Alf Prøysens vise "Du skal få en dag i mårå". Formål: Referere til noe som leseren kjenner til. Kan ha humoristisk virkning, positiv effekt og gjør ofte at uttrykket får mer oppmerksomhet.

Analyse av innholdet og hensikten Budskap Hva er det forfatteren ønsker å skrive om? Budskap? Hva er det teksten egentlig handler om? Man må ofte lese mellom linjene! Tema Selve handlingen. Handlingsreferat.

Novelletrekk: Novellen foregår som oftest innenfor et kort tidsrom, på begrenset plass og med få hovedpersoner og bipersoner. En novelle starter ofte in medias res, en «pangstart» om man vil. Det vil si at den hopper rett inn i handlingen. Noveller har som oftest en spenningskurve som stiger mot en topp mot slutten av novellen, eller vendepunktet. Slutten er gjerne åpen, med rom for flere tolkninger. Frampek benyttes ofte, dvs. vi får «hint» tidlig i novellen om hva som vil skje på slutten. Sammenlignet med en roman er novellen ofte komprimert, kun det viktige er tatt med. I større grad enn i en roman vil deler av handlingen være lagt utenfor det vi får lese, vi må lese mellom linjene. Oppgave: Klarer du å finne typiske trekk for en novelle i denne videoen? Tim Berg (Avcii) - Bromance